۱۴۰۲ بهمن ۲۰, جمعه

نتانیاهو خواستار تخلیه جمعیت «رفح» در غزه قبل از تهاجم زمینی اسرائیل شد؛ مصر در نوار مرزی تانک مستقر کرد

نتانیاهو خواستار تخلیه جمعیت «رفح» در غزه قبل از تهاجم زمینی اسرائیل شد؛ مصر در نوار مرزی تانک مستقر کرد

 

بمباران مناطق غزه اطراف شهر رفح

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به ارتش دستور داده است تا طرحی را برای تخلیه مردم رفح در جنوب نوار غزه قبل از حمله احتمالی اسرائیل به این شهر آماده کند.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه ۲۰ بهمن پس از انتقادهای بین‌المللی از طرح اسرائیل برای حمله به شهر شلوغ مرزی مصر این برنامه را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسرائیل می‌گوید رفح آخرین پایگاه باقی‌مانده حماس است و باید برای تکمیل طرح جنگی خود علیه این گروه افراطی، نیرو اعزام کند.

حماس از سوی اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و چند کشور دیگر غربی گروهی تروریستی قلمداد می‌شود.

تخمین زده می‌شود که ۱.۵ میلیون فلسطینی پس از فرار از جنگ در مناطق دیگر غزه، در شهر رفح ساکن شده‌اند.

آقای نتانیاهو گفت که یک «عملیات گسترده» در رفح لازم است.

او افزود که از مقامات امنیتی خواسته است یک «طرح دوگانه» ارائه کنند که شامل تخلیه غیرنظامیان و عملیات نظامی برای «نابودی» واحدهای باقی‌مانده حماس می‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی

دفتر محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز جمعه در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل گفت که هدف برنامه اعلام‌شده توسط بنیامین نتانیاهو برای تشدید حمله به شهر رفح، «راندن فلسطینی‌ها از سرزمین خود» است.

در بیانیه دفتر آقای عباس آمده است که تشکیلات خودگردان فلسطینی دولت‌های اسرائیل و آمریکا را همزمان مسئول واکنش‌ها به این طرح نظامی آقای نتانیاهو می‌داند.

در این بیانیه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده که به این اقدام توجه ویژه کند، چون اسرائیل با برداشتن این گام «امنیت و صلح در منطقه و کل جهان را به خظر می‌اندازد و از همه خط قرمزها عبور می‌کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز جمعه گفت که طرح‌های اسرائیل برای حمله نظامی به رفح در نوار غزه «هشداردهنده» است.

او در توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت:‌ «این می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد که وضعیت انسانی وخیم و تلفات غیرقابلِ تحمل غیرنظامیان را بدتر می‌کند.»

در همین زمینه سازمان ملل نیز اعلام کرد که با آوارگی جمعی اجباری فلسطینی‌ها از رفح موافق نیست.

استفان دوجاریک، سخنگوی این سازمان،‌ روز جمعه در واکنش به حمله ارتش اسرائیل به شهر رفح گفت که باید از غیرنظامیان در این شهر محافظت شود.

دو منبع امنیتی مصر نیز به خبرگزاری رویترز گفتند که این کشور حدود ۴۰ تانک و نفربر زرهی را به عنوان بخشی از مجموعه اقدامات امنیتی در مرز خود با غزه که به رفح نزدیک است، مستقر می‌کند.

این استقرار ادوات نظامی پیش از گسترش عملیات نظامی اسرائیل در اطراف شهر رفح در جنوب غزه انجام شده است اما اقدام اسرائیل در این زمینه باعث شده که نگرانی مصر در زمینه خروج دسته‌جمعی فلسطینی‌ها از مرز تشدید شود.

بمباران اهدافی در شهر رفح

اسرائیل اوایل روز جمعه اهدافی را در رفح بمباران کرد. این حمله ساعاتی پس از آن صورت گرفت که مقامات دولت بایدن و آژانس‌های امدادرسان، به اسرائیل درباره گسترش حمله زمینی به شهر رفح هشدار دادند.

اسرائیل در حملات هوایی شامگاه پنجشنبه و روز جمعه خود دو ساختمان مسکونی را در رفح هدف قرار داد، و همزمان دو محل دیگر در مرکز غزه بمباران شدند؛ از جمله یک مهدکودک که به پناهگاه آوارگان فلسطینی تبدیل شده بود.

به گفته خبرنگاران آسوشیتدپرس که شاهد انتقال اجساد به بیمارستان‌ها بودند، ۲۲ نفر در این حمله کشته شدند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه گفت رفتار اسرائیل در جنگ، که با حمله مرگبار حماس در ۱۵ مهرماه آغاز شد، «بیش از حد» است.

این شدیدترین انتقاد ایالات متحده از متحد نزدیک خود و ابراز نگرانی در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه تاکنون است.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، روز جمعه اعلام کرد که تعداد قربانیان فلسطینی اکنون به ۲۸ هزار نفر نزدیک شده است که حدود دو سوم آن‌ها زن و کودک هستند.

این گروه آمار تلفات غیرنظامیان و شبه‌نظامیان خود را به تفکیک اعلام نمی‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفته است حمله زمینی اسرائیل به رفح «چیزی نیست که ما از آن حمایت کنیم».

مقامات آژانس‌های امدادرسان نیز نسبت به احتمال حمله به رفح هشدار دادند.

کاترین راسل، رئیس صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، گفت: «ما به آخرین بیمارستان‌ها، سرپناه‌ها، بازارها و سیستم‌های آبی باقی‌مانده غزه نیاز داریم تا فعال بمانند. بدون آن‌ها، گرسنگی و بیماری سر به فلک می‌کشد و جان کودکان بیشتری را می‌گیرد».

با توجه به این‌که جنگ اکنون وارد پنجمین ماه خود شده است، عملیات نیروی زمینی اسرائیل همچنان بر شهر خان یونس در شمال رفح متمرکز است، اما آقای نتانیاهو بارها گفته که شهر «رفح» هدف بعدی خواهد بود و این باعث ایجاد وحشت در میان صدها هزار آواره شده است.

سخنان نخست‌وزیر اسرائیل همچنین مصر را نگران کرده که گفته است هرگونه عملیات زمینی در منطقه رفح یا جابجایی گسترده در آن سوی مرز، پیمان صلح ۴۰ ساله این کشور با اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.

مرز غزه- مصر در رفح که عمدتاً بسته است، همچنین نقطه اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ک.ر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر