۱۳۹۷ خرداد ۱۲, شنبه

مقابله با تأمین مالی تروریسم رژیم ایران با قدرت دلار آمریکا

مقابله با تأمین مالی تروریسم رژیم ایران با قدرت دلار آمریکا

دلار آمریکا
دلار آمریکا
آمریکا برای مقابله با حمایتهای مالی رژیم ایران از گروه‌های تروریستی و اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش در کشورهای منطقه، از قدرت دلار استفاده می‌کند.
وال استریت ژورنال ۱۱خرداد۹۷ نوشت: دولت دونالد ترامپ می‌خواهد از وزنه سنگین اقتصاد و قدرت دلار برای فشار بر رژیم ایران و کسب حمایت کشورهای اروپایی طرف توافق برجام و کشورهای دیگر استفاده کند.
به گفته مقامهای آمریکایی، سپاه پاسداران، به‌عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان، برای تأمین مالی گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان، شبه‌‌نظامیان حوثی و رژیم اسد در سوریه نیاز به دلار دارد. سقوط ارزش ریال، نخستین نتیجه حاصل از اعلام وضع تحریمهای مالی علیه رژیم ایران، بود.

تحریم بانکی ضربه تروریسم رژیم ایران

پس از خروج آمریکا از برجام و به فاصله چند روز پس از آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه ۲۵اردیبهشت ۹۷تحریم‌های جدیدی را علیه رژیم آخوندی اعمال کرد.

بر اساس این تحریمها ولی‌الله سیف، رئیس بانک‌ مرکزی، ۳نفر از ایادی و مرتبطان با سپاه پاسداران ضدخلقی و حزب‌الله لبنان و یک بانک عراقی هدف تحریمها قرار گرفتند.

در بیانیه وزرات خزانه‌داری آمریکا در علت این تحریم آمده است: «ولی‌الله سیف با نیروی قدس سپاه پاسداران مخفیانه برای جابه‌جایی میلیون‌ها دلار از طریق سیستم مالی بین‌المللی در ارزهای خارجی مختلف طراحی کرده است تا اجازه دهد که نیروی قدس فعالیت‌هایش را در خارج کشور تأمین مالی کند. سیف انتقال منابع مالی مرتبط به نیروی قدس سپاه به بانک البلاد عراق که اکنون لیست‌گذاری می‌شود را نیز پشتیبانی کرده است».

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید می‌کند افراد و نهادهای تحریم‌شده مرتبط با سپاه پاسداران میلیون‌ها دلار را به حزب‌الله لبنان ارسال کرده‌اند.

در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «قرار دادن رئیس بانک مرکزی ایران در لیست تروریست‌های بین‌المللی اقدام نادری است. وزارت خزانه‌داری گفت رئیس بانک مرکزی... به‌طور مخفیانه میلیون‌ها دلار را برای حمایت از حزب‌الله توسط سپاه پاسداران و از طریق بانک البلاد عراق، منتقل کرده است».

تحریم نیروهای نیابتی رژیم ایران

هم‌چنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد با مشارکت کشورهای عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی، اعضای شورای حزب‌الله، به‌ویژه حسن نصرالله رهبر آن گروه را شناسایی و تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با همکاری این ۶کشور نعیم قاسم معاون حسن نصرالله، محمد یزبک، حسین الخلیل و ابراهیم الامین السید از سرکردگان آن را هم مورد تحریم قرار داد.

بنا بر اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌شدگان در انتقال میلیون‌ها دلار پول از طرف نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران ایران به شبه‌نظامیان حزب‌الله نقش داشته‌اند.

مطالب مرتبط

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر