۱۴۰۲ اسفند ۱۰, پنجشنبه

نیوزیلند کلیت حماس را تروریستی خواند و ورود شهرک‌نشینان افراطی را ممنوع کرد

 نیوزیلند کلیت حماس را تروریستی خواند و ورود شهرک‌نشینان افراطی را ممنوع کرد

کریستوفر لوکسون، نخست‌وزیر نیوزیلند
کریستوفر لوکسون، نخست‌وزیر نیوزیلند

نیوزیلند روز پنج‌شنبه، ۱۰ اسفند به یکی از آخرین کشورهای متحد غرب تبدیل شد که حماس را در کلیت خود به عنوان یک «سازمان تروریستی» معرفی کرد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز حماس را گروهی تروریستی می‌شناسند.

مقامات نیوزیلندی دراین مورد گفتند که حملات ۷ اکتبر (پانزدهم مهر) گروه افراطی حماس به اسرائیل، این تصور را که جناح‌های سیاسی و نظامی آن گروه از هم جدا هستند، در هم شکست.

بر اساس آمار اسرائیل، حملات پانزدهم مهر حماس به جنوب اسرائیل، ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت. به گفته وزارت بهداشت غزه، از آن زمان، حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه حدود ۳۰ هزار فلسطینی را کشته است.

کریستوفر لوکسون، نخست‌وزیر نیوزیلند، در بیانیه‌ای گفت که حملات حماس به اسرائیل در ماه اکتبر «وحشیانه بود و ما به صراحت آنها را محکوم کرده‌ایم.»

وی درعین حال وی افزود: «نیوزیلند می‌خواهد روشن کند که تروریستی شناختن کلیت حماس مربوط به اقدامات یک سازمان تروریستی فراساحلی است و اشارات آن متوجه مردم فلسطین در غزه و سراسر جهان نیست.»

نیوزیلند از سال ۲۰۱۰ شاخه نظامی حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

تصمیم جدید نیوزیلند انجام معاملات مالی با حماس یا ارائه حمایت‌های مادی به این گروه را جرم تلقی می‌کند و تمامی دارایی‌های حماس در نیوزیلند را مسدود می‌کند.

نیوزیلند همزمان، روز پنج‌شنبه، شهرک‌نشینان «تندرو» اسرائیلی را نیز که «حملات خشونت‌آمیز علیه فلسطینیان در کرانه باختری انجام داده‌اند»، ممنوع‌السفر کرد.

نخست‌وزیر نیوزیلند در این باره گفت که «به طور جدی از افزایش قابل توجه خشونت‌های افراطی که توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها در ماه‌های اخیر انجام می‌شود» نگران است.

موضع ثابت نیوزیلند این بوده است که شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است.

دولت نیوزیلند گفته است که به حمایت از تشکیل کشور آینده فلسطین به عنوان بخشی از راه حل دو کشوری مورد مذاکره ادامه خواهد داد و خواستار پایان دادن به درگیری کنونی و از سرگیری فوری روند صلح خاورمیانه است. رادیو فردا


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر