۱۳۹۷ تیر ۱۹, سه‌شنبه

هشدار دبیرکل ناتو در مورد تهدید موشکهای بالستیک رژیم ایران

هشدار دبیرکل ناتو در مورد تهدید موشکهای بالستیک رژیم ایران

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از توسعه موشکهای بالستیک رژیم ایران ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ ناتو در نظر دارد برای مقابله با آن، توانایی‌های دفاع موشکی خود را گسترش دهد.
دبیرکل ناتو، سه‌شنبه ۱۹تیرماه در گفتگو با خبرگزاری روسی اینترفکس گفت: «موشکهای بالستیک رژیم ایران هم‌چنان مایه نگرانی برای ائتلاف ناتو است. رژیم ایران توسعه و آزمایش موشکهای بالستیک با ظرفیت‌های رو به افزایش را ادامه داده؛ موشکهایی که می‌توانند به خاک متحدان اروپایی ناتو برسند».

نگرانی از بمب‌سازی رژیم ایران

ینس استولتنبرگ در آستانه اجلاس ناتو که قرار است ۲۰تیرماه در بروکسل آغاز شود، تأکید کرد «ناتو هم‌چنان به توسعه توانایی‌های پدافند موشکی خود برای دفاع از متحدان خود در برابر تهدید رو به افزایش ناشی از گسترش موشکهای بالستیک ادامه خواهد داد.» وی در خصوص پرسشی در مورد «احیای تهدید رژیم ایران» بعد از خروج آمریکا از برجام و احتمال شکست توافق هسته‌یی نیز گفت این توافق درباره برنامه هسته‌یی است، نه موشکی. اگر چه آمریکا از برجام خارج شده، اما تمامی کشورهای درگیر همصدا هستند که ایران نباید بمب هسته‌یی بسازد
وی اظهار داشت که برای پاسخ‌گویی به تهدیدات بلندمدت، ناتو سرمایه‌گذاریهای بلندمدت برای تأمین قدرت دفاعی را ادامه می‌دهد.

پایگاههای موشکی ناتو

ماه مه سال ۲۰۱۶، ناتو سامانه ضد موشکی خود در شهر دویسه‌لو، در جنوب رومانی را افتتاح کرد.
ناتو در نظر دارد چتر دفاع ضد موشکی در ترکیه و شرق اروپا، به‌ویژه لهستان را تقویت کند.
ینس استولتنبرگ در خصوص سؤال دیگری درباره تهدید سامانه‌های دفاعی ناتو در رومانی، یا برنامه استقرار آن در لهستان علیه روسیه گفت «این سامانه‌ها علیه روسیه نیستند و تنها جنبه دفاعی دارند»

نگرانی در شورای امنیت ملل‌متحد از برنامه موشکی رژیم ایران

شب ۶تیر ۹۷جلسه شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل ملل ‌متحد در مورد تهدید موشکهای بالستیک رژیم ایران برگزار شد.
سخنگوی آنتونی گوترز و سایر سخنرانان این جلسه از آمریکا گرفته تا فرانسه و هلند از فعالیتهای موشک بالستیک رژیم ایران و فعالیتهای بی‌ثبات کننده آن در منطقه ابراز نگرانی کردند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت

جاناتان کوهن معاون سفیر دائم آمریکا در شورای امنیت به گزارش دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت:‌ گزارش امروز نشان داد که رژیم ایران کماکان به بی‌ثبات ساختن منطقه ادامه می‌دهد و از گروه‌های تروریستی و نیروهای نیابتی حمایت می‌کند. ما اعلام کرده‌ایم که فعالیت رژیم ایران بی‌پاسخ نمی‌مانند. مادامی که رژیم ایران مخرج مشترک این همه منازعات در منطقه است ما باید پاسخ بدهیم.
ما به‌خصوص از گزارشات مفصلی که نقض تحریمهای ایران در سراسر خاورمیانه را تأیید می‌کند نگران هستیم.
علاوه بر اینها محموله‌های با کاربرد دوگانه هسته‌یی به ایران فرستاده شده که در خارج از کانالهای توافق شده و بدون تأیید شورای امنیت بوده‌اند.
این گزارش همچنین تأیید کرده که یک قایق بی‌سرنشین که امارات آن را کشف کرد سیستمهایی داشت که نشان داد بنا‌ به مشخصات جغرافیایی از آبهای ایران آمده و حداقل برخی از قطعاتش در ایران ساخته شده‌اند.
این گزارش به پهپادهای ایرانی که در یمن و سوریه پیدا شده‌اند اشاره کرده است. این گزارش همچنین به مصاحبه رهبر سیاسی حماس یحیی یاسین اشاره می‌کند که وی طی آن می‌گوید جمهوری اسلامی ایران گروه‌های مسلح در غزه را در قبل و بعد از منازعه غزه با پول و تجهیزات نظامی و کارشناس تأمین کرده است.
این نقضهای غیرقابل قبول به ما سندهایی مادی می‌دهد که نشان می‌دهد ایران چگونه منطقه را بی‌ثبات می‌سازد. به‌خصوص در به درازا کشاندن جنگ در یمن دست دارد.
ایران قطعنامه ۲۲۳۱و ۲۲۱۶و ۱۷۰۱و ۱۵۵۹را نقض کرده است. در این قطعنامه‌ها ما اعضای این شورا ایران را از صدور تسلیحات منع کردیم و ما تأمین سلاح به حوثیها و حزب‌الله را ممنوع کردیم.
ایران از این قطعنامه‌ها سرپیچی کرده و آنها را در خیلی از موارد، آشکارا نقض کرده است. وقتی با کشوری مواجه می‌شویم که مستمراًً قطعنامه‌های این شورا را نقض کرده است لازم است که ما عواقب معنی‌دار و قابل توجهی را دنبال کنیم.

نگرانی فرانسه و هلند از نقش بی‌ثبات کننده رژیم ایران

در جلسه شورای امنیت فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در شورای امنیت گفت: «فعالیتهای موشکهای بالستیک رژیم ایران و انتقال این قابلیتها و تکنولوژی با قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد و باید فوراً متوقف شوند.»
کارل وان استروم سفیر هلند در سازمان ملل‌متحد نیز درباره رژیم ایران و توافق اتمی گفت: « ما نگرانی‌های مشترکی در مورد برنامه موشک بالستیکی رژیم ایران و نقش بی‌ثبات کننده این رژیم در منطقه داریم. »

مطالب مرتبط

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر