۱۴۰۲ آذر ۱, چهارشنبه

رویترز: دولت اسراییل و حماس روز چهارشنبه با توقف چهار روزه در جنگ موافقت کردند

 رویترز: دولت اسراییل و حماس روز چهارشنبه با توقف چهار روزه در جنگ موافقت کردند

جنگ در غزه
جنگ در غزه

رویترز روز اول آذر نوشت: اسراییل و حماس بر سر آتش‌بس چهار روزه، آزادی گروگان و کمک به غزه توافق کردند.
دولت اسراییل و حماس روز چهارشنبه با توقف چهار روزه در جنگ موافقت کردند تا اجازه آزادی ۵۰گروگان در غزه را در ازای ۱۵۰فلسطینی زندانی در اسراییل و ورود کمکهای بشردوستانه در کمک به منطقه محاصره شده را بدهند.
مقامات قطر که میانجیگری مذاکرات محرمانه را برعهده داشته‌اند و هم‌چنین آمریکا، اسراییل و حماس از روزها پیش گفته‌اند که یک توافق قریب‌الوقوع است.
طبق آمار اسرائیل، گمان می‌رود حماس بیش از ۲۰۰گروگان را در اختیار دارد، که در زمان حمله به اسراییل در ۷ اکتبر و کشته شدن ۱۲۰۰نفر، گروگان گرفته شدند.
در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آمده است که ۵۰زن و کودک طی چهار روز آزاد خواهند شد و در طی آن درگیریها متوقف خواهد شد.
در این بیانیه بدون اشاره به آزادی اسرای فلسطینی گفته شده است که در ازای هر ۱۰گروگان اضافی، یک روز دیگر تمدید خواهد شد.
در بیانیه‌یی که پس از ساعتها بحث و گفتگو منتشر شد، آمده است: دولت اسراییل متعهد است همه گروگانها را به خانه بازگرداند. امشب، توافق پیشنهادی را به‌عنوان اولین مرحله برای دستیابی به این هدف تأیید کرد.
حماس اعلام کرد که ۵۰گروگان در ازای ۱۵۰زن و کودک فلسطینی که در زندانهای اسراییل نگهداری می‌شوند آزاد خواهند شد. این گروه فلسطینی در بیانیه‌یی اعلام کرد، توافق آتش‌بس هم‌چنین به صدها کامیون کمکهای بشردوستانه، پزشکی و سوخت اجازه ورود به غزه را می‌دهد.
اسراییل متعهد شده بود که در طول مدت آتش‌بس در تمام نقاط غزه به هیچکس حمله نکند و یا دستگیر نکند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که از این توافق استقبال می‌کند. او در بیانیه‌یی گفت: «توافق امروز باید گروگانهای آمریکایی بیشتری را به خانه بیاورد و من تا زمانی که همه آنها آزاد نشوند متوقف نخواهم شد».
دولت قطر اعلام کرد ۵۰زن و کودک غیرنظامی گروگان از غزه در ازای آزادی «تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی که در زندانهای اسراییل نگهداری می‌شوند» آزاد خواهند شد.
در بیانیه‌یی اعلام شد که زمان شروع آتش‌بس ظرف ۲۴ساعت آینده اعلام خواهد شد.
به گفته مقامات غزه، این توافق اولین آتش‌بس از جنگی است که در آن بمبارانهای اسراییل بخش‌هایی از غزه تحت حاکمیت حماس را با خاک یکسان کرده، ۱۳۳۰۰غیرنظامی را در این منطقه کوچک پرجمعیت کشته و حدود دو سوم از ۲.۳میلیون نفر آن را بی‌خانمان کرده است. اما نتانیاهو گفت که مأموریت گسترده‌تر اسراییل بدون تغییر است.
وی در پیامی ضبط شده در ابتدای جلسه دولت گفت: ما در جنگ هستیم و جنگ را تا رسیدن به همه اهداف خود ادامه خواهیم داد. برای نابودی حماس، بازگرداندن همه گروگانهایمان و اطمینان از این‌که هیچ موجودی در غزه نمی‌تواند اسراییل را تهدید کند.
حماس در بیانیه خود اعلام کرد: همزمان با اعلام انعقاد یک توافق آتش‌بس، تأکید می‌کنیم که انگشتان ما روی ماشه باقی می‌مانند و مبارزان پیروز ما برای دفاع از مردم و شکست دادن اشغال، مراقب خواهند بود.
یک مقام ارشد آمریکایی گفت که انتظار می‌رود سه آمریکایی، از جمله یک دختر ۳ساله که والدینش در میان کشته‌شدگان حمله حماس در ۷ اکتبر بودند، جزو گروگانهایی باشند که آزاد می‌شوند... .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر