۱۳۹۷ خرداد ۱۹, شنبه

شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل - توقف معامله یک میلیارد دلاری با رژیم ایران

شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل - توقف معامله یک میلیارد دلاری با رژیم ایران

شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل
شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل
تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد. این تحریمها دامنگیر شرکتهای هواپیمایی نیز شده است.

شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل، گفتگوهای خود را با رژیم آخوندی برای فروش جتهایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار، به‌خاطر تحریم‌های آمریکا متوقف کرده است.
به گزارش نشنال امارات،«(امبرائر) پیش از تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها، در حال گفتگو با (رژیم) ایران برای فروش ۲۰جت E۱-۱۹۵به ارزش بیش از یک میلیارد دلار بود ».
مدیر اجرایی امبرائر، گفت: «امبرائر باید دستورالعمل‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (خزانه‌داری آمریکا) را رعایت کند.. تحت تحریم‌های کنونی، ما در موقعیتی نیستیم که با آن شرکتهای هواپیمایی تجارت کنیم... گفتگوهای شرکتهای هواپیمایی با شرکتهای (رژیم) ایران با تمامی شرکتهای سازنده که اجزای آمریکایی دارند عملاً متوقف شده است».


اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت هواپیمایی اوکراین

بر اساس گزارش دفتر ثبت فدرال ایالات‌متحده، شرکت هواپیمایی اوکراین به‌دلیل همکاری با خط هوایی کاسپین رژیم ایران، مورد تحریم قرار گرفت. کاسپین ایرلاینز به‌دلیل پشتیبانی از سپاه پاسداران از طریق انتقال نیرو و سلاح از ایران به سوریه در این فهرست گنجانده شد.


بوئینگ هیچ هواپیمایی به رژیم ایران تحویل نمی‌دهد


به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت بوئینگ چهارشنبه ۱۶خرداد ۹۷ اعلام کرد:‌
خریداران جدیدی برای هواپیماهایی که قرار بود به رژیم ایران فروخته شود یافته‌ایم.

بوئینگ - هیچ‌کدام از سفارشات ایران را تحویل نخواهد داد

یورونیوز در این باره نوشت: این شرکت آمریکایی که از شرکتهای هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان سفارشاتی به ارزش بیش از بیست میلیارد دلار گرفته بود روز چهارشنبه  شانزده خرداد به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ‌کدام از سفارشات ایران را تحویل نخواهد داد.
سخنگوی شرکت بوئینگ در نامه‌یی به خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که تا به امروز هیچ‌کدام از سفارشات ایران تحویل داده نشده است:
«حال که ما دیگر مجوز تجارت با ایران را نداریم، در نتیجه هیچ سفارشی را به تهران تحویل نخواهیم داد.»

بوئینگ - قرارداد بوئینگ با رژیم ایران از بزرگترین قراردادها بود

شرکت بوئینگ می‌گوید که هیچ‌کدام از سفارشات ایران را ثبت نکرده بوده است. قراردادهای این شرکت هواپیماسازی با ایران که بعد از رسیدن به توافق هسته‌یی در سال ۲۰۱۵امضاء شد، از بزرگترین قراردادهایی است که بویینگ با یک شرکت خارجی امضاء کرده است.

بوئینگ - ۲۰میلیارد دلار ارزش قراردادهای بوئینگ با رژیم ایران 

بوئینگ و شرکت هواپیمایی ملی ایران‌ایر در دسامبر ۲۰۱۶بزرگترین قرارداد خرید هواپیما را بعد از ۴۰سال امضاء کردند. این قرارداد که ارزشی بیش از ۱۶،۶میلیارد دلار داشت شامل ۸۰فروند هواپیما می‌شد.
شرکت هواپیماسازی بویینگ هم‌چنین با شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی به ارزش ۳میلیارد دلار امضاء کرده بود که شامل ۳۰فروند هواپیمای ۷۳۷MAX می‌شد.
قرار بود این سفارشات بین سالهای ۲۰۲۰تا ۲۰۲۴تحویل داده شود.

بوئینگ - قرارداد بوئینگ با رژیم ایران تولید دهها هزار شغل در آمریکا

بوئینگ پیش از این اعلام کرده بود که این قراردادها می‌توانند دهها هزار شغل در آمریکا ایجاد کنند.
با خروج آمریکا از توافق هسته‌یی در ماه گذشته و اعمال کامل تحریم‌هایی که در چهارچوب برجام لغو شده بود، به شرکتهای آمریکایی که با ایران قرار داد امضاء کرده بودند و یا تبادل مالی انجام داده تنها بین ۹۰تا ۱۸۰روز فرصت داده شد تا قراردادها را فسخ و به تبادلات مالی پایان دهند.
علاوه بر بویینگ و جنرال الکتریک، شرکت نفتی فرانسوی توتال و همین طور خودروسازی پژو-سیتروئن نیز در حال آماده‌سازی برای خروج از ایران هستند.

لغو قرارداد بوئینگ - فشار بر روز شرکت ایرباس

حال فشار بر روی شرکت ایرباس است که با شرکتهای هواپیمایی ایران ایرتور و زاگرس قراردادهایی به ارزش ۱۰میلیارد دلار که شامل ۱۰۰فروند هواپیمای A۳۲۰neo بسته است.
تعدادی از کارخانه‌های شرکت هواپیماسازی ایرباس که یک شرکت اروپایی است در آمریکا واقع شده است و برخی از قطعات مهم هواپیما در خاک آمریکا ساخته می‌شود. این موارد باعث می‌شود که ایرباس تحت تحریم مستقیم آمریکا قرار گیرد.

خروج بوئینگ ضربه بزرگی به صنعت هواپیمایی رژیم ایران

خروج بوئینگ از قراردادهای ایرانی ضربه بزرگی به صنعت هواپیمایی این کشور می‌زند.
به گفته سازمان هواپیمایی کشوری ایران، صنعت هواپیمایی این کشور در ده سال آینده به ۴۰۰الی ۵۰۰فروند هواپیما نیاز خواهد داشت.

لغو مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران

پیش از این، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که با خروج کشورش از برجام، مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران لغو می‌شود‎.
به گفته استیو منو چین، مجوز فروش هواپیماهایی تجاری، قطعات و سرویس و خدمات، بر اساس برجام صادر شده بود که حالا لغو می‌شود.

پس از برجام رژیم ایران،  ۲۰۰فروند هواپیما سفارش داده بود

پس از امضای توافقنامه اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی، تهران ۲۰۰فروند هواپیمای مسافری سفارش داده بود که شامل ۱۰۰فروند هواپیما از ایرباس، ۸۰فروند هواپیما از بوئینگ و ۲۰فروند هواپیما از شرکت ایتالیایی فرانسوی «ای تی آر» می‌شد. فروش همه این هواپیماها به مجوز صادره از سوی دولت آمریکا نیاز دارند.
بوئینگ در سال ۲۰۱۶ قراردادی برای فروش ۸۰فروند هواپیما به ارزش ۱۷میلیارد دلار با ایران‌ایر منعقد کرده بود.
این شرکت طبق برنامه باید در اردیبهشت امسال نخستین هواپیما را که مدل بوئینگ ۷۷۷است به ایران‌ایر تحویل می‌داد.
اعلام کناره‌گیری بوئینگ از رابطه تجاری با ایران در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش از این نیزشرکت فرانسوی پژو‌-سیتروئن اعلام کرد سرمایه‌گذاریهای خود را در ایران متوقف می‌کند.
با آن که کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند به تعهدات خود در برجام پایبندند و تلاش می‌کنند مقابل تحریم‌های آمریکا تدابیری اتخاذ کنند، اما شرکتهای بزرگ در حوزه‌های مختلف اقتصادی، یک به یک در حال خروج از بازار ایران هستند.

مجله تایم:‌ بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک در میان بزرگترین بازندگان خروج آمریکا از توافق اتمی ایران

مجله تایم در شماره ۲۱ اردیبهشت ۹۷ خود نوشت:‌ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌یی ایران، تهدیدی علیه کسب و کار جدید چندین شرکت بزرگ، از جمله بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک است.
ایرباس و بوئینگ این دو غول هوافضا در میان شرکتهایی بودند که مجوز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای شروع کار در ایران را پس از لغو تحریمها به‌دست آورده بودند.
با وجود کاهش تحریمها پس از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ واشینگتن ادامه تحریمها را برای شهروندان آمریکایی که در ایران فعالیت می‌کنند، ممنوع کرد و استفاده از سیستم مالی آمریکا را برای آنها مجاز ندانست.
دولت ترامپ به این شرکتها بین ۹۰ تا ۱۸۰روز مهلت داد تا قراردادهایشان را لغو کنند.

فشار پیتر روسکام به کمپانی بوئینگ برای لغو قراردادهایش با رژیم ایران

پیتر روسکام نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در حال فشار آوردن علیه کمپانی بوئینگ برای برداشتن قدمهای نهایی، جهت لغو توافقی برای فروش دهها هواپیمای مسافربری به رژیم ایران است. وی  ۷ اردیبهشت ۹۷ به واشینگتن اگزمینر گفت: «زمان آن رسیده است که کمپانی بوئینگ و ایرباس و تمامی کمپانیهای غربی که در حال بررسی ورود به بازار ایران هستند بشکل قاطع و اخلاقی عمل کرده و از فروش هواپیما به رژیم ایران که باعث افزایش هرج و مرج در این منطقه خواهد شد، دوری کنند‌».  وی گفت رژیم ایران برای تقویت ماشین جنگی بشار اسد با استفاده از هواپیماهای غیرنظامی و تجارتی ادامه می‌دهد.  
به نوشته واشینگتن اگزمینر روسکام برای سالیان مخالف چنین قراردادهایی بوده و می‌گوید این معاملات باعث تقویت یک رژیم یاغی و منفور خواهد شد و به رژیم ایران اجازه خواهد داد تا از هواپیماهای ۷۷۷بوئینگ برای مقاصد نظامی یا تروریستی استفاده کند... توافق بوئینگ بعد از اجرای توافق اتمی ۲۰۱۵ بین رژیم ایران و قدرتهای جهانی انجام شده است.

بوئینگ تحویلدهی هواپیما به رژیم ایران را به‌تعویق می اندازد

خبرگزاری رویتر  پنجشنبه ۶اردیبهشت ۹۷ گزارش داد در حالیکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا از توافق با رژیم ایران خارج شود یا نه، کمپانی بوئینگ خریداران جدیدی برای جتهایش، پیدا کرده است. رویتر افزود:‌ کمپانی بوئینگ که امیدوار بود امسال جتهایش را به رژیم ایران تحویل دهد، این امر چشم‌انداز تحویلدهی سریع هواپیماهای بوئینگ به این رژیم را بیشتر تیره و تار می‌کند. رئیس کمپانی هواپیماسازی بوئینگ به‌دلیل افزایش درخواستهای خرید دیگر نگران نیست که اگر توافق اتمی رژیم ایرانفروبپاشد می‌تواند باعث کاهش تولید جت مسافربری ۷۷۷ آن گشته و صدها شغل را مورد تهدید قرار دهد.
دنیس مویلنبرگ مدیر اجرایی ارشد کمپانی بوئینگ در یک کنفرانس تلفنی گفت: «ما هیچ تحویلدهی به رژیم ایران که برای امسال برنامه‌ریزی شده باشد، یا بخشی از تولیدات ما باشد، نداریم، لذا تحویلدهی هواپیماها  در همسویی با پروسه دولت آمریکا به تعویق افتاده‌اند..
بوئینگ در دسامبر ۲۰۱۶ با فروش ۸۰هواپیما به رژیم  ایران‌ایر تحت توافق بین تهران و قدرتهای جهانی برای بازگشایی معاملات تجاری در مقابل محدود ساختن فعالیتهای اتمی رژیم ایران، موافقت کرده بود. منابع صنعت هواپیما‌سازی  گفتند بوئینگ قبلاً قرار بود که امسال سه هواپیمای مسافربری ۷۷۷ را به  رژیم ایران تحویل دهد ولی این مسأله را تغییر داده و هواپیماها را به خریداران دیگری تحویل خواهد داد...
مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر