۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

یحیی سینوار کیست؟ افسر اطلاعاتی اسرائیلی که از او بازجویی کرد، از خصوصیات شخصیتی این فرمانده حماس می‌گوید

 یحیی سینوار کیست؟ افسر اطلاعاتی اسرائیلی که از او بازجویی کرد، از خصوصیات شخصیتی این فرمانده حماس می‌گوید


یحیی سنوار مغز متفکر حمله به شهرکهای اسرائیل درهفتم اکتبر 

از نظر اسرائیلی‌ها، یحیی سینوار هدف شماره یک است. گفته می‌شود که رهبر حماس در نوار غزه، مغز متفکر حمله هفتم اکتبر علیه اسرائیل بوده است. او تا پیش از آزادی در سال ۲۰۱۱، برای مدت ۲۲ سال در زندان‌های اسرائیل به سر ‌برده بود. خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه با میکائیل کوبی، افسر دستگاه اطلاعاتی اسرائیل که او را در مدت بازداشتش بازجویی می‌کرد، گفتگو کرده است.

«من خواب سینوار را می بینم، وقتی غذا می‌خورم به او فکر می‌کنم ... مدام به او فکر می کنم»، این گفته‌های میکائیل کوبی در گفتگو با سامی بوخلیفه، خبرنگار ار.اف.ای در بیت‌المقدس است. این پیرمرد ۷۸ ساله که بازنشسته شین‌بت، سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل است، برای سال‌ها مسئولیت بازجویی از یحیی سینوار را بر عهده داشت.

در دهه ۹۰ میلادی، کوبی ۱۵۰ ساعت بازجویی با او انجام داده بود. سینوار در آن زمان مسئول یک واحد شبه‌نظامی بود که وظیفه یافتن «خائنان به آرمان فلسطین» را بر عهده داشت. میکائیل کوبی که زبان عربی را به خوبی سخن می‌گوید، از خلال این بازجویی‌ها سعی کرده شخصیت سینوار را بشناسد. او می‌گوید: «من هرگز کسی را به سنگدلی یحیی سینوار نشناختم. او از چاقوی قصابی استفاده می‌کرد و سر قربانیان خود را از تن جدا می‌کرد. در غزه به او لقب قصاب خان یونس دادند. با سردی و بی‌تفاوتی صحبت می‌کرد. چیزی او را تحت تاثیر قرار نمی‌داد.»

موریل پارادون، خبرنگار سرویس بین‌الملل رادیو بین‌الملل فرانسه در گزارش خود می‌گوید یحیی سینوار ٦‬١ ساله در اردوگاه پناهندگان خان یونس در شمال غزه به دنیا آمد و در سایه شیخ یاسین، بنیانگذار حماس و رهبر معنوی بزرگ شد.

میکائیل کوبی همچنین افزود که سینوار در سال ۱۹۸۹، می‌گفت که در حال برنامه ریزی برای یک «کشتار بزرگ یهودیان» بوده است. این افسر پیشین اطلاعاتی اسرائیل می‌گوید: «بنابراین او کاری را که انجام داده یک موفقیت می‌داند. او افزود که اسرائیل باید مدت‌ها قبل او را «حذف» می‌کرد.

اسرائیل در سال ۲۰۱۱ یحیی سینوار را در چارچوب میادله زندانیان فلسطینی با گیلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی، از زندان آزاد کرد. سینوار در سال ۲۰۱۷ به مقام ریاست دفتر سیاسی حماس در غزه رسید. حالا او از نظر اسرائیل مغز متفکر و برنامه‌ریز حملات مرگبار هفتم اکتبر به حساب می‌آید.

همچنین بخوانیدزندانی‌های فلسطینی آزاد شده توسط اسرائیل چه کسانی هستند؟

درحالی که گفته می‌شود سینوار جایی در تونل‌های زیررمینی حماس در نوار غزه پنهان شده است، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل وعده داده است که او را «پیدا» و «حذف کند». ار اف ای فرانسه 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر