۱۴۰۲ آذر ۵, یکشنبه

زندانی‌های فلسطینی آزاد شده توسط اسرائیل چه کسانی هستند؟

زندانی‌های فلسطینی آزاد شده توسط اسرائیل چه کسانی هستند؟

زندانیان فلسطینی آزاد شده

در ساعات پایانی شامگاه شنبه ۲۵ نوامبر اسرائیل اعلام کرد که دومین گروه از زندانی‌های فلسطینی شامل ٣‬٩‬ زن و مرد جوان کمتر از ۱۹ سال را آزاد کرده است. آن‌ها در ازای رهایی ۱۳ گروگان اسرائیلی توسط حماس آزاد شدند. دلایل حبس و محکومیت زندانیان فلسطینی آزاد شده متفاوت است. اکثر زندانیان جوان آزاد شده به دلایلی مانند پرتاب سنگ یا اتهام حمایت از تروریسم محکوم شدند. اما در میان آنان زنانی نیز وجود دارند که به اتهام اقدام به قتل در زندان بودند.

 به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، کرانه باختری اشغالی به دنبال آزادی زندانیان فلسطینی صحنه‌ شادی مردم این منطقه بود. کاروان‌هایی از خودروها با پرچم‌های جنبش‌های مختلف فلسطینی در خیابان‌ها رژه رفتند و اتوبوس صلیب سرخ حامل زندانیان آزاد شده را همراهی کردند. بر اساس توافق اسرائیل و حماس، ۷۸ فلسطینی تا کنون و طی دو مرحله از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند و مورد استقبال خانواده‌های خود قرار گرفتند.

در بیت المقدس شرقی که از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده است، هر گونه جشن و شادی به مناسبت آزادی زندانیان فلسطینی توسط اسرائیل ممنوع اعلام شده بود. به نوشته خبرگزاری فرانسه تعداد زیادی از نیروهای امنیتی مسلح اسرائیلی در اطراف خانه اسراء جعابیص، شناخته شده‌ترین زندانی آزاد شده فلسطینی حضور داشتند.

چهره‌ او در سال‌های گذشته به طور گسترده در تظاهرات فلسطینی‌ها به چشم می خورد. اسراء جعابیص با صورت نیمه سوخته‌اش به عنوان نمادی از رنج زندانیان فلسطینی شناخته می‌شود.

اسراء جعابیص پس از رسیدن به خانه‌اش در بیت‌المقدس شرقی، یکشنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳.
اسراء جعابیص پس از رسیدن به خانه‌اش در بیت‌المقدس شرقی، یکشنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳. AP - Mahmoud Illean

این زن زندانی ۳۹ ساله که روز شنبه آزاد شد، در سال ۲۰۱۵ به دلیل انفجار سیلندر گازی که در صندوق عقب ماشینش حمل می‌کرد و موجب مجروح شدن یک افسر پلیس شده بود، به ۱۱ سال زندان محکوم شد. به گفته مقامات اسرائیلی، او برای انجام یک حمله انتحاری آماده می‌شد.

او بعد از آزادی در کنار پسر ۱۳ ساله‌اش خطاب به خبرنگاران گفت: «شرم دارم که از خوشحالی سخن بگویم درحالی که کل فلسطین مجروح است» او خواستار آزادی همه زندانیان فلسطینی شد.

مرح بَکیر ۲۴ ساله که ۸ سال از عمرش را به دلیل اقدام به قتل یک مرزبان اسرائیلی در زندان گذرانده، بعد از آزادی‌اش به خبرگزاری فرانسه گفت: «خوشحالم، اما آزادی من به قیمت خون شهدا انجام شد.». او با اشاره به بمباران غزه افزود: «پایان کودکی و نوجوانی‌ام را در زندان گذراندم، دور از والدینم و آغوش آن‌ها، اما اوضاع با دولتی که ما را سرکوب می‌کند و هیچ‌یک از ما را راحت نمی‌گذارد، چنین است».

تصویر أسیل الاطیطی، زندانی فلسطینی با سربند حماس در اردوگاه آوارگان فلسطینی در نابلس، کرانه باختری، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳.
تصویر أسیل الاطیطی، زندانی فلسطینی با سربند حماس در اردوگاه آوارگان فلسطینی در نابلس، کرانه باختری، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳. AP - Majdi Mohammed

أسیل الاطیطی یکی دیگر از زندانیان آزاد شده است که به گفته روزنامه واشنگتن پست بیش از یک سال قبل در حین ملاقات با برادرش در زندان دستگیر شد. او در درگیری با نگهبانی که به گفته خانواده از او خواسته بود تحت بازرسی بدنی تحقیرآمیز قرار گیرد، مقصر شناخته شد. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که او تلاش کرده است با یک قیچی به نگهبان ضربه بزند. اما خانواده‌اش گفتند که او نگهبان را هل داده است.


الاطیطی روز شنبه در حالی که افراد زیادی از بازگشت او استقبال کردند، گفت:

وقتی در زندان بودم فقط یک چیز را می‌دانستم؛ اینکه مقاومت دخترانش را رها نمی کند.

حنان برغوتی، زن ۵۹ ساله فلسطینی مسن‌ترین زندانی است که روز جمعه آزاد شد. او که اصالتا اهل کوبر، روستایی در رام الله است، در بازداشت اداری بود و در ماه سپتامبر به دلیل «فعالیت‌های مرتبط با حماس» دستگیر شده بود. چهار فرزند او هنوز در زندان‌های اسرائیل هستند.

حنان برغوتی در بدو ورود به شهر بیتونیا در کرانه باختری، جمعه، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳.
حنان برغوتی در بدو ورود به شهر بیتونیا در کرانه باختری، جمعه، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳. AP - Nasser Nasser

حنان برغوتی پس از آزادی به شبکه الجزیره گفت: «وضعیت زنان زندانی از ۷ اکتبر بدتر شده است. ما در سلول‌هایمان منزوی شده‌ بودیم، فقط برای دوش گرفتن بیرون می‌رفتیم. دیگر به غذاخوری دسترسی نداشتیم، غذا بسیار کم بود.»

بر اساس توافق آتش‌بس موقت قرار است در مجموع ۱۵۰ زندانی فلسطینی در ازای رهایی ۵۰ گروگان اسرائیلی آزاد شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر