۱۳۹۷ خرداد ۲۵, جمعه

توقف پرداخت پول نفت ایران توسط بانک بزرگ هند

توقف پرداخت پول نفت ایران توسط بانک بزرگ هند

توقف پرداخت پول نفت ایران توسط بانک بزرگ هند
توقف پرداخت پول نفت ایران توسط بانک بزرگ هند

به گزارش خبرگزاری رویترز بانک دولتی هند روز جمعه۲۵خرداد ۹۷ از توقف پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران خبر داد.
ای.تی.شارما مدیر امور مالی شرکت نفت هند اعلام کرد پس از آن که یک بانک دولتی هندی به پالایشگاههای هند اعلام کرد از ماه نوامبر به بعد پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را متوقف میکند، واردات نفت ایران به هند از اواخر ماه اوت کاهش خواهد یافت.
بانک اس.بی.آی بزرگترین بانک دولتی هند دلیل این اقدام را لغو برجام توسط دولت آمریکا و اعمال مجدد تحریمهای نفتی علیه رژیم ایران اعلام کرده است.
شارما تأکید کرد: از اواخر ماه اوت بارگیری محمولههای نفتی از ایران به مقصد هند کاهش خواهد یافت مگر اینکه مکانیزم پرداخت جدیدی ایجاد شود؛ این در حالی است که دهلینو واردات نفت از ایران را در سال ۲۰۱۷ بهدلیل مناقشه بر سر طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب کاهش داده بود.

شرکت پالایش نفت ریلاینس هند

منابع آگاه اعلام کردند: شرکت پالایش نفت ریلاینس هند نیز که دارنده بزرگترین مجموعه پالایشگاهی جهان است قصد دارد واردات نفت ایران را متوقف کند. شرکت نایارا انرژی که تحت نظارت شرکت روس نفت روسیه فعالیت می.کند نیز اعلام کرده است که واردات نفت از ایران را در ماه جاری کاهش خواهد داد.
در حالی که شرکت ایندین اویل  هند در گزارشی با اعلام این.که این موضوع میتواند حتی از دو ماه دیگر یعنی از اواخر اوت(تیرماه ۹۷)، بر خرید نفت از رژیم ایران تاثیر بگذارد گفت: رژیم ایران این امتیاز را به پالایشگاههای هندی داده تا پول نفت وارداتی از ایران را دو ماه بعد از تحویل محموله پرداخت کنند.
بر اساس این گزارش بانک دولتی هند تنها قادر به انتقال پول نفتی خواهد بود که ایران تا آخر ماه اوت به پالایشگاههای این کشور صادر کرده است.

 

تحریمهای بعد از لغو برجام

خبرگزاری رویترز روز جمعه در این رابطه گزارش داد: بانکها، شرکتهای نفتی و پالایشگاههای مشتری نفت ایران با سیستم مالی آمریکا در ارتباط هستند و نمیخواهند در لیست سیاه تحریم.های ایالات متحده قرار گیرند.
در همین حال کشور هند در تلاش است تا برای تجارت دوجانبه با رژیم ایران از روپیه هندی استفاده کند، ارزی که جهانی نیست و تنها می.تواند در خود این کشور صرف خرید کالا شود تا از این طریق در ازاء خرید نفت ارزان از رژیم ایران،مواد غذایی، شیمیایی، دارو و سایر کالاها به این کشور صادر کند.
هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است در نظر دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند از اینرو پالایشگاه هندی، نایارا نیز که شرکت روس نفت روسیه یکی از سهامداران بزرگ آن است، از ابتدای ماه جاری واردات نفت از ایران را کاهش داده است.
خاطر نشان می.شود که آمریکا تا چهارم نوامبر سال جاری تحریمهای نفتی ایران را به اجرا خواهد گذاشت و در این میان تنها شرکتهایی قادر به گرفتن معافیت از تحریم خواهند بود که واردات نفت از این کشور را را در هر دوره شش ماهه بهشدت کاهش دهند.
بهگفته تحلیلگران، ایران ممکن است چوب حراج بیشتری را برای بهدست آوردن پول به نفت بیخریدار خود بزند.
علاوه بر شرکتهای نفتی، بانکها، شرکتهای کشتیرانی و حمل و نقل و شرکتهای بیمه نیز پیشاپیش فاصله گرفتن از ایران را شروع کرده.اند.

مطالب مرتبط

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر