۱۴۰۲ دی ۲۴, یکشنبه

اطلاعات آمریکا پناهگاه السنوار و فرماندهان ارشد حماس در عمق تونل‌های غزه را فاش کرد

 اطلاعات آمریکا پناهگاه السنوار و فرماندهان ارشد حماس در عمق تونل‌های غزه را فاش کرد


یحیی سنوار رهبر ومغز متفکر حماس 

نیویورک تایمز: یک کارگروه جدید که در روزهای پس از حملات غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر تشکیل شد، اطلاعاتی را درباره فرماندهان ارشد این گروه فاش کرد

چند تن از مقامات آمریکایی در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع آگاه فاش کردند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» اطلاعات جمع‌آوری شده خود درباره فرماندهان ارشد حماس و محل گروگان‌ها در غزه در اختیار تل‌آویو قرار می‌دهد.
به گفته این منابع، یک کارگروه جدید که در روزهای پس از حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر گذشته تشکیل شد، اطلاعاتی درباره فرماندهان ارشد این گروه فاش کرد.
به گفته مقامات آمریکایی، بلافاصله پس از حمله 7 اکتبر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی با ارسال یادداشتی به آژانس‌های اطلاعاتی و وزارت دفاع، دستور تشکیل گروه ضربت و افزایش جمع‌آوری اطلاعات در مورد رهبری حماس را صادر کرد.
تشکیل این کارگروه با هیچ تفویض صلاحیت قانونی جدیدی همراه نشد، اما کاخ سفید، اولویت جمع‌آوری اطلاعات درباره حماس را بالا برد.
مشخص نیست که این اطلاعات چقدر برای اسرائیل مهم است زیرا هیچ یک از رهبران ارشد حماس، دستگیر یا کشته نشدند و ایالات متحده، داده‌های اطلاعاتی درباره فعالان رده پایین یا متوسط حماس را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد.

تخمین اسرائیل از کشته‌‌های حماس

اسرائیل پیش از 7 اکتبر، شمار عوامل مسلح حماس را بین 20 تا 25 هزار نفر تخمین زده بود. مسئولان اسرائیلی در پایان سال 2023 به مقامات آمریکایی اطلاع دادند که به‌گمان آنها نزدیک به یک سوم این عوامل، کشته شدند.
برخی از مقامات آمریکایی بر این باورند که هدف قرار دادن اعضای رده پایین حماس، تدبیری ناکارآمد است زیرا به راحتی می‌توان جایگزینی را برای آنها ایجاد کرد که خطرات توجیه‌ناپذیر علیه غیرنظامیان را بالا برده و در نهایت ممکن است به تجدید عوامل حماس بیانجامد.
بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، بمباران‌های اسرائیل در غزه منجر به کشته شدن حدود 24000 فلسطینی اکثرا زنان و کودکان غیرنظامی شده است.

السنوار در اعماق تونل

این در حالی است که نابودی فرماندهی استراتژیک نظامی حماس، موضوع دیگری است و اسرائیل با کشتن یا اسیرکردن یحیی السنوار، مغز متفکر حمله 7 اکتبر یا محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، پیروزی بزرگی را برای خود رقم خواهد زد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر خواهد توانست با چنین دستاوردی، پایان دادن به حملات نظامی به غزه را در افکار عمومی اسرائیل، جا بیاندازد.
به‌ گفته مقامات آمریکایی، سرویس اطلاعاتی آمریکا براین باور است که السنوار در عمیق‌ترین بخش شبکه تونل زیرزمینی خان‌یونس در جنوب غزه، مخفی شده است.
این احتمال نیز مطرح است که سنوار در میان گروگان‌ها است و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند که این امر، اجرای عملیات بزرگ نظامی بزرگ برای دستگیری یا کشتن او را با مشکل مواجه می‌سازد.

ترور العاروری بدون کمک اطلاعاتی آمریکا

مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده هیچ‌گونه کمک اطلاعاتی را در اختیار تل‌آویو برای حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت که منجر به کشته‌شدن صالح العاروری، معاون رهبر حماس شد، قرار نداد و این حمله بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط اسرائیل درباره مکان العاروری، انجام شد.
آمریکا همچنین با تشدید عملیات جمع‌آوری اطلاعات در مورد حماس با استفاده از پهپاد بر فراز غزه، تلاش‌های خود را برای رهگیری ارتباطات بین مسئولان حماس، افزایش داده است. العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر