۱۳۹۷ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

رهبر کره شمالی خلع‌سلاح هسته‌یی را پذیرفت؛ بخش‌هایی از محتوای سند مشترک

رهبر کره شمالی خلع‌سلاح هسته‌یی را پذیرفت؛ بخش‌هایی از محتوای سند مشترک

رهبر کره شمالی خلع سلاح هسته‌ای را پذیرفت
دیدار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ساعت پنج و نیم صبح روز سه‌شنبه به وقت ایران در هتل «کاپلا» در جزیره سنتوزا واقع در سنگاپور برگزار شد. این نخستین دیدار سران دو کشور پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ میلادی است.
پس از امضای «سند مشترک» توسط رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی، جزئیات سند نشان می‌دهد که خلع‌سلاح هسته‌یی کره شمالی توسط «کیم جونگ اون» پذیرفته شده است.
خبرگزاریهای فرانسه و آسوشیتدپرس تأیید کردند رهبر کره شمالی متعهد شده است تا کشورش خلع‌سلاح هسته‌یی شود.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حین امضای سند گفت خلع‌سلاح هسته‌یی به‌زودی شروع می‌شود.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد بر اساس توافق رهبران دو کشور، مذاکرات مربوطه توسط مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و یک مقام ارشد کره شمالی ادامه خواهد یافت.


بعد از صحبتهای اولیه رهبران آمریکا و کره شمالی که ۴۸دقیقه طول کشید سند مشترکی امضا شد که چهار موضوع زیر در آن گنجانده شده است:
  • ایالات متحده آمریکا و کره شمالی تعهد کرده‌اند که روابط جدیدی را بر اساس تمایل مردم دو کشور به صلح و رفاه بنا کنند.
  • آمریکا و کره شمالی تلاش مشترک خواهند کرد که صلحی پایدار در شبه‌جزیره کره برقرار شود.
  • کره شمالی بر اساس توافق ۲۹آوریل که بخشی از تأسیسات هسته‌یی خود را منهدم کرد، متعهد می‌شود که خلع‌سلاح هسته‌یی خود را ادامه دهد.
  • هر دو کشور متعهد می‌شوند که بقایای سربازان کشته یا مفقود باقیمانده از جنگ را شناسایی و به کشورشان بازگردانند.
گفتنی است کره شمالی و جنوبی از زمان جنگ ۱۹۵۳، تنها یک توافق ترک مخاصمه به همراه چین و آمریکا امضا کرده‌اند. سندی که دونالد ترامپ در دیدار ۲۱خرداد امضا کرد به‌دلیل غیبت چین و کره جنوبی، نمی‌تواند به‌عنوان پیمان نامگذاری شود، لذا نام آن «سند جامع» گذاشته شد. این سند می‌تواند مسائلی مانند خلع‌سلاح هسته‌‌یی، توقف برنامه موشکی و لغو تحریمها نیز در خود داشته باشد.
دونالد ترامپ بعد از امضای «سندجامع» گفت آنچه امضا شد همه موارد را دربر می‌گیرد. او از امضای سند یاد شده ابراز خوشحالی کرد و گفت این عالی است.
رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر این‌که «دیدارش با رهبر کره شمالی فصل جدیدی را در روابط میان دو کشور می‌گشاید» گفت: « پس از این دیدارها، جهان شاهد تغییرات بزرگی خواهد بود».
«کیم جونگ اون» بعد از امضای سند جامع از ترامپ تشکر کرد و گفت این دیدار پرونده گذشته را می‌بندد. دوره‌ای جدید آغاز خواهد شد و جهان، تغییر بزرگی را خواهد دید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر