۱۴۰۲ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

پلیس روسیه علیه نخست وزیر استونی اعلان «تحت تعقیب» صادر کرد

 پلیس روسیه علیه نخست وزیر استونی اعلان «تحت تعقیب» صادر کرد


تصویر آرشیوی از کایا کالاس، نخست وزیر استونی هنگام ورود به نشست ناتو در ویلنیوس، لیتوانی۱۲ ژوئیه ۲۰۲۳ AP  Mindaugas Kulbis

در ادامه تنش‌ها میان مسکو و جمهوری‌های شوری سابق در شرق اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین، روسیه روز سه‌شنبه اعلان «تحت تعقیب» علیه سه مقام از کشورهای بالتیک، از جمله نخست وزیر استونی، صادر کرد.  

روسیه در حال افزایش فشار بر کشورهای حوزه بالتیک است. پلیس روسیه بر اساس اطلاعیه‌ای که سه شنبه ۱۳ فوریه در وب سایت وزارت کشور منتشر شد، اعلان «تحت تعقیب» علیه کایا کالاس، نخست وزیر استونی صادر کرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، کرملین برای توجیه این تصمیم به دیدگاه مخالف مسکو و این کشورها به تاریخ اشاره کرد.  

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: «این افراد مسئول تصمیماتی هستند که عملاً توهین به تاریخ است، آنها افرادی هستند که اقدامات خصمانه‌ای علیه حافظه تاریخی و علیه کشور ما انجام می دهند».

کشورهای بالتیک، که از جاه طلبی‌های نظامی کرملین بیم دارند، تصور می‌کنند که اتحاد جماهیر شوروی آنها را اشغال کرده است، در حالی که مسکو خود را یک آزادی بخش می‌داند و از هر نگاه دیگری به عنوان «جعل تاریخ» یاد می‌کند و آن را جرم می‌داند.

همچنین تایمار پیترکوپ، وزیر امور خارجه استونی و و سیموناس کایریس، وزیر فرهنگ لیتوانی نیز در فهرست افراد تحت تعقیب مسکو قرار گرفتند.

سیموناس کایریس در یک بیانیه مطبوعاتی که به خبرگزاری فرانسه ارسال شد به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «رژیم همان کاری را انجام می‌دهد که همیشه انجام می‌داد؛ تلاش می‌کند آزادی (...) را خفه کند و به ایجاد نسخه‌ای که با واقعیت‌ها یا منطق در تضاد است ادامه دهد».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه در تلگرام نوشت: «ما باید پاسخ جنایات علیه یاد و خاطره کسانی که جهان را از دست نازیسم و فاشیسم آزاد کردند، بدهیم! و این تنها آغاز ماجراست».

شماری از اقلیت‌های روسی در استونی، لتونی و لیتوانی ساکن هستند. کشورهایی که اکنون اعضای اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند. مسکو معتقد است این اقلیت‌ها در آنجا تحت سرکوب قرار دارند.

روابط این کشورها با روسیه به دنبال شروع جنگ در اوکراین رو به وخامت گذاشته است. کشورهای بالتیک که تهدید حمله روسیه را واقعی ارزیابی می‌کنند، به طور فعالانه از کی‌یف در جنگ علیه روسیه حمایت می‌کنند.

ار اف ای

همچنین بخوانیدسفر ماکرون به کشورهای حوزۀ بالتیک: تلاشی برای پیش‌گیری از نفوذ روسیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر