۱۴۰۲ بهمن ۸, یکشنبه

منابع آمریکایی و اسرائیلی: 80 درصد تونل‌های حماس سالم هستند

 منابع آمریکایی و اسرائیلی: 80 درصد تونل‌های حماس سالم هستند


تونل های حماس ۸۰ درصد سالم هستند


مقامات آمریکایی می‌گویند آب دریا که برای غرقاب کردن تونل‌های حماس از آن استفاده شد به فرسایش برخی از آنها منجر گردید اما تلاش کلی برای نابودی تونل‌ها به گونه‌ای که اسرائیلی‌ها انتظار داشتند، مؤثر نبود.

به‌رغم گذشت نزدیک به 4 ماه از جنگ در نوار غزه اما بزرگترین هدف اسرائیل که از بین بردن حماس و انهدام تونل‌های این جنبش در نوار غزه بود هنوز محقق نشده است.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند که 80 درصد تونل‌ها هنوز تا حدودی سالم هستند.

بر اساس آنچه «وال استریت ژورنال» یکشنبه هشتم بهمن گزارش داد، مقامات هر دو کشور همچنین تخمین زدند که بین 20 تا 40 درصد از تونل‌ها آسیب دیده یا غیرقابل استفاده شدند».

با این حال، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گفتند که در ارزیابی دقیق میزان تخریب این تونل‌ها مشکل وجود دارد، به طوری که آنها نمی‌توانند دقیقاً مشخص کنند که تا چند مایل تونل وجود دارد.

یک مقام آگاه آمریکایی فاش کرد، اسرائیل در اوایل ماه ژانویه جاری حداقل یک پمپ آب را در شهر خان یونس در جنوب غزه نصب کرد تا با وارد کردن جریان آب شبکه تونل‌های حماس را مختل کند، اما دیوارها و موانع غیرمنتظره در داخل تونل‌ها جریان آب را کند و متوقف کرد.

رهبران حماس

مقامات اسرائیلی تاکید می‌کنند که مختل کردن توانایی حماس برای استفاده از این تونل‌ها اولین گام برای دستگیری رهبران ارشد این گروه و نجات اسرای اسرائیلی که در آنجا نگهداری می‌شوند، خواهد بود.

انهدام تونل‌هایی که بیش از 300 مایل امتداد دارند نیز به محرومیت حماس از توانایی برای ذخیره سلاح و مهمات و همچنین امکان مخفی شدن نیروهای حماس کمک می‌کند.

این مقام افزود: «اولین پمپ‌هایی که پیشتر برای مختل کردن تونل‌های داخل غزه نصب شده بود، از آب دریا استفاده می‌کردند اما پمپی که اخیراً نصب شد، از اسرائیل آب می‌کشید».

به‌رغم وجود مشکلات و موانع برای نابودی این تونل‌ها، اما مقامات آمریکایی می‌گویند آب دریایی که برای غرق کردن تونل‌ها از آن استفاده شد به فرسایش برخی از آنها منجر شد، اما تلاش برای نابودی کامل آنها به گونه‌ای که اسرائیلی‌ها انتظار داشتند، مؤثر نبود.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که اسرائیل دارای واحدهای متخصص در پاکسازی تونل‌ها است، اما بسیاری از این نیروها مهندسین آموزش دیده برای نابودی تونل‌ها هستند و نه برای جستجوی گروگان‌ها یا رهبران ارشد حماس، بنابراین این ماموریت به نیروهای آموزش دیده بیشتری نیاز دارد.

اسرائیل برای از بین بردن این شبکه که برخی کارشناسان آن را متروی غزه می‌نامند، از مکانیسم‌های متعددی از جمله غرقاب کردن، منفجره کردن، فرستادن سگ‌های آموزش دیده به داخل تونل استفاده کرده است اما با این حال هنوز نتوانسته این تونل‌ها را منهدم کرده یا از بین ببرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر