محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از بسیج ۲۰۰ هزار نیرو در عراق و سوریه از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و به طور رسمی اعلام کرد «هلال شیعی» در حال شکل‌گیری است.
به گزارش سایت «دولت بهار» نزدیک به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران، جعفری پنجشبه ۷ مه گفته در حال حاضر ۱۰۰ هزار نیروی «مسلح مردمی» که طرفدار جمهوری اسلامی هستند در سوریه سازماندهی شده‌اند.
وی همچنین از سازماندهی ۱۰۰ هزار نیرو در قالب یگان‌های مسلح مختلف در عراق خبر داده که به گفته وی «سرمایه عظیمی» برای «نظام اسلامی» هستند.
این فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنان خود تحولات سوریه٬ عراق٬ یمن٬ بحرین و لبنان را نشانه‌ای از تشکیل «هلال شیعی» دانسته است.
وی مدعی شده است که توسعه «هلال شیعی» شمشیری خواهد بود که به «قلب اسرائیل» خواهد خورد.
جعفری اضافه کرده «هلال شیعی» به‌ معنی همدل شدن و وحدت کشورهای مسلمان منطقه مانند ایران، سوریه، یمن، عراق، لبنان و دیگر کشورهای «مقاوم» منطقه است.
سخنان این فرمانده سپاه در شرایطی مطرح شده که برخی از تحلیل‌گران در سال‌های اخیر بار‌ها از طرح جمهوری اسلامی برای تشکیل یک امپراطوری در منطقه هشدار داده‌اند.
مقام‌های جمهوری اسلامی هم گفته‌اند در پی تشکیل امپراطوری نیستند٬ بلکه می‌خواهند «تمدن اسلامی» در منطقه و جهان تشکیل دهند.