۱۴۰۲ آذر ۲, پنجشنبه

آمریکا یک میلیون دلار برای کمک به آژانس جهت راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داد

آمریکا یک میلیون دلار برای کمک به آژانس جهت راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داد


آژانس انرژی اتمی 

ایالات متحده آمریکا حدود نیمی از بودجه مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را متقبل شد.

نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنج‌‍شنبه دوم آذر با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود اعلام کرد آژانس برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیاز به ۲.۲ میلیون یورو دارد و ما یک میلیون یورو خارج از منابع تعهدات بودجه‌ای آمریکا به این نهاد بین‌المللی را برای این منظور اختصاص می‌دهیم.

این بیانیه در ادامه کشورهای دیگر عضو آژانس را تشویق کرده است تا بقیه ۱.۲ میلیون یوروی منابع مورد نیاز آژانس برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را تامین کنند.

نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی تصریح کرده است اختصاص بودجه خارج از تعهدات آمریکا به آژانس نشانه حمایت ملموس و قوی واشینگتن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌رغم تلاش جمهوری اسلامی برای تضعیف توانایی آن در زمینه اجرای ماموریت‌های پادمانی، از جمله اخراج بازرسان، است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۵ شهریور امسال خبر داد که جمهوری اسلامی مجوز فعالیت شماری از «بازرسان مجرب» این نهاد بین‌المللی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ایش را «لغو کرده است».

رافائل گروسی روز اول آذر نیز بار دیگر از لغو مجوز ورود چند بازرس این سازمان برای ورود به ایران انتقاد کرد و‌ آن را «ضربه‌ای جدی» به کار سازمان خواند.

او اقدام تهران را «ضربه‌ای جدی بر توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی» فعالیت اتمی ایران توصیف کرد.

مدیرکل آژانس تاکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی مجوز «یک‌سوم گروه اصلی» بازرسان را لغو کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز هم‌زمان مدعی شد جمهوری اسلامی در حالی که فعالیت ۱۲۷ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأیید کرده، «سه یا چهار بازرس اروپایی مغرض» را از ادامه فعالیت در سایت‌های ایران منع کرده است.

محمد اسلامی گفت ۱۲۰ بازرس آژانس اجازه ورود به ایران را کسب کرده‌اند.

پیشتر در اواخر شهریور گذشته، بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا در بیانیه مشترکی از جمهوری اسلامی خواستند که «فوراً» از تصمیم اخیر خود مبنی‌ بر لغو مجوز فعالیت «شماری از» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف نظر کند.

در بیانیه مقدماتی مدیرکل آژانس برای نشست فصلی شورای حکام این سازمان که روز اول آذر منتشر شد آمده که ایران، بر اساس استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال حاضر اورانیوم کافی با غلظت ۶۰ درصدی برای تولید سه بمب اتمی را در اختیار دارد و کماکان به سوالات و ملاحظات کلیدی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

در این بیانیه که خبرگزاری رویترز هفته گذشته متن آن را منتشر کرده بود آمده که از زمان تنظیم گزارش قبلی آژانس در ۱۳ شهریور امسال تاکنون، حجم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی ایران ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و به حدود ۱۲۸ کیلوگرم رسیده است.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر