۱۳۹۷ خرداد ۳۱, پنجشنبه

مرکل خواستار برخورد با سیاستهای رژیم ایران در خاورمیانه شد

مرکل خواستار برخورد با سیاستهای رژیم ایران در خاورمیانه شد

آنگلا مرکل در دیدار با ملک عبدالله در اردن
آنگلا مرکل در دیدار با ملک عبدالله در اردن
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز پنجشنبه ۳۱خرداد ۹۷ گفت کشورهای اروپایی در مورد برنامه موشکهای بالستیک رژیم ایران نگرانی‌های مشترکی دارند. او خواستار راه‌حلی فوری برای مقابله با "رفتار سلطه‌جویانه" این رژیم درخاورمیانه شد.
به گزارش رویترز صدراعظم آلمان روز چهارشنبه ۳۰خرداد ۹۷ به‌منظور یک دیدار رسمی وارد اردن شد. در این دیدار او در مورد همکاری و مشارکت میان دو کشور و نیز رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی جاری با پادشاه اردن گفتگو کرد.
مرکل گفت برخلاف این‌که کشورهای اروپایی تمایل دارند توافق اتمی با رژیم ایران که در سال ۲۰۱۵ امضا شده را حفظ کنند ولی به‌خاطر برنامه موشک‌های بالستیکی این رژیم و حضوری که در جنگ سوریه و یمن دارد نگران هستند.

 

مقابله با رفتار تهاجمی رژیم ایران

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفتگو با پادشاه اردن گفت: کشورهای اتحادیه اروپا در نگرانی بر سر برنامه موشک‌های بالستیکی رژیم ایران سهیم‌اند. او خواهان پیدا کردن راه‌حلهای فوری برای جلوگیری از «رفتار تهاجمی» این رژیم در خاورمیانه شد.
صدراعظم آلمان در این دیدار افزود: «درست است که ما برنامه موشکهای بالستیکی رژیم ایران و حضورش در سوریه و یمن، و مقاصد تهاجمی‌اش در این کشورها را از نزدیک زیر نظر داریم، ولی نه تنها باید این مسائل را مطرح کنیم، بلکه باید برایش راه‌حلی هم پیدا کنیم».
مرکل در این دیدار، نگرانیهای اردن درباره فعالیتهای رژیم و شبه‌‌نظامیان وابسته به ایران در نزدیکی مرز سوریه و اردن، و نیز در مرز سوریه و اسراییل در بلندیهای جولان را قابل درک خواند.
رویترز می‌افزاید: رژیم ایران در سوریه حامی بزرگ نظامی رژیم بشار اسد است. این رژیم نیروهای شبه‌نظامی‌اش را از لبنان و عراق به سوریه می‌فرستد تا در صحنه جنگ از رژیم اسد حمایت کند. کشورهای عرب و غربی این رژیم را متهم می‌کنند که حوثیهای یمن را نیز مسلح می‌کند ولی رژیم تسلیح حوثی‌ها را انکار می‌کند.

 

لغو برجام به‌خاطر رفتار بی‌ثبات کننده رژیم ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری‌ خواهان لغو توافق اتمی با رژیم ایران بود، ضمن انتقاد از سیاستهای منطقه‌یی رژیم و حمایت آن از تروریسم، گفت: رفتار بی‌ثبات کننده ایران پس از توافق هسته‌یی شدیدتر شده و آمریکا گروگان این مسائل نخواهد شد. او تأکید کرد که رژیم حاکم بر ایران به توافق اتمی پایبند نبوده است.
بر اساس بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته‌یی در شورای امنیت تصویب شد، این رژیم از آزمایش موشکهای بالستیکی با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده بود ولی با این حال در دو سال اخیر‌ چندین آزمایش موشک بالستیکی داشته و حتی این موشکها را برای شبه‌‌نظامیان حوثی در یمن قاچاق کرده تا با آنها خاک عربستان سعودی را هدف قرار دهند.
مرکل در اوایل این ماه پس از ملاقات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نیز گفته بود که مسأله نفوذ منطقه‌یی ایران نگران‌کننده است.

مطالب مرتبط

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر