۱۴۰۲ دی ۳۰, شنبه

حملات موشکی ایران و روابط تهران و آنکارا؛ «آیا ایران به دنبال جنگ منطقه‌ای است؟»

 حملات موشکی ایران و روابط تهران و آنکارا؛ «آیا ایران به دنبال جنگ منطقه‌ای است؟»

شبکه خبر ترک این سوال را مطرح کرده است که «آیا ایران به دنبال یک جنگ منطقه‌ای است؟»

توضیح تصویر،

شبکه خبر ترک این سوال را مطرح کرده است که «آیا ایران به


 دنبال یک جنگ منطقه‌ای است؟»

تحلیلگران ترکیه بر این باورند که حملات موشکی اخیر ایران به پاکستان، سوریه و کردستان عراق، ممکن است تضاد منافع میان ایران و ترکیه را افزایش دهد.

شبکه تلویزیونی پربیننده «خبر ترک» در بولتن صبحگاهی خود در روز ۱۸ ژانویه این سوال را مطرح کرد که «آیا ایران به دنبال یک جنگ منطقه‌ای است؟»

نوزت چیچک، سردبیر سایت خبری «ترکیه مستقل» در این برنامه گفت که ایران عمدا «به همه حمله می‌کند» تا تنش موجود را افزایش دهد و «از طریق همسایگانش منطقه را به آتش بکشد».

چیچک معتقد است که اقدامات اخیر ایران به نفع اسرائیل است، چون توجه‌ها را از ادامه عملیات نظامی اسرائيل در غزه منحرف می‌کند.

در همین برنامه چتینر چتین، تحلیلگر شبکه خبر ترک گفت که ایران مدت‌هاست که ترکیه را مورد تهدید قرار داده است.

چتین گفت: «اگر آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند، برای ما خطرناک خواهد بود. آنها همسایه ما هستند، اما شریک استراتژیک ما یا کشوری با رفتار دوستانه نیستند.»

زینب گورجانلی، ستون‌نویس روزنامه «اکونومیم» که عمدتا مسائل اقتصادی را پوشش می‌دهد، روز ۱۸ ژانویه نوشت که حملات ایران در واقع «پیامی برای ترکیه» است.

گورجانلی خاطرنشان کرد که آنکارا و تهران از گروه‌های رقیب در کردستان عراق حمایت می‌کنند. به نوشته او ترکیه روابط نزدیکی با حزب دموکرات کردستان در اربیل دارد اما ایران به اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه نزدیک‌تر است.

او افزوده ترکیه سال‌هاست که اتحادیه میهنی کردستان را به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم می‌کند که فعالیتش در ترکیه ممنوع است.

گورجانلی می‌گوید ایران بارها تاجران کردستان عراق را که با ترکیه داد و ستد داشته‌اند،‌ هدف قرار داده است. او این دیدگاه را مطرح کرده که حملات اخیر تهران به اربیل و ادلب پیام‌هایی حساب‌شده برای آنکارا بوده است.

«هراسان از جهاد»

ابراهیم کاراگول،‌ کارشناسی که به شدت طرفدار دولت ترکیه است، انگیزه‌های رسمی ایران برای این حملات یعنی «هدف قرار دادن پایگاه‌های تروریستی» در کردستان عراق، سوریه و پاکستان را زیر سوال برده است.

او روز ۱۷ ژانویه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که ایران همواره حامی ارمنستان در برابر متحد ترکیه یعنی جمهوری آذربایجان بوده،‌ و این دیدگاه را مطرح کرد که حملات موشکی ایران ممکن است در واقع «هشداری» برای آنکارا و باکو باشد.

اظهارات کاراگول بازتاب این دیدگاه در میان گروه‌های اسلامی در ترکیه است که با وجود اشتراک دو کشور در مواضع ضد اسرائیلی، همواره نسبت به صداقت و نیت واقعی ایران مشکوک بوده‌اند.

ملیح آلتینوک، ستون‌نویس روزنامه صباح که از رسانه‌های مهم حامی دولت در ترکیه است،‌ همین خط تحلیلی را در مقاله‌اش در روز ۱۷ ژانویه دنبال کرده و تهران را به همکاری با پ‌ک‌ک و صادق نبودن در مقابله با اسرائیل متهم کرده است.

آلتینوک نوشته است: «جمهوری اسلامی که از سال ۱۹۷۹ به این بهانه که 'در جنگ با شیطان (آمریکا و اسرائیل) است' دموکراسی را در داخل کشور تعطیل کرده،‌ به وضوح از جهاد هراسان است!»

در همین حال روزنامه ینی شفق هم که از رسانه‌های طرفدار دولت ترکیه است، روز ۱۸ ژانویه در مقاله‌ای هشدار داد که «حکومت شیعه ایران به تازگی اقدامات خود را با هدف افزایش نفوذ در خاورمیانه شتاب بخشیده است».

در این گزارش از ارسین چلیک، مفسر سیاسی اسلامگرا نقل شده است که «وارد کردن پاکستان به درگیری به معنای وارد کردن ترکیه به پس‌زمینه آن و قرار دادن آنکارا در میان دو کشور مسلمان است».

چلیک همچنین معتقد است که تنش‌های اخیر منطقه‌ای «که دولت تهران به وجود آورده» تنها در خدمت «منافع آمریکا و اسرائيل» است.

 B B C فارسی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر