۱۴۰۲ بهمن ۷, شنبه

چه کسانی هدف حملات آمریکا در عراق هستند؟

 

چه کسانی هدف حملات آمریکا در عراق هستند؟

شبه نظامیان عراقی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

درگیری بین گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و آمریکا


 افزایش یافته است

  • نویسنده,فراس کیلانی و حیدر احمد
  • شغل,بخش عربی بی‌بی‌سی - بغداد

آمریکا سه مرکز تاسیسات متعلق به نیروهای تحت حمایت ایران در عراق را مورد حمله هوایی قرار داده است.

ارتش آمریکا گفته است که این حملات «در پاسخ مستقیم به رشته حملات شدید و رو به افزایش» علیه نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در عراق و سوریه صورت گرفته است.

واکنش به این حملات چه بوده است؟

دولت عراق حملات آمریکا را به شدت محکوم کرده است. محمد شیاع السودانی، سخنگوی نخست وزیر، گفته است که این حملات «آشکارا» حاکمیت عراق را نقض کرده است.

ایالات متحده گفته است که این عملیات «واکنش متناسب» به اقدامات شبه‌نظامیان بوده و «گروه‌های وابسته به ایران» هدف قرار گرفته‌اند.

چه کسانی در حمله به تأسیسات ایالات متحده دست داشته‌اند؟

کتائب حزب‌الله یکی از سه گروهی بوده است که در حملات به پایگاه های آمریکا در عراق شرکت داشتند و در نتیجه، هدف حملات ایالات متحده قرار گرفتند.

کتائب حزب‌الله یک گروه با نفوذ شبه‌نظامی شیعه عراقی است که از ایران حمایت مالی و نظامی دریافت می‌کند.

همچنین گمان می‌رود این گروه با نیروی قدس، بازوی عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیوندهای نزدیکی قوی داشته باشد.

ریشه های درگیری چیست؟

گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق می‌گویند که تنش کنونی در منطقه از جنگ غزه پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ناشی شده و معلول آن است. ایران از گروه حماس حمایت می‌کند و ایالات متحده حامی‌اسرائیل است.

پنتاگون - وزارت دفاع – آمریکا گفته است که از زمان حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه، پایگاه‌های نظامی‌ارتش ایالات متحده در عراق و سوریه دست‌کم ۱۵۱ بار مورد حمله قرار گرفته است.

این حملات معمولا با ترکیبی از راکت و پهپادهای تهاجمی‌انجام شده است.

ایالات متحده ۲۵۰۰ نظامی‌ در عراق و ۹۰۰ نظامی ‌در سوریه، کشور همسایه عراق، دارد و هدف از حضور این واحدها جلوگیری از سربرآوردن مجدد شبه‌نظامیان داعش است.

گروه‌های مورد حمایت ایران اصرار دارند که تصمیم آنها برای حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق به صورت مستقل و بدون دستور حکومت ایران اتخاذ شده است.

با این حال، آنها همچنین می‌گویند که در یک چارچوب واحد تحت عنوان «محور مقاومت» در عراق، سوریه و لبنان فعالیت می‌کنند.

به نظر کارشناسان، این «محور» به عنوان یکی از ابزارهای فشار ایران در منطقه عمل می‌کند.

یکی از اعضای حشد الشعبی در حال گریه کردن در کنار عکس یکی از اعضای کشته‌شده این گروه

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

اعضای نیروهای حشد الشعبی که بخشی از نیروهای دولتی عراق محسوب می‌شود نیز در حملات آمریکا کشته شده‌اند

دیگر گروه‌های طرفدار ایران در عراق در گذشته و حال چه می‌کنند؟

بزرگترین گروه طرفدار حکومت ایران در عراق گروه حشد الشعبی بوده است. این گروه از شبه نظامیان عمدتا شیعه تشکیل یافته و شامل شبه‌نظامیانی بود که در جنگ برای راندن داعش از عراق مشارکت داشتند.

حشد الشعبی در ابتدا یک نهاد جداگانه بود که نیرویی طرفدار ایران تلقی می‌شد اما در سال ۲۰۱۶ به یک واحد شبه‌نظامی‌تحت نظر ارتش عراق تبدیل شد.

دولت عراق چه می‌گوید؟

دولت عراق می‌گوید که حملات ایالات متحده در واقع تاسیسات نظامی‌این کشور را هدف قرار داده و شماری از اعضای حشد الشعبی وابسته به ارتش را هم کشته است.

دولت عراق در رویکرد خود بین اقدامات ایالات متحده در عراق و مصائب جاری در غزه نوعی تشابه قایل شده است.

سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی نخست وزیر عراق، در بیانیه‌ای گفته است که «منطقه در حال حاضر با خطر گسترش درگیری، عواقب تجاوز به غزه و پی‌آمدهای جنگی غیراخلاقی علیه مردم فلسطین دست و پنجه نرم می‌کند.»

او گفته است: «در حالی‌ که قدرت‌های بزرگ از جمله‌ ایالات متحده، در قبال این جنایات سکوت کرده‌اند، ما شاهد حرکت ایالات متحده به سوی عملیات تهاجمی ‌خلاف و ناموجه علیه خاک و حاکمیت ملی عراق هستیم.»

در کنار اظهارات عمومی، دولت عراق در پشت صحنه تلاش دارد به میانجیگری بپردازد و تنش بین گروه‌های مورد حمایت ایران و نیروهای آمریکایی را کاهش دهد، اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.

ایالات متحده از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، واحدهای نظامی ‌در عراق داشته است.

در مورد حضور نظامی‌ایالات متحده در عراق و اینکه‌ این حضور باید ادامه یابد نه، نخست وزیر این کشور علایم ضدونقیضی ارسال کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر