۱۳۹۳ آذر ۵, چهارشنبه

لايحه تسليح عشاير در كنگره و توطئه اعدام العلواني



لقاءمكي محقق و تحليگر سياسي عراقي  با تلويزيون الجزيره در 2 آذر 93 عدم اجراي تسليج عشاير و توطئه حكم اعدام احمد العلواني نماينده سابق مجلس از رهبران سني هاي عراق را تشريح كرد ترجمه اين مصاحبه در زير ميايد:
مجري: كاتب و تحليلگر عراقي دكتر لقاء مكي اين‌جا با ماست كه از وي درباره لايحه پنتاگون به كنگره درباره تسليح عشاير پرسيدم. نظر شما چيست؟
لقاء مكي: آمريكا از خيلي وقت پيش دنبال اين بود و سياستمداران آمريكايي با دولت عراق به‌شكل علني درباره تسليح عشاير سني گفتگو مي‌كردند و تلاشي بود از طرف آمريكا براي متوقف كردن سياست مالكي درباره تبعيض نژادي و مذهبي. مشكل اين‌جا نيست و مشكل در زمان‌بندي و تاخير در اين كار است و به‌نظر مي‌آيد دولت عراق دنبال اين نبود و حتي اگر نخست‌وزير مي‌خواست در خود دولت و روند سياسي موانع جدي جلويش بود با اين استدلال كه تسليح عشاير سني به هيبت و قدرت آنها مي‌افزايد
مجري: و اين لايحه يعني كه همه‌چيز تغيير مي‌كند؟
مكي: اين لايحه اراده آمريكا براي اين كار را نشان مي‌دهد، بعد از اين‌كه دولت عراق در آن شكست خورد يعني دولت عراق موانعي دارد نه اين‌كه عبادي نخواهد بلكه او نمي‌تواند يعني نيروهايي مذهبي هستند كه مي‌گويند كه تسليح سنيها موجب تقويتشان مي‌شود.
مجري: اين نيروهاي مذهبي چه كارهايي مي‌كنند؟
مكي: اينها قدرت و سلاح دارند بيش از 20گروه شبه‌نظامي دارند كه از طرف ارتش حمايت مي‌شوند ارتش خودش جزيي از اين شبه‌نظاميان است و همه اينها را ايران تسليح كرده و هوايشان را دارد و مشكلي در اين باره ندارند. مشكل دراين‌جاست كه تسليح شيعه و سني و قبلش تسليح اكراد وقتي كه داعش تمام شود چه اتفاقي مي‌افتد؟
مجري: ولي فعلاً كه داعش در رمادي همه‌جا را در كنترل دارد و ممكن است مثل موصل رمادي هم سقوط كند.
مكي: اگر رمادي سقوط كند كه الآن نزديك سقوط است دومين استان عراق است كه به‌دست داعش مي‌افتد و داعش روي نصف عراق كنترل مي‌يابد چون خود انبار يك‌سوم عراق است و داعش با اردن و سوريه و حتي عربستان هم‌مرز مي‌شود كه در اين نقطه مشكل بزرگتر مي‌شود طرد داعش از انبار عمليات پيچيده‌تري از موصل است چون داعش همه عشاير مخالف را صفرصفر مي‌كند
مجري: يك حكم قضايي از طرف دولت عراق عليه يكي از شيوخ عشاير بزرگ عراق عشيره علواني كه نماينده احمد العلواني است صادر شده است. اين حكم چه تأثيري در عشاير سني و رابطه‌شان با دولت دارد؟
مكي: اين زمان‌بندي عجيب است الآن وقتي تو مي‌خواهي اين قبايل سني را براي جنگ عليه داعش جذب كني ناگهان عليه كسي كه خودش يكي از دلايل شروع درگيريهاي مسلحانه بوده است حكم اعدام مي‌دهي مطمئناً اين كار باعث خشم بسياري از كساني كه حتي مي‌خواستند با دولت عليه داعش بجنگند خواهد شد. چه‌بسا بعضي از اين‌كار منصرف شوند و لزوما به سمت داعش نروند ولي با داعش هم نجنگند. وقتي سلاح دست كسي مي‌دهي حداقل بايد به او احترام بگذاري كه تاكنون اين‌كار صورت نگرفته است. 
ايران اسرار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر