۱۴۰۲ بهمن ۲۳, دوشنبه

بخشی از طلبه‌ها بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

 بخشی از طلبه‌ها بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران طی مصوبه‌ای، ورود بدون کنکور آن افرادی که آنها را «طلاب و دانش‌آموزان نخبه و بااستعداد» توصیف کرده، به دانشگاه فرهنگیان را تصویب کرد.

بر اساس مصوبه جدید این نهاد حکومتی که روز دوشنبه ۲۳ بهمن منتشر شد، دست‌کم ۱۰ درصد از جذب دانشجو به دانشگاه فرهنگیان برای تربیت آنها به‌عنوان معلمان آینده کشور از میان این طلبه‌های دینی انجام خواهد شد.

این دانش‌آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور و تنها با شرکت در مصاحبه و ارزیابی یک هیئت جذب و گزینش، وارد دانشگاه فرهنگیان شده و در آینده آموزگار خواهند شد.

هدف از این اقدام «کیفیت‌بخشی» به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با «تمرکز بر استعدادهای برتر» عنوان شده، اما توضیح داده نشده که بدون ارزیابی فرد از طریق آزمون ورودی، تشخیص «کیفیت» تدریس او از چه راهی قابل انجام است.

همچنین توضیح داده نشده که یک دانش‌آموز یا طلبه دینی «نخبه و با استعداد» چه دشواری در رقابت با دیگر دانش‌آموزان برای قبول شدن در دانشگاه فرهنگیان می‌تواند داشته باشد.

مصوبه یادشده که به مدت دو سال و به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، برخی شروط نامزدی برای ورود بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان را حفظ کردن دست‌کم ۱۰ جزء قرآن، این نامزدان را از برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی‌هنری، برگزیدگان جشنواره‌ها و المپیادها، همچنین عضویت در مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی عنوان کرده است.

در سال‌های گذشته بارها مقامات جمهوری اسلامی بر افزایش آموزش ایدئولوژیک و دینی در مدارس ایران تأکید کرده‌اند.

در همین زمینه مشاور وزیر آموزش و پرورش سوم دی‌ماه امسال از استخدام «سه هزار طلبه زن و مرد به عنوان معلم»، در آزمون استخدامی خبر داده بود.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز ماه گذشته اعلام کرده بود امسال «۱۹ هزار مربی پرورشی» با حمایت دولت جذب شده‌اند. این رویکرد جمهوری اسلامی با موجی از انتقادات و هشدارها مواجه شده‌است.

آبان‌ماه سال جاری جلال محمودزاده، نماینده مجلس ایران با انتقاد از «خالص‌سازی» در دولت سیزدهم خبر داد که در کمتر از پنج ماه «۱۵ تا ۲۰ هزار» مدیر مدرسه در ایران به «دلایل سیاسی و اعتقادی» کنار گذاشته شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز ۳۰ دی‌ماه در مورد اقدام وزارت آموزش و پرورش در «جایگزینی» آموزگاران مدارس با طلاب و روحانیون هشدار داد و آن را حرکتی «ارتجاعی» و بازگشت به دوران «مکتب‌خانه» دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر