۱۴۰۲ آذر ۱, چهارشنبه

لبنان وحضور حزب الله در این منطقه

 اسرائیل درباره احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای به شورای امنیت هشدار داد


لبنان وحضور حزب الله در این منطقه

قطعنامه 1701 شورای امنیت که به جنگ دوم لبنان در سال 2006 پایان داد، تصریح می‌کند که حزب‌الله اجازه فعالیت در جنوب لبنان را ندارد

«شبکه 12» اسرائیل، سه‌شنبه 30 آبان، به نقل از رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد: ایلی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌طور صریح درباره احتمال وقوع «جنگ منطقه‌ای» به دلیل تشدید تنش‌ها در جنوب لبنان هشدار داده است.

کوهن در نامه‌ای «فوق‌العاده» هشدار داده که در صورت عدم اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنیت و ادامه حضور «نیروی رضوان» حزب‌الله در مرزها و در صورتی که نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) از تمام توان خود برای جلوگیری از هر گونه حضور نظامی غیرقانونی در جنوب رودخانه لیتانی استفاده نکند، ممکن است یک «جنگ منطقه‌ای» رخ دهد.

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه نامه خود به شورای امنیت نوشت: «برای ثبات منطقه‌ای و جلوگیری از تشدید تنش، باید در مذاکرات آینده شورای امنیت سازمان ملل رویکردی اساساً متفاوت برای پایان دادن به نقض‌های جدی مرتکب شده توسط حزب‌الله و سایر سازمان‌ها در مرز اتخاذ شود.»

قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت که به جنگ دوم لبنان در سال 2006 پایان داد، تصریح می‌کند که حزب‌الله اجازه فعالیت در جنوب لبنان را ندارد و کل منطقه جنوب به استثنای فعالیت نیروهای دولتی لبنان، باید از هرگونه حضور مسلحانه‌ای عاری شود.

در اجرای قطعنامه 1701، «یونیفل» ماموریت دارد به عنوان مانعی بین لبنان و اسرائیل در منطقه مرزی عمل کند.

آموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا به لبنان، در اوایل ماه جاری، با تاکید بر لزوم اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل، هشدار داده بود که در صورت ادامه تشدید تنش‌ها در منطقه هم‌مرز با شمال اسرائیل، جنوب لبنان به سرنوشتی مشابه غزه، دچار خواهد شد.

در همین راستا فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه چهارشنبه یکم آذر به حزب‌الله هشدار داد که اگر خواهان عدم تشدید تنش‌ها است، باید حملات خود به اسرائیل را متوقف کند.

از سوی دیگر، جنبش «حماس»، چهارشنبه یکم آذر، از کشته شدن خلیل الخراز، یکی از فرماندهان شاخه نظامی این گروه در حمله اسرائیل به جنوب لبنان در روز سه‌شنبه خبر داد.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، در بیانیه‌ای ضمن عزاداری برای الخراز، گفت که او از اردوگاه رشیدیه در لبنان است و «در حمایت و کمک به مقاومت در داخل و خارج و در میدان عمل می‌کرد.»

در همین راستا، حزب‌الله لبنان، سه‌شنبه از کشته شدن یکی از اعضای خود بر اثر جراحات وارده در درگیری با ارتش اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان خبر داده بود که با یان وجود تعداد کشته‌شدگان حزب‌الله لبنان در تبادل آتش با اسرائیل از 8 اکتبر گذشته تاکنون به 78 نفر رسیده است.

شایان ذکر است که ارتش اسراییل به‌طور روزانه و به صورت متناوب با حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی در مرز با لبنان تبادل آتش دارد که تاکنون تعدادی کشته و زخمی از دو طرف برجای گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر