۱۴۰۲ آذر ۷, سه‌شنبه

ترس از گسترش جنگ اسرائیل و حماس غرب را از حمله به برنامهٔ هسته-ای ایران بازداشت

 ترس از گسترش جنگ اسرائیل و حماس غرب را از حمله به برنامهٔ هسته-ای ایران بازداشت

عکس آرشیو: رافائل گروسی (وسط) مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)  حین گشایش جلسهٔ شورای حکام آژانس در مقر آژانس در وین، اتریش، ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳. (Joe Klamar / AFP)
عکس آرشیو: رافائل گروسی (وسط) مدیرکل آژانس بین
 المللی انرژی اتمی (IAEA) حین گشایش جلسهٔ شورای
 حکام آژانس در مقر آژانس در وین، اتریش، ۲۲ نوامبر
 ۲۰۲۳. (Joe Klamar / AFP)

به گفتهٔ چند دیپلمات، نگرانی از احتمال جنگ منطقه-ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را از تصویب قطعنامهٔ لازم الاجرا بر سر نافرمانی تهران از دیدبان هسته-ای باز داشت.

بنا به گفتهٔ چند دیپلمات، در حالیکه ایران به پیشبرد برنامهٔ هسته-ای خود افزوده و از همکاری با دیدبان سازمان ملل می-کاهد، قدرتهای غربی از شدت عمل با تهران اکراه داشته-اند تا مبادا به تنش-های اخیر خاورمیانه دامن زده باشند.

از هنگام تهاجم خانمانسوز حماس در ۷ اکتبر و متعاقب آن حملهٔ هوایی و زمینی اسرائیل به قصد از میان برداشتن گروه تروریستی غزه، نگرانی از درگیری گسترده-تر منطقه-ای شدیدتر شده است.

در جلسهٔ این هفتهٔ‌ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین، ایالات متحده و گروه معروف به E3 -فرانسه، آلمان، بریتانیا- عدم همکاری تهران را محکوم کردند.

علیرغم تأکید بر آنکه اقدامات ایران «در ابعاد بی-سابقه-ای شدت یافته»، اما قطعنامهٔ لازم الاجرا را مطرح نکردند.

یک دیپلمات ارشد بن-بست کنونی را چنین توصیف کرد، «موضوع کاملاً آشکار است، اما بواقع، در میانه جنگ جاری خاورمیانه، تمایلی به تحریک واکنش ایران در میان نیست.»

جنگ در ۷ اکتبر رخ داد، هنگامیکه هزاران تروریست حماس به جنوب اسرائیل سرازیر شدند، و با بی-رحمی دست کم ۱۲۰۰ تن اکثرا غیرنظامی را در خانه-های خود و در یک فستیوال موسیقی قتل عام کردند و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان بردند.


تصویر: در عکسی از ۵ نوامبر ۲۰۱۹، که سازمان انرژی اتمی ایران منتشر کرد، دستگاههای سنتریفیوژ در تأسیسات غنی-سازی اورانیوم نزدیک نطنز، ایران، مشاهده می-شود. (Atomic Energy Organization of Iran via AP)

وزارت بهداشت در-کنترل حماس در غزه گفته است از ۷ اکتبر تا کنون، بیش از ۱۴۵۰۰ نفر، اکثراً غیرنظامی، کشته شده-اند. بااینحال، راستی-آزمایی رقم مزبور ممکن نیست، و گمان می-رود شامل تروریست-های حماس و غیرنظامیانی که در اثر خطای شلیک راکتهای فلسطینی کشته شدند نیز باشد.

ضربهٔ بسیار محکم

قرارداد ۲۰۱۵ برنامهٔ هسته-ای ایران را در ازای رفع تحریم-ها مهار کرد. در ۲۰۱۸، با خروج یکجانبهٔ دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت ایالات متحده از توافق، ازسرگیری تحریم-ها توافق مذکور از هم پاشید.

ایران نیز با تشدید فعالیتهای هسته-ای خود تلافی کرد. تاکنون، تلاش به احیای قرارداد بی-فایده مانده است، و مذاکراتی که به راهبری اروپا آغاز شد، از ۲۰۲۲ معلق است.

گزارش محرمانهٔ هفتهٔ گذشتهٔ آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد ایران اکنون به اندازهٔ کافی اورانیومی که تا ۶۰٪ غنی شده در اختیار دارد -اندکی پایین-تر از درجهٔ تسلیحاتی- که طبق فرضیه، برای ساخت سه بمب کافی است.

متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید
https://www.timesofisrael.com/fear-of-israel-hamas-war-spreading-restrains-west-from-major-iran-nuclear-crackdown/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر