۱۴۰۲ بهمن ۱۹, پنجشنبه

تنش عراق و آمریکا؛ «میهمان صاحبخانه شده است»

 تنش عراق و آمریکا؛ «میهمان صاحبخانه شده است»


ابوباقر ساعدی

لحن دولت عراق در بيانيه‌هايش درباره حضور نيروهاى ائتلاف به رهبرى آمريكا به وضوح تندتر شده‌ است.

سرهنگ يحيى رسول سخنگوى نظامى نخست وزير در بيانيه‌اش گفته كه بغداد براى پايان دادن به ماموريت اين نيروها مصمم‌تر مى‌شود و براى اولين بار تاكيد كرده كه نيروهاى امنيتى عراق «نمى‌توانند وظايفشان را براى حفظ امنيت شهروندان و حاكميت ملى كشور ناديده بگيرند». به عبارت ديگر او تهديد مى‌كند كه ادامه حملات آمريكا در خاك عراق مى‌تواند به رويارويى ميان نيروهاى دولتى عراق و آمريكا‌یی‌ها بيانجامد.

من در چند روز گذشته با مقامات سياسى و نظامى عراقى مختلف گفتگو كردم و از حرفهایشان مى‌توانستم برداشت كنم كه بمباران اول آمريكا به شدت دولت و شخص نخست‌وزير را آزرده است. بخاطر اينكه بخشى از نيروهايى غالبا جوانى كه در اين حملات كشته شده‌اند از اعضاى تيپ‌هاى طفوف بودند كه بخشى از نيروهاى حشد شعبى محسوب مى‌شوند. آنها تحت فرمان نخست وزير هستند و به گفته مقامات عراقى ربطى به حملات اخير به پايگاه‌هاى آمريكايى نداشته‌اند.

و حالا حمله دوم شرايط را پيچيده‌تر كرده است. آن هم در زمانى كه دولت عراق و شخص سودانى به گفته مقامات عراقى توانسته بودند با گروه‌هاى «محور مقاومت» به توافق برسند كه پاسخى به حمله قبلى آمريكا ندهند.

اما از ديشب همه رهبران و فرماندهان منسوب به اين «محور» يكى پس از ديگرى در بيانيه‌هاى تندشان از دولت مى‌خواهند يا خودش كارى كند و به كار نيروهاى ائتلاف پايان دهد يا اينكه اين گروه‌ها باز دست به كار خواهند شد.

تابحال دولت عراق در واكنش به حملات عليه پايگاه‌هاى نيروهاى ائتلاف تاكيد مى‌كرد كه اين نيروها به دعوت دولت و براى مبارزه با داعش به اين كشور آمده‌اند اما حالا در هر بيانيه هشدار مى‌دهد كه اين ائتلاف از وظايف و خطوط تعيين شده برايش عدول كرده است. يكى از مقامات عراقى به من مى‌گفت وضعيت الان اين است: «مهمانى دعوت كرده‌ايم و حالا مهمان صاحبخانه شده و نمى دانيم چطور بيرون كنيم.»نفيسه كوهنورد، خبرنگار ارشد خاورميانه بى بى سى

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر