۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

دستگیری دو متهم به ترور در آلمان، همزمان با روز جهانی همبستگی با فلسطین

 دستگیری دو متهم به ترور در آلمان، همزمان با روز جهانی همبستگی با فلسطین


برلین پرچم فلسطین در احتزاز 

امروز، ۲۹ نوامبر، به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین در برلین، بیلفلد، هانوفر، ماربورگ و چندین شهر دیگر آلمان هزاران تن دست به تظاهرات زدند. در بیشتر این همایش ها شعار داده می‌شد: "جنگ میان اسرائیل و فلسطین را متوقف کنید".

به همین مناسبت، پرچم فلسطین در برابر ساختمان شهرداری اسلو پایتخت نروژ به اهتزاز درآمد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در توییتی اعلام کرد: "ما می‌خواهیم تعهد خود را در برابر ملت فلسطین تا تحقق آمال و خواسته های آن ها و ساختن آینده ای سرشار از صلح برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها تجدید کنیم".

۲۹ نوامبر در سال ۱۹۷۸ میلادی از سوی سازمان ملل متحد "روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین" نامگذاری شد. از همان زمان، هر روز به این مناسبت باورمندان به حق تعیین سرنوشت فلسطینی ها در شهرهای مهم جهان تظاهراتی برگزار می‌کنند و سازمان ملل نیز با فرستادن پیامی همبستگی جامعه ملل را با فلسطینی ها اعلام می‌کند.

پیشینه روز جهانی همبستگی با فلسطین

سازمان ملل متحد با تعیین روز ۲۹ نوامبر به عنوان "روز همبستگی با مردم فلسطین" در ۴۵ سال پیش قصد یادآوری قطعنامه ای را داشت که در سال ۱۹۴۷، یک سال پیش از اعلام موجودیت اسرائیل، سرزمین فلسطین را تقسیم کرد. براساس این قطعنامه حق تشکیل یک کشور مستقل در اراضی متعلق به فلسطینی ها برای آن ها به رسمیت شناخته می‌شد.

یک سال پس از صدور این قطعنامه، موجودیت اسرائیل اعلام و به رسمیت شناخته شد. رهبران دولت جدید اسرائیل متعهد شدند که مرزهای تعیین شده میان کشور خود و فلسطین را حفظ کنند، اما این تعهد، در نتیجه تنش های بی شمار سال های بعد، هرگز رعایت نشد.

همبستگی همزمان با آتش بس

امسال روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین در سایه درگیری های خونین میان حماس و اسرائیل، در فضائی متفاوت از همیشه برگزار شد. یک نمونه از این مراسم تظاهراتی بود که در برلین برپا شد و شرکت کنندگان در آن نه فقط با فلسطینی ها ابراز همبستگی کردند، بلکه بر حق حیات اسرائیل نیز پای فشردند.

شهرداری اسلو پایتخت نروژ در روز جهانی همبستگی با فلسطین پرچم تشکیلات خودگردان فلسطین را در برابر ساختمان خود به اهتزاز درآورد. این یک مورد استثنایی نیست، بلکه در سال های گذشته نیز اغلب اتفاق افتاده است.

اسلو شهری است که در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ با میانجی گری بیل کلینتون دو پیمان در آن به امضای اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسرائیل و یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین رسید. هدف این دو پیمان رسیدن به یک پیمان صلح بر اساس قطعنامه های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تثبیت "حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین" بود. در نتیجه این دو پیمان سازمان آزادی بخش فلسطین از سوی اسرائیل به عنوان نماینده رسمی فلسطینی ها به رسمیت شناخته شد و این سازمان نیز حق موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت.

روز همبستگی با مردم فلسطین، امروز در شرایطی برگزار شد که آتش بس چهار روزه میان اسرائیل و حماس به آخرین روز خود نزدیک می‌شود. محافل بین المللی ابراز امیدواری کرده‌اند که این آتش بس برای مدتی دیگر تمدید شود.

تشدید خطر ترور اسلامی در آلمان

درگیری های خونین ۶ هفته گذشته میان اسرائیل و حماس ناامنی را در آلمان نیز تشدید کرده است. امروز، همزمان با روز همبستگی با فلسطین، پلیس آلمان دو جوان ۱۵ و ۱۶ ساله افغانستانی را به ظن برنامه ریزی برای حمله با خودرو به یکی از بازارهای کریسمس یا یک کنیسه یهودیان دستگیر کرد. این دو جوان در یک ویدئو برای اجرای طرح تروریستی خود تبادل نظر کرده‌اند.

همزمان با انتشار این خبر توماس هالدنوانگ رئیس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان، که نقش سازمان امنیت داخلی را دارد، در تماس با شبکه نخست تلویزیون آلمان گفت: "خطر تروریسم در آلمان واقعیتی است که هرگز به شدت امروز نبوده است".

 توسط: جواد طالعی - برلن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر