به گزارش روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف"، به دستور بشار اسد، علی مملوک، رئیس سازمان امنیت سوریه به اتهام تلاش برای کودتا در خانه خود تحت بازداشت قرار گرفت. 

بنا بر این گزارش در میان حلقه های نزدیک به رریم سوریه شکافهایی بوجود آمده است، که از زمان شروع انقلاب در این کشور بارها روی داده است. در این میان می توان به آصف شوکت، رئیس پیشین سازمان امنیت اسد، و مرگ مرموز رستم غزالی، رئیس سازمان امنیت سیاسی او اشاره کرد. 

رژیم سوریه علی مملوک را متهم می کند گفتگوهای محرمانه ای را با نیروهای مخالف رژیم در خارج از کشور انجام داده است. او همچنین متهم است که بعد از سقوط ادلب و جسر الشغور با دولت سوریه که توسط مخالفان تشکیل شده ارتباط برقرار کرده است. 

یک منبع نزدیک به رژیم سوریه به روزنامه دیلی تلگراف گفت: "او همچنین متهم است که با سازمان امنیت ترکیه نیز از طریق یک واسطه تماس گرفته است." 

او گفت که یک بازرگان ساکن حلب به مملوک کمک کرده تا با رفعت اسد، عموی بشار اسد، که در تبعید در خارج از سوریه بسر می برد تماس بگیرد.

به گزارش این روزنامه، رژیم بشار اسد هرچه بیشتر با مشکل انسجام داخلی روبروست، و هر روز اختلافات داخلی تازه ای ظهور می کند.

سرخوردگی از ایران

به گزارش دیلی تلگراف، در میان طرفداران و محافل نزدیک به رژیم اسد یک احساس سرخوردگی از ایران بخاطر نفوذ بیش از حد ا این کشور در سوریه بوجود آمده است. 

این روزنامه فاش کرده که غزالی پیش از مرگ گفته بود: "علی مملوک از وضعیت جنگی که باعث فروختن حاکمیت کشور به ایران شده ابراز نارضایتی کرده، و خواستار تغییر وضعیت موجود شده است." 

یک مقام نزدیک به بشار اسد گفت که ایرانی ها اکنون بر تمام ارکان کشور مسلط هستند، از بانک مرکزی گرفته تا صحنه های جنگ، و تمامی مشاوران اسد اکنون ایرانی هستند. 

در جریان بازدید یک مقام سوری از ایران در ماه آوریل گذشته، یک مقام نزدیک به دولت ایران گفت که این مقام سوری نسبت به عدم کنترل اوضاع در سوریه هشدار داده، و آنها به این نتیجه رسیده اند که باید با مخالفان سوری به توافق برسند. 


شارل لیستر، متخصص امور سوریه در موسسه "بروکینگ" نیز گفت که رژیم اسد با دشوارترین وضعیت خود درطی سالیان اخیر روبروست و ایران از آن بیم دارد که این رژیم از درون متلاشی شود.