۱۴۰۲ آذر ۹, پنجشنبه

آیا خامنه ای ترسیده یا بقول بی بی سی آیا نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره اسرائیل عوض شده؟

 آیا نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره اسرائیل عوض شده؟

سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای برای نیروهای بسیج

منبع تصویر،KHAMENEI.IR

  • نویسنده,

رهبر جمهوری اسلامی ایران با لحنی که در تضاد با خط سیاسی تند و صریح او درباره مساله اسرائيل و آرمان فلسطینی است، گفته است اینکه «جمهوری اسلامی می‌خواهد اسرائیلی‌ها را به دریا بریزد و به دنبال نابودی آنهاست، دروغ است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای بارها تاکید کرده که «اسرائیل، رژیمی غاصب و پدیده‌ای شیطانی است که باید محو شود» و «تنها راهش مسلح کردن همه فلسطینی‌ها از جمله ساکنان کرانه باختری است.»

او هشت سال قبل پیش‌بینی کرد که «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» و از همان زمان بود که روزشمار محو اسرائيل روی بیلبوردهای خیابانی نصب شدند.

برای کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، دشمنی با اسرائیل، فراتر از یک سیاست، یکی از اصلی‌ترین ستون‌های ایدئولوژیک حکومتی اسلامی است که می‌خواهد «قدس را به مسلمانان برگرداند.»

روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از نخستین سال‌های رهبری‌اش، اسرائيل را «غده‌ای سرطانی» توصیف کرد که باید «قطعش کرد.»

بیلبورد روزشمار «نابودی اسرائیل» در میدان فلسطین تهران

منبع تصویر،

IRNA

توضیح تصویر،

بیلبورد روزشمار «نابودی اسرائیل» در میدان فلسطین تهران

در این سال‌ها، حکومت با تکیه بر شعارهای اسلام‌گرایانه، درصدد هدایت سمت و سوی مسئله فلسطین در جهت منافع خود و افزایش و حفظ نفوذش در منطقه بوده است. شاهد آن کمک‌های مالی و نظامی گسترده به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه از جمله گروه‌های جهادی فلسطینی و لبنانی است.

حالا رهبر حکومتی که در اکثر سخنرانی‌هایش گریزی به «خباثت‌های رژيم تروریست» اسرائيل می‌زند، در آخرین سخنرانی‌اش، زبانش را در ظاهر معتدل‌تر کرده است.

به تعبیر دقیق‌تر، آنچه را که می‌اندیشد، در زرورق کلمات پیچیده است تا از جمله از تبعات پرهزینه‌ای که ممکن است دامن حکومت‌ را بگیرد، بکاهد.

برای مقام‌های جمهوری اسلامی، «اسرائیل ستیزی و آمریکا ستیزی» به عنوان بخشی از هویت نظام و حفظ گروه حامیانش کاربرد دارد. اما وقتی پای تهدید خارجی به میان می‌آید، صیانت از نظام از این گفتمان واجب‌تر می‌شود.

همچنان که بعد از حمله حماس به اسرائیل، آیت‌الله خامنه‌ای در یک سخنرانی گفت که ایران در جریان این حمله نبوده و نقشی نداشته است.

او در قبال تهدید جو بایدن بعد از جنگ اسرائيل و حماس هم سکوت کرد. رئيس‌جمهوری آمریکا به تهران هشدار داده بود که دست از حمله به نیروهایش در خاورمیانه؛ از طریق گروه‌های نیابتی‌اش؛ بردارد، وگرنه تبعاتش را خواهد دید.

فرنوش امیرشاهی

  • شغل,بی‌بی‌سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر