۱۴۰۲ آبان ۲۷, شنبه

جمهوری اسلامی به حماس پشت می‌کند زیرا سقوط حماس «آسیبی به راهبرد منطقه‌ای ایران نخواهد زد.»

 جمهوری اسلامی به حماس پشت می‌کند زیرا سقوط حماس «آسیبی به راهبرد منطقه‌ای ایران نخواهد زد.»




به گزارش فایننشال‌تایمز، نگاه جمهوری اسلامی به فراتر از منطقه است و می‌خواهد از «فرصت‌های دیپلماتیک» به وجود آمده در نتیجه درگیری‌های میان اسرائیل و حماس استفاده کند.

این نشریه به نقل از تحلیلگران نوشت که جمهوری اسلامی درصدد است از این فرصت برای کاهش شکاف خود با رهبران عرب و منطقه استفاده کند.

روزنامه هاآرتص نیز در واکنش به این تحولات گزارش داد جمهوری اسلامی به حماس پشت می‌کند زیرا سقوط حماس «آسیبی به راهبرد منطقه‌ای ایران نخواهد زد.»

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر شده‌اند که رهبر و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی به طور علنی، حملات شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر را محکوم نکرده‌اند؛ حمله ای که در نتیجه آن، بیش از ۱۲۰۰ تن کشته شدند که اکثر آنها غیر نظامی بودند.

  • تحولات بعدی؟

به گزارش اکونومیست، جمهوری اسلامی به‌رغم اینکه به طور مستقیم وارد درگیری نشده، اما از هرج و مرج جاری در منطقه استفاده کرده و عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی را متوقف کرده است.

در گزارش اکونومیست آمده است که گسترش درگیری‌ها به منطقه نیز می‌تواند برای جمهوری ایران سودآور باشد زیرا ممکن است موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهان شود.

محتمل‌ترین سناریو برای وقوع جنگ گسترده منطقه‌ای، ورود همه‌جانبه گروه حزب‌الله لبنان به جنگ با اسرائیل است. اما یک مقام امنیتی لبنان به «تایمز آف اسرائیل» گفت به رغم درگیری‌های پراکنده جاری، حزب‌الله علاقه‌ای به جنگ گسترده با اسرائیل ندارد.

سایت افشا

قبل تر حاتم قادری هم در یورو نیوز گفته بود :

اینکه برای حاکمیت ایران، راه گریز از مشکلات داخلی، پرداختن به برخی ماجراهای خارجی است. الان مشکلات اصلی ما بیکاری کارگر، مشکلات کشاورز، ترور گسترده علیه زنان از جانب حکومت، افسردگی دانشجویان و اهل پژوهش و علم و هنر، سرگشتگی جوانان و مهاجرت آن‌هاست. حکومت همۀ این‌ها را رها کرده وگریز زده به یک امر شبه‌حماسی به نام حماس. نوعی گریز از واقعیت سادۀ خودمان و در واقع نوعی کرگوشی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر