۱۳۹۷ تیر ۳, یکشنبه

همکاری ایران و القاعده در نقل و انتقال به کشورهای دیگر؛ واکنش به اظهارات جواد لاریجانی

همکاری رژیم ایران و القاعدههمکاری ایران و القاعده در نقل و انتقال به کشورهای دیگر؛ واکنش به اظهارات جواد لاریجانی

همکاری رژیم ایران و القاعده
روز ۹خرداد ۹۷ محمد جواد لاریجانی در یک مصاحبه با شبکه ۲تلویزیون حکومتی ایران در حالی‌که در رابطه با خروج آمریکا از توافق برجام صحبت می‌کرد، ضمن صحبت‌هایش به همکاری رژیم ایران با القاعده اشاره کرد و از جمله گفت رژیم متبوعش برای نقل و انتقال عناصر القاعده و جابه‌جایی‌های آنها از مبادی مختلف به کشورهای دیگر از طریق خاک ایران، به القاعده کمک می‌کرده است.
اعتراف جواد لاریجانی به کمک به اعضای القاعده در نقل و انتقال به کشورهای دیگر، با واکنش باند رقیب مواجه شد. روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی ۲تیر۹۷نوشت: «چرا به دشمن فرصت بهانه‌تراشی می‌دهید؟ چند روز پیش جواد لاریجانی درباره «نقش (نظام) در تسهیل حملات ۱۱ستپامبر» گفت که به‌طور گسترده مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. اکنون وزارت‌خارجه آمریکا با استناد به این اظهارات، ضمن ادعای نقش داشتن (نظام) در تسهیل حملات ۱۱سپتامبر، ایران را محکوم کرد.
این روزنامه حکومتی افزود: فری‌بیکن با اشاره به گفتگوی لاریجانی نوشت: وزارت‌خارجه آمریکا به فری‌بیکن گفته اظهارات لاریجانی اعترافی است به آنچه دولت آمریکا برای مدت طولانی مطرح کرده است. یعنی این‌که ایران به مهاجمان القاعده کمک کرده و عبور آنها از خاورمیانه را تسهیل کرده است.»

همکاری ایران و القاعده – روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی

قسمتی از واکنش روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی ۲تیر۹۷در رابطه با اعتراف جواد لاریجانی در نقل و انتقال اعضای القاعده به کشورهای دیگر:
«محمدجواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری در بخش‌هایی از سخنان خود که مورد توجه این رسانه قرار گرفته گفته است: "گزارش کمیسیون یازده سپتامبر که یک گزارش تفصیلی است و شخصیتهایی مثل لی‌همیلتون و امثال این‌ها ریاست این کمیسیون را برعهده داشتند، در صفحات فکر کنم ۲۴۰یا ۲۴۱این گزارش، دو یا سه صفحه راجع به ایران است. یک سؤال مطرح کردند که ایران در این قضایا چه نقشی می‌توانسته داشته باشد؟ مجموعه گزارشهایی بود که این عناصر القاعده که از عربستان که می‌خواستند بروند افغانستان یا جای دیگری، این‌ها با پرواز‌ها یا زمینی می‌آمدند، دم مرز تقاضا می‌کردند که شما مهرتان را توی پاسپورت ما نزنید، چون اگر دولت عربستان بفهمد ما ایران آمدیم، ما را اذیت می‌کند. بعضی از این‌ها را هم دولت ما قبول می‌کرد مهر نزند، چون ترانزیت بودند، دو ساعت بودند بعد رد می‌شدند می‌رفتند، ولی اطلاعات آمد و رفتشان را داشتند.
فری‌بیکن با اشاره به گفتگوی لاریجانی نوشت: "هفته گذشته مقامات ایران در یک مصاحبه مهم، اذعان کردند که دولت‌شان به پنهان و مبهم کردن مسیر‌های (سفر) نظامیان القاعده، که نهایتاً حملات ۱۱سپتامبر را انجام دادند، کمک کرده است". این وبگاه مدعی شد: "این اظهارات، بیانگر این است که مقامات بلندپایه ایران برای نخستین بار به کمک به القاعده و ایفای نقش مستقیم در تسهیل حملات ۱۱سپتامبر، اذعان کرده‌اند".
وزارت‌خارجه آمریکا به فری‌بیکن گفته اظهارات لاریجانی اعترافی است به آنچه دولت آمریکا برای مدت طولانی مطرح کرده است. یعنی این‌که ایران به مهاجمان القاعده کمک کرده و عبور آنها از خاورمیانه را تسهیل کرده است.
یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا به فری‌بیکن گفت: "ما می‌فهمیم که یک مقام ایرانی آنچه سابقا در گزارش کمیسیون ۱۱سپتامبر ثبت شده را تأیید کرده است. یعنی این‌که مقامات ایران به پنهان کردن (مسیر) سفر اعضای القاعده از ایران به سوی کشور‌هایی در منطقه، کمک کرده است. از جمله این‌که در گذرنامه آنها (اعضای القاعده) مهر ایرانی نزده‌اند". این مقام مدعی شد که چنین اقدامی، "مدرک" دیگری درباره "نقش شرارت‌بار" ایران در جهان است.»

در همین زمینه:

همکاری ایران و القاعده –  مصطفی حامد تاریخ نگار القاعده چطور از ایران دست به تبلیغات می‌زند


مصطفی حامد معروف به ابو الولید المصری، شناخته شده‌ترین تاریخ نگار القاعده است و در لیست سیاه وزرات خزانه‌داری آمریکا قرار دارد. وی از چند ماه پیش اظهارنظر برای گروه‌های افراطی را از تهران از طریق وبسایتی به نام «مافا» آغاز کرده است. این خود گواهی بر همکاری رژیم ایران و القاعده و ایجاد تسهیلات برای اعضای آن است. امری که از ۱۱سپتامبر سال ۲۰۱۱بیش‌ از‌پیش برملا شده است.

ابو الولید دوست اسامه بن‌لادن و ایمن الظواهری رهبران القاعده است. او با میل خودش در سال ۲۰۱۶قطر را به اتفاق خانواده‌اش ترک کرد و برای زندگی به تهران رفت.
ابو الولید همچنین پدر همسر سیف العدل است. او طی سال‌های ۱۹۹۸تا ۲۰۰۱گزارشگر شبکه خبری الجزیره در قندهار بود و پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۲به همراه خانواده‌اش به ایران رفت تا همراه گروه دیگری از فرماندهان القاعده و اعضای خانواده بن‌لادن در آن جا زندگی کنند.

ایران مکانی امن برای مصطفی حامد تاریخ نگار القاعده
گفته می‌شود رژیم ایران ابو الولید، سیف العادل و محمد اسلامبولی، برادر خالد اسلامبولی ترور کننده انور سادات رئیس‌جمهوری پیشین مصر، را در سال ۲۰۱۰از حبس خانگی آزاد کرد.
ابو الولید، سیف العدل و اسلامبولی طی حکومت نظامی پس از انقلاب ۲۵‌ژانویه مصر و قدرت گرفتن اخوان المسلمین به این کشور بازگشتند. بعد از مدتی آنها راهی ترکیه، قطر و دوباره ایران شدند.

راه‌اندازی وبسایت در ایران توسط مصطفی حامد
ابو الولید می‌گوید فعالیت وبسایت «مافا» را پس از بازگشت به ایران از سال ۲۰۰۹آغاز کرد تا حرف هایش را آن جا انعکاس داده و شش کتاب درباره تاریخ افغانستان و اعراب طی دوره جهاد علیه شوروی را منتشر کند.
او می‌گوید آزادی موجود در ایران به او اجازه انتشار افکارش از طریق «مافا» را می‌دهد.

فعالیتهای فرهنگی مصطفی حامد در تهران
ابو الولید از سال ۱۹۹۳در افغانستان زندگی می‌کرد تا این‌که منزلش در هرات را به همراه جنگجویان تاجیک به قصد ایران ترک کرد.
او اکنون در تهران زندگی می‌کند و برای «نشریه الصمود» وابسته به امارات اسلامی افغانستان می‌نویسد. او همچنین نگارش کتاب «جنبش اسلامی و جنگ آب» را در تهران به اتمام رساند.

همکاری ایران و القاعده –  آمریکا، محکومیت نقش رژیم ایران در تسهیل حملات ۱۱سپتامبر


واشنگتن فری بیکن نوشت:‌ دولت دونالد ترامپ نقش رژیم ایران در تسهیل حملات یازده سپتامبر را محکوم می‌کند.
بنا‌ به اظهارات ارائه شده به واشنگتن فری بیکن، وزارت‌خارجه آمریکا ۲۲خرداد۹۷گفت توضیحات یک مقام ارشد (رژیم) ایران در مورد ارتباط سفر مهاجمان تروریست یازده سپتامبر، را به‌عنوان پذیرش تقصیر تسهیل حملات تروریستی بر روی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک می‌داند.
مقامات ایرانی هفته گذشته در یک مصاحبه ساختار شکن پذیرفتند که دولت آنها به رد گم کردن و پوشاندن مسیرهای شبه‌‌نظامیان القاعده که نهایتاً برای انجام حملات یازده سپتامبر رفته بودند کمک کرده است.
محمد جواد لاریجانی دستیار امور بین‌المللی در قوه قضاییه در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد اعتراف کرد که مقامات اطلاعاتی ایران به‌طور سری به تأمین عبور مهاجمان القاعده و دادن پناهندگی به آنها کمک کرده‌اند.
از لاریجانی نقل‌قول شده است که گفته است« دولت ما موافقت کرد که پاسپورتهای برخی از آنها را مهر نزند زیرا آنها برای دو ساعت در پروازهای ترانزیت بودند و آنها پروازهای خود را بدون آن که پاسپورتهای آنها مهر بخورد از سر گرفتند. هر چند تحرکات آنها تحت نظارت کامل اطلاعات ایران بود».
بعد از آن که گزارشات اولیه در سراسر رسانه‌های اجتماعی منتشر شد مقاماتی که منافع این کشور (رژیم ایران) را در سازمان ملل نمایندگی می‌کنند تلاش کردند تا اظهارات لاریجانی را مجدداً توصیف کرده و گفتند ترجمه‌ها مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است.
وزارت‌خارجه(آمریکا) در اظهاراتی که برای فری بیکن ایراد شد گفت این اظهارات پذیرش آنچه را که دولت آمریکا مدتها معتقد بود که (رژیم) ایران به مهاجمان القاعده کمک کرده و عبور آنها از خاورمیانه را تسهیل کرده است، نشان می‌دهد.

همکاری ایران و القاعده – وزارت‌خارجه آمریکا

یک مقام ارشد وزارت‌خارجه به فری بیکن گفت« ما می‌دانیم که مقامات ایران آنچه پیش از این در گزارش کمیسیون یازده سپتامبر مستند شده بود را تأیید کرده‌اند که مقامات ایرانی در مخفی کردن سفر اعضای القاعده که از طریق ایران در مسیر به کشورها منطقه و از کشورهای منطقه کمک کرده بودند که از جمله شامل مهر نزدن ایران به پاسپورتهای آنها بوده است»‌.
این مقام گفت: «این اعمال یک بار دیگر ماهیت رسوای رژیم ایران را نشان می‌دهد و سند دیگری از نقش شرورانه این رژیم در جهان است».
این مقام گفت دولت ترامپ در جبهه‌های مختلفی برای مقابله با حمایت (رژیم) ایران از تروریسم کار می‌کند و در تشدید فشار بر این رژیم تردید نخواهد کرد.
این مقام گفت: «دولت ترامپ مصمم است تا با رفتار بی‌ثبات کننده ایران مقابله کند و به افزایش فشار بر این رژیم برای تغییر رفتارش ادامه خواهد داد».
موضعگیری دولت ایالات متحده آمریکا در پی اظهارات جنجال برانگیز روز ۹خرداد ۹۷محمد جواد لاریجانی، معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق‌بشر قضاییه خامنه‌ای در مصاحبه با شبکه ۲تلویزیون حکومتی ایران است که، ضمن صحبت درباره خروج آمریکا از توافق اتمی برجام، به همکاری رژیم ایران با القاعده اشاره کرده بود. او از جمله گفت: رژیم متبوعش برای نقل و انتقال عناصر القاعده و جابه‌جایی‌های آنها از مبادی مختلف به کشورهای دیگر از طریق خاک ایران، به آن گروه کمک می‌کرده است.

همکاری ایران و القاعده - لوموند: ایران بعد از جنگ ۲۰۰۳چند بار به آمریکا پیشنهاد کرد اعضای القاعده را با اعضای مجاهدین مبادله کند

روزنامه فرانسوی لوموند در مطلبی با عنوان «ژئوپولیتیک، روابط خطرناک القاعده و رژیم ایران» نوشت که این رژیم پول، اسلحه و آموزش در اختیار القاعده گذاشته و مسیر اصلی آنها برای انتقال پول، نفر و ارتباطات بوده است.
بخشهایی از گزارش لوموند که در دهم دسامبر ۲۰۱۷بر اساس اسناد منتشر شده توسط آمریکا به چاپ رسیده است:
(نفرات) القاعده به آسانی با علم و اطلاع سرویسهای اطلاعاتی رژیم ایران در این کشور مستقر می‌شوند. از آنها پذیرایی مخصوص کرده، به آنها خانه و مأمن می‌دهند و در عین‌حال تلاش می‌کنند آنان را به سود اهداف خود بچرخانند: «سرویسهای رژیم ایران به آنها پیشنهاد کرده‌اند هر چه نیاز داشته باشند در اختیارشان بگذارند: پول، اسلحه و آموزش در کمپ های حزب‌الله، مشروط بر آن که به منافع آمریکا و عربستان سعودی و کشورهای خلیج [فارس] حمله کنند».
الموریتانی که از نزدیکان بن‌لادن بوده، در دسامبر 2001، یعنی در شرایطی که نفرات القاعده به‌شدت تحت تعقیبآمریکاییها قرار داشتند، مأمور می‌شود با سرویسهای رژیم ایران تماس حاصل و ترتیب انتقال خانواده‌های اعضاء شبکه اسلامیستی مزبور به رژیم ایران را بدهد. رژیم تهران هم به او چراغ سبز می‌دهد. پس از این موج اول انتقال شبه‌نظامیان، موج دوم که از اعضاء حلقه اول رهبری القاعده تشکیل می‌شود، در تابستان ۲۰۰۲به ایران می‌رسد: سیف العادل، سرهنگ سابق نیروهای ویژه مصری که در سال ۱۹۹۸حملات تروریستی علیه سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا (با ۲۲۴کشته) را سازماندهی کرده، و نیز ابو محمد المصری، یکی از بازوهای شخص بن لادن. چند هفته بعد، اعضای خانواده رئیس القاعده، از جمله دو تن از پسرانش، حمزه و سعد، به آنها می‌پیوندند.

همکاری ایران و القاعده - لوموند: مطالبی از یادداشت ۱۹صفحه‌یی یکی از سرکردگان القاعده

کادرهای عضو رهبری القاعده و خانواده اسامه بن‌لادن از سال ۲۰۰۳در یک پایگاه نیروی قدس، شاخه عملیات خارجی سپاه پاسداران- نیروی زبده رژیم - در نزدیکی تهران، بازداشت می‌شوند. نویسنده یادداشت ۱۹صفحه‌یی فوق‌الذکر قضیه را چنین خلاصه می‌کند: «(حکومت ایران) تصمیم گرفته است برادرانمان را نگاه دارند تا احیانا بعدها به‌عنوان برگی برای بازی مورد استفاده قرار دهند».
در ادامه گزارش لوموند آمده است: در بین کسانی که عراق را به‌عنوان اقامتگاه بعدی انتخاب می‌کنند، شخصی بود به نام ابو مصعب الزرقاوی که پس از حمله آمریکا به عراق در بهار ۲۰۰۳، کنترل نیروهای افراطی علیه آمریکا را در دست می‌گیرد و چنین به‌نظر می‌رسد که رژیم تهران به مدت چندین سال بر تردد شبه‌نظامیانی که جهت پیوستن به قیام سنیها علیه نیروهای آمریکایی و همچنین شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت [رژیم] از خاک ایران عبور می‌کرده‌اند، چشم فرو بسته باشد. این پارادوکس، اسامه بن‌لادن را ناگزیر به نوعی بند بازی [با رژیم ایران] می‌کند، آنهم در حالیکه شاخه عراقی القاعده مایل بوده است با رژیم ایران برخی خرده حسابها را تصفیه کند. (اما) بن‌لادن در نامه‌یی به تاریخ ۱۸اکتبر ۲۰۰۷به یک مسئول عملیاتی عراقی، از تهدیدهای القاعده در عراق علیه رژیم تهران این‌گونه انتقاد می‌کند: «شما با ما درباره این مسأله حساس که به منافع همه ما مربوط می‌شود (...) مشورت نکرده‌اید در حالیکه. شما می‌داند که ایران، مسیر اصلی ما به‌لحاظ انتقال پول، نفر و ارتباطاتمان است».

در ادامه گزارش لوموند آمده است: کول بانزل 
Cole Bunzel، محقق دانشگاه پرینستون و مؤلف کتاب «از دولت روی کاغذ تا خلافت: ایدئولوژی دولت اسلامی [داعش]، انتشارات بروکینگز، ۲۰۱۵»
(
From Paper State to Caliphate: The Ideology of the Islamic State) که به فرانسه ترجمه نشده، توضیح می‌دهد که «(رژیم) ایران با" تزریق" کادرهای القاعده به درون قیام سنیان سوریه، احتمالاً از آنها جهت نامشروع جلوه دادن اپوزیسیون سوری در انظار غربیان استفاده کرده است. این یکی از فرضیات موجود است».

لوموند درباره انتشار اسناد همکاری القاعده و رژیم ایران توسط اطلاعات مرکزی آمریکا می‌افزاید:
انتشار این اسناد از سوی سرویس اطلاعاتی آمریکا، امروزه روز، بر بستر تنش بسیار شدید پیرامون توافق‌نامه سال 2015 بر سر برنامه اتمی (رژیم) ایران، این برداشت (مورد پشتیبانی سرسخت‌ترین منتقدان «معامله» اتمی در واشینگتن) را تقویت می‌کند که (حکومت) ایران و القاعده، دو هیولای سیاه ایالات متحده، مشترکاًً در حال توطئه علیه منافع آمریکا هستند.
این میان‌بر زدن مقارن است با سخنرانی پرزیدنت 
دونالد ترامپ در ماه مه به‌مناسبت دیدار رسمی وی از ریاض، و بعد سخنرانی او از تریبون سازمان ملل در ماه اکتبر که طی اظهاراتش تهدید (افراطی‌گری) و تهدید از ناحیه (رژیم) ایران را به یکدیگر گره زد.

 
همکاری ایران و القاعده – سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا
«عوامل رژیم ایران به عواملی آموزش دادند که بعداً در بمبگذاری القاعده در سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا شرکت داشتند و ۲سال بعد، ۲۲۴نفر را کشتند و بیش از ۴۰۰۰تن را مجروح کردند.
این رژیم به‌دنبال حملات 11سپتامبر به تروریست‌های سطح بالا پناه داد، از جمله به پسر اسامه بن لادن.
در عراق و افغانستان گروه‌هایی تحت حمایت رژیم ایران، صدها پرسنل نظامی آمریکا را کشته‌اند.
تجاوزات دیکتاتوری حاکم بر ایران تا همین امروز ادامه دارد. این رژیم هم‌چنان حامی اصلی تروریسم در جهان است و به القاعده، طالبان، حزب‌الله، حماس و دیگر شبکه‌های تروریستی مساعدت می‌رساند.»

لوموند در مطلب خود تحت عنوان روابط خطرناک القاعده و رژیم ایران، می‌نویسد:
رژیم ایران چند بار به آمریکاییها پیشنهاد کرده بوده که برخی اعضاء شبکه القاعده، از جمله سعد، پسر ارشد اسامه بن لادن، را تحویلشان دهد. به همین دلیل در سال ۲۰۰۳متعاقب حمله آمریکا به عراق، (حکومت) ایران پیشنهاد می‌کنند که این کادرها را با اعضاء سازمان مجاهدین خلق، یک گروه مسلح رژیم مبادله کنند. اما بنا‌ به گزارش تحقیقی و تفصیلی مجله «تایم» در سال ۲۰۰۹، این پیشنهاد به نتیجه نمی‌رسد و دولت بوش که (رژیم) ایران را در فهرست کشورهای «محور شر» قرار داده بود، از هر گونه همکاری با این رژیم خودداری می‌کند.


همکاری ایران و القاعده - مجلهٔ آتلانتیک: ابعاد گسترده روابط القاعده با رژیم آخوندی به‌عنوان بانکدار مرکزی تروریسم

مجله آتلانتیک چاپ آمریکا ۱۹آبان ۹۶در گزارشی پیرامون روابط القاعده با رژیم آخوندی به‌عنوان بانکدار مرکزی تروریسم نوشت: رئیس شورای شریعت در سازمان القاعده از گذرگاه تفتان در بلوچستان ِ پاکستان وارد ایران شد و با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس رژیم ایران دیدار کرد.

مجله «آتلانتیک» در بخشی ار گزارش مشروح و تحلیلی خود درباره چگونگی گسترش همکاری و رابطه القاعده و رژیم آخوندی می‌نویسد: سپاه قدس طی طرحی به فرماندهان القاعده پناهگاه امنی داد. در مرحله اول زنان و دختران اعضای القاعده و در ادامه صدها داوطلبی که به این تشکیلات پیوسته بودند به ایران آمدند. زنان در یک هتل مجلل در خیابان طالقانی در تهران اسکان داده شدند و افراد القاعده در هتل دیگری در همان خیابان مستقر شدند. مقامهای رژیم ایران به میهمانان خود یعنی افراد القاعده مدارک جعلی برای سفر به‌عنوان پناهندگان عراقی دادند و به برخی از آنها نیز در سفر به کشورهای دیگر و استقرار در آن کمک کردند.

در تابستان ۲۰۰۲فرماندهان بلندپایه القاعده از جمله سیف العدل، ابومحمد المصری و ابومصعب السوری به‌تدریج وارد خاک ایران شدند.

آتلانتیک بر اساس سند ۱۹صفحه‌یی مربوط به گزارش یکی از فرماندهان القاعده نوشت: شورای نظامی القاعده که در ایران بازسازی شد، اولین عملیاتش را در ریاض با انفجار سه مجتمع مسکونی در سال ۲۰۰۳انجام داد که در جریان آن ۳۵تن از جمله ۹تن از اتباع آمریکایی به‌قتل رسیدند.....

همکاری ایران و القاعده - واشینگتن تایمز: مطالعه اسناد بن‌لادن گویای همکاری القاعده و رژیم ایران

واشینگتن تایمز نوشت: یک عضو وزارت دفاع آمریکا درباره دفتر خاطرات ۲۲۸صفحه‌ییِ دستنویس بن‌لادن گفت: این بزرگترین سندی است که تا کنون از تروریست‌های ارشد به دست آمده است.
این روزنامه نوشت: مطالعهٔ این اسناد نشان می‌دهد که آنچه در روابط میان القاعده و رژیم ایران وجود داشته، دشمنی نبوده و تنها در حد رقابت و نزاع بوده است و دو طرف توانسته‌اند با هم، همکاری و تبانی کنند.

همکاری ایران و القاعده - جلوگیری از انتشار اسناد همکاری بن‌لادن و رژیم ایران توسط باراک اوباما

کلیفورد می، بنیانگذار و رئیس بنیاد "دفاع از دموکراسی‌ها"، از مخالفت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتشار اسناد همکاری بن‌لادن و رژیم ایران خبر داد.

وی در مقاله‌یی در "واشینگتن تایمز" گفت کارشناسان ارشد در بنیاد "دفاع از دموکراسی‌ها" و سایر مراکز و مؤسسات طی سال‌های گذشته، شدیداً مخالف تصمیم دولت اوباما به منع انتشار اسناد بن‌لادن بودند و درخواست می‌کردند تا تمامی این اسناد در دسترس پژوهشگران، روزنامه‌نگاران، سیاستگذاران و افکار عمومی قرار گیرد. بر اساس این اسناد رژیم ایران در "ارائه کلیه کمک‌ها و تسهیلات از جمله ارایه ویزا، پول، سلاح، تا آموزش اعضای القاعده در اردوگاههای حزب‌الله لبنان"، همکاری کرده است.

بر اساس این اسناد، رژیم ایران یک پناهگاه امن برای شبه‌نظامیان القاعده بوده و در مقابل از این گروه خواسته تا به منافع ایالات متحده در سعودی و خلیج‌فارس حمله کند.

در یک سند جداگانه، بن‌لادن توضیح می‌دهد که از سال 2007ایران "مقر اصلی مرور بودجه، اعضا و ارتباطات القاعده " شده است.
کلیفورد می‌‌ تأکید می‌کند که "القاعده و رژیم ایران نه دشمن هم، بلکه رقبای یکدیگر هستند ".

همکاری ایران و القاعده - اسناد روابط رژیم آخوندی با القاعده؛ توطئه و بند و بست علیه مقاومت ایران

به‌دنبال انتشار اسناد روابط رژیم آخوندی با القاعده توسط اطلاعات مرکزی آمریکا، لانگ‌وار ژورنال ۱۰آبان ۹۶متعلق به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، گزارش داد: «محتمل است که در مجموعه (اسناد منتشر شده)، افشاگریهای باز هم بیشتری درباره روابط القاعده و (رژیم) ایران یافت شود».

این منبع افزود: «در یک سند ۱۹صفحه‌یی که هرگز دیده نشده بود، ارزیابی یک (مقام) ارشد (القاعده) درباره روابط این گروه با (رژیم) ایران دیده می‌شود. این مقام القاعده در این سند، نوشته است: (رژیم) ایران به برخی «برادران سعودی» در القاعده «هر چیزی را که نیاز دارند، از جمله پول و تسلیحات» و «تمرین در کمپ‌های حزب‌الله در لبنان را به ازای حمله به منافع آمریکا در عربستان و خلیج (فارس) » پیشنهاد کرده است».

نیوزمکس ۱۳آبان ۹۶نیز به‌نقل از بلومبرگ درباره افشای روابط رژیم آخوندی با القاعده، گزارش داد: «(رژیم) ایران در سال ۲۰۰۳، یک توافق احتمالی را با آمریکا مورد بررسی قرار داد و پیشنهاد کرد که برخی از عاملان القاعده را با اعضای سازمان مجاهدین خلق تبادل کند. البته این پیشنهاد هرگز عملی نشد».


همکاری ایران و القاعده - بخشی از بیانیه بیست و سومین سالگرد تأسیس شورای ملی مقاومت ایران، در مرداد ۱۳۸۳

ترفند مزورانه و میان‌تهی دیگری که از سوی رژیم به‌کار گرفته شد و هنوز هم می‌شود، پیشنهاد مبادلهٔ اعضاء و بعضی رهبران بازداشت شده القاعده با مجاهدین بود؛ پیشنهادی که از برخی «دل می‌ربود» و رژیم آن‌را طی یک‌سال گذشته بارها و بارها از طریق دولتهای مختلف عرضه کرد. در همین راستا بود که دفتر شورای ملی مقاومت ایران در واشینگتن تعطیل و داراییهای آن بلوکه شد.
روزنامه واشینگتن پست در 19تیرماه زیر عنوان «فرصتهای از دست رفته» قسمتی از طرح رژیم مبنی بر استرداد 65نفر از مجاهدین را برای محاکمه یادآوری نمود و نوشت:
«آنچه در توجه دقیق به روابط ایران و آمریکا گزنده است، این است‌ که‌ این روابط منجر به طرحی برای یک معامله «ضد تروریستی» شد که هر دو کشور باید شیفته آن می‌بودند: ایران چند تن از فعالان ارشد القاعده را که در بازداشت داشت تحویل می‌داد و تعدادی از زندانیان مجاهد خلق را از آمریکا تحویل می‌گرفت…
گفتگوی آمریکا و ایران به‌طور جدی بعد از 11سپتامبر آغاز شد… در طول جنگ افغانستان و دورهٔ بلافاصله پس از جنگ، دیدارها حداقل ماهی یکبار برگزار می‌شد…
دو طرف در یک دیدار مخفی در ژنو مبادلهٔ دستگیر ‌شدگان «تروریست» را بررسی کردند. ایرانیان متعهد شدند به‌منظور آرام کردن نگرانیهای حقوق‌بشری آمریکا، اغلب ۴۰۰۰زندانی مجاهد خلق را مشمول یک عفو عمومی قرار دهند و از مجازات اعدام در مورد حدود ۶۵تن از رهبران آنها که می‌بایست (پس از استرداد به‌ایران) در دادگاههای ایران محاکمه شوند، چشم‌پوشی کنند…»
واشینگتن پست شاید اطلاع نداشته ـ یا لازم به ذکر ندیده ـ است که به‌گفته خاتمی و خرازی، وزیرخارجه یک دولت غربی در سفر به تهران بدار آویختن 20تن از این 65نفر را «قابل قبول» خوانده بود. به‌نوشته دیلی‌تلگراف (16تیر) این آقای وزیر همان کسی است که برای خوشآمد آخوندها، لیست اسامی ۱۲امام شیعیان را هم در سفرش به تهران در جیب داشت و وقتی اسم پیغمبر اسلام می‌آمد، صلوات هم می‌فرستاد!

همکاری ایران و القاعده - بنیاد اروپایی آزادی عراق: رژیم ایران پدرخوانده بنیادگرایی و تروریسم تحت نام اسلام


بنیاد اروپایی آزادی عراق به ریاست استرون استیونسون با انتشار گزارش جدیدی در آذرماه ۹۶درباره نقش رژیم آخوندی به‌عنوان پدرخوانده و مرکز صدور بنیادگرایی و تروریسم تحت نام اسلام، به اِعمال تحریم‌های گسترده علیه سپاه پاسداران به‌عنوان عامل اصلی پیشبرد این سیاست، و اخراج همهٔ عوامل تروریست رژیم از منطقه فراخوان داد.
بنیاد اروپایی آزادی عراق در این گزارش ۲۴صفحه‌یی تحت عنوان «حمایت (رژیم) ایران از گروه‌های بنیادگرای اسلامی با استناد به اسناد روابط گسترده رژیم و القاعده که به‌تازگی توسط اطلاعات مرکزی آمریکا منتشر شد تأکید کرده است که رژیم برای پیشبرد سیاستهایش، تمایزی بین بنیادگرایان شیعی و سنی قائل نیست و همهٔباندهای حکومت آخوندی، در سیاست صدور بنیادگرایی با هم اتفاق‌نظر دارند

در مقدمه گزارش بنیاد اروپایی آزادی عراق به‌ریاست استرون استیونسون، صدور بنیادگرایی به‌عنوان یکی از پایه‌های استراتژی حکومت آخوندی طی ۳۸سال گذشته ذکر شده و توضیح داده شده است که هر چند حمایت رژیم از گروه‌های به‌اصطلاح شیعه همواره روشن بوده است، اما رژیم ولایت‌فقیه که مرکز صدور بنیادگرایی است، در این زمینه برای پیشبرد اهداف خودش، تفاوتی بین شیعه و سنی قائل نمی‌شود.
این گزارش سپس جزییاتی از روابط رژیم و القاعده را که به‌تازگی در اسناد مربوط به بن‌لادن فاش شد ذکر می‌کند و می‌افزاید: اکنون ضرورت فوری‌تری وجود دارد تا روابط رژیم ایران با گروه‌های بنیادگرای سنی به‌طور عام و با القاعده و داعش به‌طور خاص، مورد بازبینی قرار گیرد و فهم شود.
گزارش سپس به مشخصه‌های بنیادگرایی اسلامی پرداخته که یکی از آنها قساوت بی‌حد و حصر است؛ در این رابطه جنایاتی مثل قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷، اسیدپاشی به‌صورت زنان یا پاکسازی قومی توسط شبه‌نظامیان رژیم در عراق، به‌عنوان برخی از نمونه‌های عملکرد بنیادگرایان ذکر شده‌اند.
گزارش «حمایت (رژیم) ایران از گروه‌های بنیادگرای اسلامی» سپس به این حقیقت می‌پردازد که بنیادگرایی اسلامی در عصر معاصر، نخستین‌بار با روی کار آمدن خمینی جلاد به‌وجود آمد و در پی آن رژیم آخوندی به «حامی سیاسی، ذاتی، معنوی و استراتژیک تمامی بنیادگرایان اسلامی در سراسر جهان به‌رغم اختلافات آنها با این رژیم، تبدیل شد».

همکاری ایران و القاعده - استراتژی جدید آمریکا در قبال رژیم ایران


مواد دوازده گانه خواسته شده از رژیم ایران عبارتند از:
  • اول، (رژیم) ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرگذشت کامل ابعاد نظامی قبلی برنامهٔ اتمیش را اعلام کند و به‌طور دائم و قابل راستی‌آزمایی، از چنین فعالیتی تا به ابد دست بکشد.
  • (رژیم) ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز در پی بازپردازش پلوتونیوم نباشد. این شامل بستن راکتور آب سنگین آن است.
  • (رژیم) ایران باید همچنین به آژانس دسترسی نامحدود به تمامی سایتها در سراسر کشور بدهد.
  • (رژیم) ایران باید به تکثیر موشکهای بالستیک را به پایان بدهد و پرتاب آتی یا توسعه توانمندی موشکهای دارای توانمندی اتمی را متوقف کند.
  • (رژیم) ایران باید تمامی شهروندان آمریکایی و نیز شهروندان از کشورهای متحد و شریک ما را آزاد کند که بر پایه اتهامات جعلی در بازداشت یا در ایران مفقودند.
  • (رژیم) ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه پایان بدهد، از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین.
  • (رژیم) ایران باید به حق حاکمیت دولت عراق احترام بگذارد و اجازهٔ خلع سلاح، رفع بسیج و ادغام مجدد شبه‌نظامیان شیعی را بدهد.
  • (رژیم) ایران باید به حمایت نظامی از شبه‌نظامیان حوثی پایان بدهد و در راستای یک راه‌حل سیاسی مسالمت‌آمیز در یمن کار کند.
  • (رژیم) ایران باید تمامی نیروهایی را که تحت فرماندهی (این رژیم) هستند از سوریه خارج کند.
  • رژیم) ایران باید به حمایت از طالبان و سایر تروریستها در افغانستان و منطقه پایان بدهد و پناه‌دادن به القاعده را متوقف کند.
  • (رژیم) ایران باید به حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران از تروریستها و شبه‌نظامیان شریکش پایان بدهد.
  • (رژیم) ایران باید همچنین رفتار تهدیدآمیزش را علیه همسایگان متوقف کند، که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند. این قطعاً شامل تهدیدات آن به نابودی اسراییل و شلیک موشک به عربستان سعودی و امارات و همچنین شامل تهدیدات برای ناوبری بین‌المللی و حملات مخرب سایبری است.


همکاری ایران و القاعده -تحقیقات کنگره آمریکا در مورد عبور القاعده از ایران

پس از حمله‌های تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱، به‌درخواست دولت جورج دبلیو بوش و کنگره آمریکا، کمیسیونی تحت عنوان "کمیسیون ملی حملات تروریستی علیه ایالات متحده" برای تحقیق درباره این حوادث تشکیل شد که در گزارش نهایی آن به عبور شماری از عاملان این حمله از ایران و آگاهی مأموران ایرانی از رفت و آمد آنها اشاره شده است.
برخی از رسانه‌های آمریکایی، از جمله "دیلی کالر" و "نیویورک پست" نوشته‌اند که سخنان جواد لاریجانی یافته‌های کمیسیون درباره اشراف دستگاههای اطلاعاتی ایران از رفت و آمد عاملان حمله ۱۱سپتامبر را تأیید می‌کند.

همکاری ایران و القاعده - محکومیت رژیم در دادگاهی به‌دلیل همکاری با القاعده در ماجرای ۱۱سپتامبر

حدود یک ماه پیش دادگاهی در نیویورک، رژیم ایران را "به جرم مشارکت در عملیات ۱۱سپتامبر" به پرداخت حدود ۶میلیارد دلار غرامت به بازماندگان و اعضای خانواده قربانیان این حادثه محکوم کرد.

همکاری ایران و القاعده - سخنان جواد لاریجانی در مورد عبور القاعده از ایران مورد انتقاد رسانه‌های رژیم

به گزارش سایت خبری "فرارو"، هم‌صدا با برخی رسانه‌های آمریکا، وزارت‌خارجه ایالات متحده نیز در صفحه عربی خود در شبکه توئیتر با نقل بخش‌های از سخنان لاریجانی نوشته است: «معاون قوه قضاییه ایران در اظهاراتی بی‌سابقه اذعان کرد ایران عبور عناصر القاعده را که حملات ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱را انجام دادند، تسهیل کرده است. اوآنچه در گزارش کمیسیون ویژه حملات در این خصوص آمده را تأیید کرد».
سخنان محمد جواد لاریجانی در برخی از رسانه‌های داخلی نیز دست‌کم به‌طور تلویحی با انتقاد روبه‌رو شده است. "تابناک"، رسانه متعلق به پاسدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌نویسد اظهارات معاون قوه قضاییه "خوراک تازه‌ای" نصیب رسانه‌های تندرو منطقه و غرب برای انتقاد از ایران و حضور منطقه‌یی این کشور کرده است.

همکاری ایران و القاعده - نامه دست خط بن‌لادن به خامنه‌ای - همکاری گسترده رژیم ایران با القاعده


به‌دنبال انتشار اسناد همکاریهای رژیم ایران با القاعده، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در اسناد منتشر شده توسط اطلاعات مرکزی آمریکا، نامه‌یی با دست خط اسامه بن‌لادن خطاب به خامنه‌ای وجود دارد که در آن از از او درخواست کرده تا در حل مشکلات افراد خانواده‌اش دخالت کند.
سایت الحره نیز نوشت، مقامات و دادستانهای اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که رژیم ایران از سال ۱۹۹۱تا کنون روابط گسترده‌یی با القاعده داشته و این را گزارش ۱۹صفحه‌یی عربی در میان صدها هزار اسناد منتشر شده از سوی آژانس آمریکا نشان می‌دهد.

پایگاه خبری ایلاف نوشت: این اسناد در زمانی انتشار یافته است که آمریکا فشار خود را بر رژیم ایران به‌خاطر نقش بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه افزایش می‌دهد.
بر اساس یکی از اسناد که مربوط به سال ۲۰۰۷است، رژیم ایران، برای سفر اعضای القاعده از خاک ایران به کشورهای دیگر تسهیلات فراهم کرده است.


 

همکاری ایران با القاعده – روزنامه الشرق‌الأوسط و پیشنهاد ایران به القاعده

روزنامه الشرق‌الأوسط نیز نوشت: در یکی از اسناد آمده است، رژیم ایران به القاعده پیشنهاد «پول، تسلیحات و هر چیزی را که نیاز دارند داده است و به القاعده پیشنهادِ تمرین در کمپ‌های حزب‌الله را داده، تا ما به ازای آن، القاعده به منافع آمریکا در عربستان سعودی حمله کنند» و به اعتقاد محققاًن، تجزیه و تحلیل اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که القاعده کانال تسهیل کننده مهم خود را حفظ کرده است.
در میان اسناد و مدارک انتشار یافته، یک ویدئوی عروسی پسر بن‌لادن وجود دارد. برخی از محققاًن نیز می‌گویند گزارش ۱۹صفحه‌ای که توسط یکی از عوامل بن‌لادن تهیه شده نشان می‌دهد که رژیم تهران پیشنهاد کرده است کمکهای مالی و سلاح در اختیار اعضای القاعده قرار دهد.

همکاری ایران با القاعده – انتشار اسناد محرمانه و تکذیب ظریف

حکومت آخوندی از طریق جواد ظریف وزیر خارجه کابینه آخوند روحانی برآشفتگی خود را از انتشار اسناد محرمانه همکاری القاعده و رژیم آخوندی نشان داد. ظریف در توئیتر خود که توسط خبرگزاری سپاه پاسداران منتشر شده است، مدعی شد که این اسناد جعلی است.
همکاری ایران با القاعده – باس نیوز در اقلیم کردستان عراق – تسهیل رفت و آمد نیروهای القاعده
باس نیوز در اقلیم کردستان عراق درباره اسناد منتشر شده توسط آمریکا نوشت: بر اساس این اسناد، دستگاههای امنیتی و انتظامی و اطلاعاتی رژیم ایران سفر و رفت و آمد نیروهای القاعده را تسهیل کرده و به برخی از آنها پناه داده‌اند. این سند توضیح می‌دهد که القاعده با رژیم ایران نمی‌جنگد و دو طرف به‌ویژه در موضوع آمریکا، منافع مشترک دارند.

همکاری ایران با القاعده – المستقبل چاپ لبنان- رژیم ایران بزرگترین پشتیبان دولتی تروریسم در جهان

المستقبل چاپ لبنان نیز نوشت: کارشناسان معتقدند انتشار این اسناد در زمانی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ سعی دارد رژیم ایران توسعه برنامه‌های موشکی‌اش را متوقف کند. ترامپ و دولت او رژیم ایران را بزرگترین پشتیبان دولتی تروریسم در جهان می‌دانند
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در ۱۳اکتبر ۲۰۱۷(۲۱مهر۹۶)ضمن اعلام استراتژی جدید ایالات متحده در مقابله با دخالتهای تروریستی رژیم و تحریم و لیست‌گذاری سپاه پاسداران گفت:«عوامل رژیم ایران به عواملی آموزش دادند که بعداً در بمبگذاری القاعده در سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا شرکت داشتند و ۲سال بعد، ۲۲۴نفر را کشتند و بیش از ۴۰۰۰تن را مجروح کردند.
این رژیم به‌دنبال حملات ۱۱سپتامبر به تروریست‌های سطح بالا پناه داد، از جمله به پسر اسامه بن لادن.
در عراق و افغانستان گروه‌هایی تحت حمایت رژیم ایران، صدها پرسنل نظامی آمریکا را کشته‌اند.
تجاوزات دیکتاتوری حاکم بر ایران تا همین امروز ادامه دارد. این رژیم هم‌چنان حامی اصلی تروریسم در جهان است و به القاعده، طالبان، حزب‌الله، حماس و دیگر شبکه‌های تروریستی مساعدت می‌رساند».
واشینگتن اگزمینر در گزارشی راجع به انتشار اسناد مربوط به القاعده توسط اطلاعات مرکزی آمریکا نوشت: این اسناد نشان‌دهنده عمق رابطه رژیم ایران و القاعده است. این رابطه عملیاتی از قبل نیز به‌خوبی شناخته شده بود. به‌عنوان مثال، بعد از بعد از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، مقامات ایرانی از پناه گرفتن عاملان بلندپایه القاعده اطلاع داشتند و به‌دنبال آن بودند که از حضور آنان در ایران، برای وادار کردن ایالات متحده به واژگون ساختن همه اعضای مجاهدین خلق ایران، که در آن هنگام در عراق حضور داشتند، استفاده کنند.

همکاری ایران با القاعده – واشینگتن پست – فرصتهای از دست رفته و درخواست استرداد ۶۵نفر از مجاهدین
روزنامه واشینگتن پست در ۱۹تیرماه زیر عنوان «فرصتهای از دست رفته» قسمتی از طرح رژیم مبنی بر استرداد ۶۵نفر از مجاهدین را برای محاکمه یادآوری نمود و نوشت:«آنچه در توجه دقیق به روابط ایران و آمریکا گزنده است، این است که‌ این روابط منجر به طرحی برای یک معامله «ضد تروریستی» شد که هر دو کشور باید شیفته آن می‌بودند: ایران چند تن از فعالان ارشد القاعده را که در بازداشت داشت تحویل می‌داد و تعدادی از زندانیان مجاهد خلق را از آمریکا تحویل می‌گرفت…
گفتگوی آمریکا و ایران به‌طور جدی بعد از ۱۱سپتامبر آغاز شد… در طول جنگ افغانستان و دوره بلافاصله پس از جنگ، دیدارها حداقل ماهی یکبار برگزار می‌شد…
دو طرف در یک دیدار مخفی در ژنو مبادله دستگیر ‌شدگان «تروریست» را بررسی کردند. ایرانیان متعهد شدند به‌منظور آرام کردن نگرانیهای حقوق‌بشری آمریکا، اغلب ۴۰۰۰زندانی مجاهد خلق را مشمول یک عفو عمومی قرار دهند و از مجازات اعدام در مورد حدود ۶۵تن از رهبران آنها که می‌بایست (پس از استرداد به‌ایران) در دادگاههای ایران محاکمه شوند، چشم‌پوشی کنند…».

لینک‌های مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر