۱۴۰۲ دی ۱۸, دوشنبه

تغییرات در کابینه دولت فرانسه؛ آیا الیزابت بورن در مقام نخست وزیری باقی خواهد ماند؟

 تغییرات در کابینه دولت فرانسه؛ آیا الیزابت بورن در مقام نخست وزیری باقی خواهد ماند؟


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور و الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه در مراسم ادای احترام به سیاستمدار فقید فرانسوی


تحت سیستم فرانسه، رئیس جمهور این کشور سیاستهای کلی را تعیین می کند و نخست وزیر، مسئولیت اداره روزانه دولت را بر عهده دارد. به این ترتیب، زمانی که دولت دچار آشفتگی شود، اغلب نخست وزیر است که بهای آن را می پردازند. موقعیت الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، از ماه گذشته که لایحه قانون مهاجرت تحت حمایت مکرون، در نهایت با تغییرات بحث برانگیز بسیاری که توسط اپوزیسیون راست میانه تحمیل شده بود در پارلمان به تصویب رسید، ضعیف شده است.

در بحبوحه انتقادها از عملکرد دولت، رئیس‌جمهور فرانسه که از سویی نیز با چالش فزاینده اجتماع ملی، حزب ملی‌گرا و راست‌گرای افراطی مارین لوپن مواجه است، یکشنبه شب با الیزابت بورن دیدار کرد. با اینکه بنا بر اعلام دفتر رئیس جمهور، گفتگوی دیشب پیرامون مسائلی از قبیل سیل در شمال فرانسه و یخبندان قریب الوقوع در سراسر کشور بوده، ناظران عقیده دارند که این دو مقام، احتمالاً در مورد تغییر کابینه که به طور گسترده پیش بینی شده نیز بحث کرده‌اند.

رئیس‌جمهور فرانسه که به دنبال یک چهره جدید برای دولتی است که عملکرد آن اخیرا به صورت گسترده مورد انتقاد قرار گرفته، امروز، دوشنبه ۸ ژانویه، می‌تواند نخست‌وزیر جدید را انتخاب کند. به گفته یکی از مشاوران نزدیک امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در حال نهایی کردن گزینه های خود است و "احتمالا همه چیز روز دوشنبه با انتصاب نخست وزیر جدید، تغییر خواهد کرد". در عین حال، یکی دیگر از دستیاران رئیس جمهور، اعتقاد دارد که "همه چیز" از جمله ابقای الیزابت بورن در سمت خود، ممکن است.

الیزابت بورن ٦‬٢ ساله که دومین رئیس دولت زن در فرانسه میباشد، طی ۲۰ ماهی که سمت نخست وزیری را بر عهده داشته، در قالب حدود ٣‬٠ قانون جدید، اصلاحات کلیدی را در زمینه بازنشستگی و مهاجرت انجام داده است.

دو نامزد اصلی در صورت جایگزینی الیزابت بورن، عبارتند از سباستین لکورنو ٣‬٧ ساله، وزیر دفاع، و ژولین دنورماندی ٤‬٣‬ ساله، وزیر کشاورزی سابق فرانسه که به مدت یک دهه به مکرون نزدیک بوده است.

امانوئل ماکرون، هفته گذشته با چهره‌های کلیدی از جمله فرانسوا بایرو، سیاستمدار فرانسوی میانه رو، برونو لومر، وزیر دارایی و ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق فرانسه، درباره گزینه ها و چگونگی تقویت مجدد دولت مشورت کرده بود. فرانسوا بایرو که تایید اولیه امانوئل ماکرون، کلید موفقیت اولیه او در انتخابات ٢٠١٧ بود، شب گذشته به شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام  گفته بود که "تغییر در ترکیب دولت ضروری است".

ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر