۱۴۰۲ دی ۲۴, یکشنبه

فایننشال تایمز: ایران و کره شمالی قدرت تهاجمی روسیه علیه اوکراین را تقویت کرده‌اند

فایننشال تایمز: ایران و کره شمالی قدرت تهاجمی روسیه علیه اوکراین را تقویت کرده‌اند

 تصویری از دیدار وزاری دفاع ایران و روسیه در تهران در تابستان امسال


روزنامه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی می‌گوید تسلیحات ایران و کره شمالی قدرت تهاجم هوایی روسیه علیه اوکراین را به میزان قابل توجهی تقویت کرده است.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه منتشر شده، روسیه تنها در فاصله چهار روز، از ۲۹ دسامبر پارسال تا دوم ژانویه امسال، ۵۰۰ موشک و پهپاد به سمت اوکراین شلیک کرده، در حالی که ظرفیت تولید موشک‌های دوربرد روسیه تنها ۱۰۰ فروند در ماه است.

ایران برای ماه‌ها تحویل پهپاد به روسیه را انکار کرد، اما آبان پارسال درپی انتشار شواهد گسترده استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی، نهایتاً حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران مدعی شد جمهوری اسلامی قبل از جنگ اوکراین و در شمار محدودی پهپاد به روسیه تحویل داده است.

اوکراین جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده و کشورهای غربی نیز چندین بسته تحریمی علیه ایران به خاطر ارسال پهپاد به روسیه وضع کرده‌اند.

روسیه تاکنون ده‌ها منطقه مسکونی، زیرساخت‌های غیرنظامی، بخصوص تأسیسات برق و گاز اوکراین را با پهپادهای انتحاری «شاهد» ایرانی هدف قرار داده است.

فایننشال تایمز از قول جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید می‌نویسد مسکو در حال «پیشبرد فعالانه» مذاکرات با تهران برای دریافت موشک‌های نزدیک‌برد است.

بهنام طالب‎‌لو پژوهشگر ارشد در بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در آمریکا می‌گوید «ایران بزرگترین ذخایر موشکی خاورمیانه را دارد و برای شروع، می‌تواند چند صد موشک تحویل روسیه دهد».

این گزارش می‌افزاید روسیه با ترکیبی از انواع موشک‌ها و پهپادهای ایرانی سیستم دفاع هوایی اوکراین را با حملات هوایی گسترده و همزمان تضعیف می‌کند.

در حالت عادی سامانه‌های دفاعی اوکراین ۸۰ درصد پهپادها و موشک‌های تهاجمی را دفع می‌کند اما برای نمونه روسیه ۸ دی‌ماه ۱۲۲ موشک و ۳۶ پهپاد بصورت هم‌زمان به مناطق مختلف اوکراین شلیک کرد و اوکراین تنها موفق به ره‌گیری نیمی از آنها شد.

حمله یاد شده، «سنگین‌ترین» تهاجم هوایی روسیه به اوکراین از زمان آغاز جنگ توصیف شد که منجر به کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر و زخمی شدن ۱۲۸ تن شد.

روز دوشنبه هفته گذشته نیز روسیه بصورت هم‌زمان ۵۹ پهپاد و موشک به سمت اوکراین شلیک کرد که سامانه‌های دفاعی اوکراین موفق به ره‌گیری کمتر از نیمی از آنها شد.

یوری ایگنات سخنگوی نیروهای هوایی اوکراین گفته است «حتی وقت برای شمردن شمار موشک‌ها و پهپادها نبود».

او بر ضرورت تقویت سیستم دفاع هوایی کشور به کمک کشورهای غربی تاکید کرد.

روز شنبه نیز روسیه ۴۰ پهپاد و موشک، شامل موشک‌های بالستیک را به سمت یک مجتمع صنعتی نظامی اوکراین پرتاب کرد که نیمی از آنها توسط سیستم ضدهوایی اوکراین ساقط شدند و بقیه نیز به اهداف خود برخورد نکردند.

اوکراین نیز یک موشک جدید با برد ۷۰۰ کیلومتر را توسعه داده و ساخت ۱۱ هزار پهپاد در سال جاری را هدف‌گذاری کرده است.

این کشور ۱۰ روز پیش یک پایگاه هوایی روسیه در مناطق اشغالی کریمه را نابود کرد، اما برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه نیاز به تداوم کمک‌های غرب دارد.

این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا هنوز موفق به تصویب بسته کمکی جدید ۱۰۰ میلیارد دلاری به اوکراین در سال ۲۰۲۴ نشده‌اند.

در اتحادیه اروپا مجارستان مخالف اصلی تصویب کمک‌های نظامی و مالی جدید این اتحادیه به اوکراین است و در آمریکا نیز صداهای مخالف در کنگره این کشور بلندتر شده است.

این در حالی است که روسیه بودجه نظامی خود برای سال جاری میلادی را ۶۸ درصد افزوده و به رقم بی‌سابقه ۱۱۵ میلیارد دلار رسانده است.

با استفاده از گزارش‌های فایننشال تایمز و رادیو فردا. د.خ/ ع.م

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر