۱۴۰۲ آبان ۳۰, سه‌شنبه

وال‌استریت ژورنال: جمهوری اسلامی آماده ارسال موشک‌ کوتاه‌برد به روسیه می‌شود

 وال‌استریت ژورنال: جمهوری اسلامی آماده ارسال موشک‌ کوتاه‌برد به روسیه می‌شود


موشک میانبرد رژیم که میخواهد برای روسیه صادر کند.

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه هشدار دادند که جمهوری اسلامی ایران برای ارسال موشک‌های کوتاه‌برد پیشرفته به روسیه آماده می‌شود.

این خبر را وال‌استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی نوشته است. این گزارش می‌گوید جمهوری اسلامی پیشتر برای کمک به روسیه در تهاجم به اوکراین، تسلیحات دیگری نظیر پهپاد، بمب‌های هدایت‌شونده و گلوله‌های توپخانه به مسکو داده است.

نگرانی ایالات متحده از گسترش همکاری نظامی بین این دو کشور زمانی بیشتر شد که مقامات جمهوری اسلامی موشک‌های ابابیل و فاتح-۱۱۰ را به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در سفری که در ماه سپتامبر به تهران داشت، نشان دادند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما نگران این هستیم که ایران در حال بررسی ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در اوکراین است.»

طبق این گزارش سفارت روسیه در واشنگتن و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بلافاصله به درخواست وال‌استریت ژورنال برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: روسیه به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند تا قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات ماهواره‌های خود را بهبود بخشد و به تهران در زمینه موشک‌ها، دفاع هوایی و بخش الکترونیک نظامی کمک می‌کند.

حمله روسیه به اوکراین، کرملین را مجبور کرده است که به دنبال تامین کنندگان جدید تسلیحات باشد.

به گفته مقامات ایالات متحده و کره جنوبی، کره شمالی از جمله کشورهایی است که گلوله‌های توپخانه‌ای به مسکو داده است.

برخی گزارش‌ها پیشتر گفته‌اند که روسیه انتظار جنگ طولانی با اوکراین و مقاومت شدید را نداشت و زنجیره تولید سلاح در روسیه نیز دچار کاستی‌ است.

در راستای توجیه ارسال سلاح به روسیه، رسانه‌های جمهوری اسلامی ماه‌های قبل بارها گفته بودند که ایران از روسیه هواپیماهای سوخوی-۳۵ دریافت خواهد کرد. در حالی که از تاریخ‌های اعلام شده در آن گزارش‌‌ها مدت‌ها گذشته است، ایران هرگز این هواپیماها را تاکنون دریافت نکرده است.

جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه همچنان منتظر دریافت سوخوی-۳۵ است، خواهان خرید هلی‌کوپترهای تهاجمی از روسیه است. ناوگان نظامی هوایی ایران به شدت فرسوده است و اف-۱۴‌های آمریکایی که محمدرضا شاه پهلوی خریداری کرد همچنان یکی از نماد‌های آن به شمار می‌رود.

صدای آمریکا


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر