۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

ناو جنگی آمریکا یک پهپاد حوثی‌ ساخت ایران را در نزدیکی تنگه باب المندب سرنگون کرد

 ناو جنگی آمریکا یک پهپاد حوثی‌ ساخت ایران را در نزدیکی تنگه باب المندب سرنگون کرد

ناوهای هواپیما بر آمریکا

این پهپاد حوثی ساخت ایران یک روز پس از آن توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی تنگه باب‌المندب سرنگون می‌شود که قبل از آن نیز یک پهپاد ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر «یو اس اس دوایت آیزنهاور» در منطقه خلیج به پرواز درآمده و از آن تصویربرداری کرده بود

در جدیدترین تهدید از سوی حوثی‌ها، یک مقام آمریکایی، چهارشنبه 8 آذر، اعلام کرد که یک ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا که در نزدیکی تنگه باب المندب در حرکت بود، یک پهپاد پرتاب شده توسط شبه‌نظامیان حوثی از یمن را سرنگون کرده است.

این مقام مسئول ایالات متحده، افزود: «بر اساس گزارش‌های اولیه، ناوشکن «یو اس اس کارنی» نیروی دریایی ارتش آمریکا این پهپاد را که یک پهپاد «KAS-04» ساخت ایران بود، به عنوان تهدید شناسایی کرده و در حالی که کشتی جنگی در حال حرکت به سمت تنگه بود، این پهپاد [حوثی] را بر فراز آب‌های جنوب دریای سرخ سرنگون کرده است».

این مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن هویت خود در مورد این عملیات نظامی که هنوز درباره اطلاع‌رسانی نشده، صحبت کرد.

سرنگونی این پهپاد حوثی ساخت ایران، چهارشنبه، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک پهپاد ایرانی دیگر در فاصله 1500 یاردی از ناو هواپیمابر «یو اس اس دوایت آیزنهاور» در حالی که مسیر خود را در آب‌های بین‌المللی منطقه خلیج می‌پیمود، پرواز کرده و تصاویری هوایی از آن ارسال کرده بود.

«نقض تدابیر ایمنی»

در همین راستا، برد کوپر، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، گفت که این پهپاد با «نقض تدابیر ایمنی» لزوم رعایت فاصله بیش از 10 مایل دریایی از کشتی را نادیده گرفته است.

به گفته این مقام نظامی آمریکایی این پهپاد به پیام‌های هشدار مکرر بی‌توجهی کرده اما پس از آن از ناو هواپیمابر ایالات متحده فاصله گرفته است.

شایان ذکر است که در اوایل ماه جاری، یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده به نام «یو اس اس توماس هاندر»، یک پهپاد را در حین پرواز به سوی آن در جنوب دریای سرخ سرنگون کرد.

این ناوشکن آمریکایی پهپاد مورد اشاره را بر فراز آب‌ در نزدیکی تنگه باب المندب، سرنگون کرد.

دریای سرخ، که از کانال سوئز در مصر تا تنگه باریک باب المندب امتداد دارد، شبه جزیره سعودی را از آفریقا جدا می‌کند و یک مسیر تجاری اصلی برای دریانوردی بین‌المللی و حمل‌ونقل جهانی و آبراهه‌ای مهم برای صادرات انرژی است.

همزمان با تشدید تنش‌ها و نگرانی فزاینده از احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در 7 اکتبر گذشته چندین ناوگروه و کشتی جنگی را با هدف تامین امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در شرق مدیترانه، دریای سرخ و آب‌های خلیج مستقر کرده است.

العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر