۱۳۹۷ خرداد ۲۵, جمعه

آمریکا از تصمیم کانادا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی حمایت کرد

آمریکا از تصمیم کانادا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی حمایت کرد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از تصمیم کانادا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی حمایت کرد
وی روز جمعه ۲۵خرداد۹۷طی پیامی توئیتری اعلام کرد:
«آمریکا از تصمیم کانادا در محکومیت شدید رژیم ایران به‌خاطر حمایت مستمر آن از تروریسم و افزودن سپاه پاسداران به لیست نهادهای تروریستی کانادا حمایت می‌کند.مردم ایران در مقابل بدرفتاریهای این رژیم فاسد ایستاده‌اند. ما از آنها حمایت می‌کنیم و از سایر کشورها خواستار حسابرسی از سران این رژیم هستیم».


تصویب قطعنامه پارلمان کانادا با اکثریت قاطع آرا

پارلمان کانادا با اکثریت قاطع ۲۴۸قطعنامه‌یی را در محکومیت دیکتاتوری آخوندی به‌خاطر حمایت از تروریسم و فراخوان به لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران به تصویب رساند.

این قطعنامه که روز سه‌شنبه ۲۲خرداد۹۷در پارلمان کانادا به‌رغم تلاش‌های گسترده لابی رژیم و حامیان سیاست مماشات با فاشیسم مذهبی به تصویب رسید هم‌چنین دولت این کشور را فرامی‌خواند که «در کنار مردم ایران قرار گیرد» و از حق آنها برای آزادی بیان و تجمع حمایت کند.

اندرو شیر رهبر حزب محافظه‌کار حزب اپوزیسیون کانادا ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه گفت: «رژیم ایران از تروریسم در سراسر جهان حمایت می‌کند... در چنین شرایطی کانادا نمی‌تواند به‌دنبال روابط دیپلوماتیک (با این رژیم) باشد».
جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و حزب وی(حزب لیبرال) نیز به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

هم‌چنین سناتور لئو هوساکاس Leo Housakos رئیس پیشین سنای کانادا تأکید کرد: «زمان آن است که ‏پارلمان کانادا، رژیم ایران را مورد حسابرسی قرار بدهد».

گزارش تورنتو سان از تصویب قطعنامه پارلمان کانادا
تورنتو سان در گزارشی از تصویب این قطعنامه، نوشت: «بعد ازظهر سه‌شنبه کابینه لیبرال کانادا، برای رأی‌دادن به قطعنامه (ارائه‌شده) توسط حزب محافظه‌کار که دولت را به قاطعیت در قبال (رژیم) ایران فرامی‌خواند، رأی مثبت داد».

(در این جلسه) نخست‌وزیر جاستین ترودو (برای دادن رأی مثبت) از جای خود برخاست و سپس تمام کابینه لیبرال و بعد از آن بیشتر (نمایندگان این حزب) نیز در حمایت از این قطعنامه... بپاخاستند».

تورنتو سان می‌افزاید: «اقدام ترودو در حمایت از قطعنامه اپوزیسیون... علامتی از یک تغییر کامل سیاست دولت کانادا در قبال (رژیم) ایران است. آنچه قبلاً به‌عنوان سیاست استمالت توصیف می‌شد، به‌نظر می‌رسد که اکنون به قاطعیت و حسابرسی از رژیم به‌خاطر رفتارش تبدیل می‌شود... یکی از اقدامات مهم که در این قطعنامه گنجانده شده است، افزودن نام سپاه پاسداران در لیست نهادهای تروریستی کاناداست. سپاه پاسداران عملیات تمام اقتصاد ایران را تحت کنترل خود دارد... ترودو عملاً به شرکتهای کانادایی مثل بومباردیه Bombardier که برای فروش هواپیماهای جت با (رژیم) ایران در حال گفتگو است این علامت را داد که دیگر نباید با این رژیم معامله کنند».

سناتور کانادایی لیندا فروم به تورنتو سان، گفت: «بسیار خوشحالم که دولت لیبرال، به اشتباهات مسیر خود پی برده و این واقعیت را به‌رسمیت شناخته است که سپاه پاسداران یک نهاد تروریستی است و باید توسط دولت کانادا... محکوم شود».

قطعنامه مصوب پارلمان کانادا، آمده است: « رژیم حاکم بر ایران را به‌خاطر حمایت آن از تروریسم در سراسر جهان » محکوم کرده و «دولت (کانادا) را فرامی‌خواند که هر گونه مذاکره یا گفتگو با جمهوری اسلامی... را به‌منظور برقراری مجدد روابط دیپلوماتیک متوقف کند».
این قطعنامه به آزادی تمامی شهروندان کانادایی در ایران فراخوان داده و می‌افزاید: «(پارلمان، دولت را فرامی‌خواند که) فوراً سپاه پاسداران را به‌عنوان یک نهاد در فهرست تروریستی تحت قانون جنایی کانادا لیست‌گذاری کند و در کنار مردم ایران قرار بگیرد و این امر را به‌رسمیت بشناسد که آنها مثل تمامی خلق‌ها، از حق بنیادین آزادی وجدان و مذهب، آزادی فکر، عقیده و بیان از جمله آزادی مطبوعات و تمامی دیگر انواع ارتباطات، آزادی تجمع صلح‌آمیز و آزادی اجتماع، برخوردارند».

در جریان اجلاس پارلمان کانادا در روز دوشنبه، نمایندگان از احزاب مختلف، حمایت خود را از قطعنامه محکومیت رژیم اعلام کردند و نقض حقوق‌بشر، تروریسم و دخالتهای منطقه‌یی حکومت آخوندی و سپاه پاسداران را به‌شدت محکوم کردند.
نمایندگان پارلمان کانادا هم‌چنین همبستگی خود را با قیام مردم ایران و اعتراضات آنها علیه رژیم آخوندی ابراز کردند.

در این اجلاس گرت جینیوس Mr. Garnett Genuis معاون وزیر سایه و ارائه‌دهنده قطعنامه پارلمان کانادا، تأکید کرد:
«در بحبوحه تلاش‌های حکومت ایران برای گسترش خشونت و ترور در سراسر منطقه، مردم ایران به‌پاخاسته‌اند و گفته‌اند: نه. یک جنبش اعتراضی قوی در دسامبر و ژانویه گذشته شروع شد و معترضان طی آن خواهان تغییر سیاسی و ظهور حکومتی شدند که از حقوقشان حفاظت کند و در کنار آنها قرار بگیرد... وی افزود: ‌معترضان به پایان این رژیم فراخوان دادند و نمادی از شجاعت بودند... ما در این پارلمان... قدرت آن‌را داریم که رژیم ایران را... منزوی کنیم، از مردم ایران حمایت کنیم و در راستای هدف نهایی یک ایران آزاد، تلاش کنیم».

مایکل لویت رئیس زیرکمیته حقوق‌بشر پارلمان کانادا، حکومت آخوندی را یک رژیم استبدادی نامید، و گفت: «مردم ایران بزرگ‌ترین قربانیان این رژیم هستند و پایه‌یی‌ترین حقوق و آزادی‌ها و آرزوهایشان، هر روز سرکوب می‌شود... می‌خواهم تأکید کنم که ما در کانادا، دوست مردم ایران هستیم و از آرزوهای آنها برای یک ایران آزاد و دموکراتیک حمایت می‌کنیم. مردم ایران به‌عنوان نخستین قربانیان این رژیم، شایسته حمایت و همبستگی ما هستند».

در ادامهٔ این جلسه پم گولداسمیت جونز Pam Goldsmith-Jones معاون پارلمانی وزیر تجارت بین‌المللی کانادا، تأکید کرد: «ما عمیقاً با حمایت (رژیم) ایران از سازمانهای تروریستی، تهدیدات، برنامهٔ موشک بالستیک و حمایتش از رژیم قاتل (بشار) اسد مخالفیم... ما همواره (رژیم) ایران را به‌خاطر اعمالش مورد حسابرسی قرار خواهیم داد».

نماینده پارلمان کانادا دین لوید Mr. Dane Lloyd در سخنانش به اقدامات تجاوزکارانه سپاه پاسداران رژیم آخوندی اشاره کرد، و گفت: «میزان تجاوزات (سپاه پاسداران) نباید بدون پیآمد باقی بماند. با لیست‌گذاری سپاه به‌عنوان یک نهاد تروریستی، ما قادر خواهیم بود تا عملیات آن‌را بیش‌ از‌ پیش محدود کنیم».

هم‌چنین استفانی کیوسی STEPHANIE KUSIE نماینده پارلمان کانادا، به قیام سراسری مردم ایران اشاره کرد، و گفت: «من آنها را به‌خاطر شجاعتشان در ایستادن برای آزادی، دموکراسی، حقوق‌بشر و حاکمیت قانون مورد ستایش قرار می‌دهم...».
در جلسه پارلمان کانادا دیوید اسویت معاون زیرکمیته حقوق‌بشر این پارلمان، تأکید کرد: «رژیم خامنه‌ای، یک رژیم شدیداً استبدادی است که مشابه آن در جهان وجود ندارد... طی ۱۳سال گذشته، زیرکمیته حقوق‌بشر بین‌المللی (پارلمان کانادا) هرگز با موارد بیشتری از نقض حقوق‌بشر هم‌چون آنچه در ایران رخ می‌دهد مواجه نبوده است. هفته حسابرسی از (رژیم) ایران از تعهد ما نسبت به همین موضوع به‌وجود آمده است».

جیمز بزن معاون کمیته دفاع ملی پارلمان کانادا نیز در سخنانش به یک سیاست قاطع در قبال رژیم آخوندی فراخوان داد؛ وی از جمله کشتار کولبران زحمتکش کرد توسط عناصر سپاه پاسداران را محکوم کرد.
جیمز بزن هم‌چنین گفت: «ما باید هم‌چنان (علیه رژیم ایران) بایستیم. باید تضمین کنیم که این رژیم منزوی باشد و تحریم‌ها پابرجا باقی بماند؛ نباید اجازه بدهیم میلیاردها دلار به دست رژیم ایران برگردد...».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر