۱۴۰۲ آبان ۲۸, یکشنبه

خامنه‌ای به دولت‌های اسلامی: حداقل برای یک مدت محدود رابطه را با اسرائیل قطع کنید

 خامنه‌ای به دولت‌های اسلامی: حداقل برای یک مدت محدود رابطه را با اسرائیل قطع کنید

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
!علی خامنه‌ای ویک گام دیگر به عقب سایت افشا!

علی خامنه‌ای،  که پیش از این لحنی تند علیه رابطه کشورها با اسرائیل داشته، روز یک‌شنبه ۲۸ آبان در یک سخنرانی خواستار آن شد که «دولت‌های اسلامی حداقل برای یک مدت محدود رابطه سیاسی خود» را با اسرائیل قطع کنند.

او که در جریان بازدید از یک نمایشگاه موشکی و پهپادی سپاه پاسداران سخن می‌گفت، اضافه کرد که به نظر او،‌ تنها محکوم کردن اسرائیل در مجامع از سوی برخی دولت‌های اسلامی «قابل قبول نیست.»

علی خامنه‌ای خطاب به دولت‌های کشورهای اسلامی گفت که «کار اصلی آن است که شریان و جریان حیاتی رژیم صهیونیستی قطع شود و دولت‌های اسلامی مانع از رسیدن انرژی و کالا به این رژیم شوند.»

او روز دهم آبان نیز از دولت‌های اسلامی خواسته بود تا راه صدور نفت و ارزاق به اسرائیل را ببندند، اما نشانه‌ای مبنی بر پیروی هیچ‌یک از کشورهای اسلامی از این درخواست‌های او دیده نشده است.

در جریان نشست مشترک اعضای سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در پایتخت عربستان سعودی نیز که روز بیستم آبان برگزار شد، کشورهای مسلمان با درخواست ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، با اعمال تحریم‌های گسترده علیه اسرائیل موافقت نکردند.

در کنار کشورهای عربی، ترکیه نیز همچنان با وجود اظهارات جنجالی اخیر رئیس جمهور این کشور علیه نخست‌وزیر اسرائیل، یک شریک تجاری مهم برای اسرائیل به شمار می‌رود.

خامنه ای درحالی روز یک‌شنبه خواستار قطع رابطه دولت‌های اسلامی با اسرائیل «حداقل برای یک مدت محدود» شد که پیش از بمباران‌های شدید اسرائیل در غزه، لحنی تندتر علیه کشورهای اسلامی دارای رابطه با اسرائیل داشت.

اسرائیل در واکنش به حمله افراد گروه افراطی حماس به مناطق مسکونی خود که روز پانزدهم مهرماه امسال انجام شد، حملات شدیدی را علیه نوار غزه آغاز کرده است.

چهار روز پیش از آغاز حمله حماس، علی خامنه‌ای طی یک سخنرانی، با ابراز نارضایتی شدید از ادامهٔ روند عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل، این روند را «قمار» دانسته و هشدار داده بود که «باخت منتظر این‌هاست و دارند اشتباه می‌کنند و به‌قول اروپایی‌ها، روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند.»

پس از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، شماری از مقامات جمهوری اسلامی در سخنان متعدد اسرائیل را تهدید به «باز شدن جبهه‌های جدید» کرده بودند، اما این لحن اکنون تغییر کرده است به‌طوری که غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نزدیکان علی خامنه‌ای، روز یک‌شنبه از عدم مداخله جمهوری اسلامی در جنگ غزه دفاع کرد و با اشاره به کسانی که در ایران خواستار ورود در این جنگ هستند گفت که این کار «به سود آرمان فلسطین نیست».

رادیو فردا

با استفاده از فارس و تسنیم؛ پ.پ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر