جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه توافق کردند در صورت به کارگیری مجدد اسلحه شیمیایی از سوی نظام سوریه به ریاست بشار اسد، «پاسخی قوی‌‎تر» از حملات هوایی سابق بدهند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بولتون دوشنبه 10 سپتامبر در حضور خبرنگاران گفت: «در روزهای اندک گذشته تلاش کردیم این پیام را برسانیم که در صورت به کار گیری اسلحه شیمیایی برای سومین بار، پاسخ‌مان بسیار قوی‌تر خواهد بود».
او ادامه داد: «می‌توانم بگویم که با بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها که در دومین حمله به ما پیوستند، گفت‌وگو کردیم. آن‌ها هم در این زمینه با ما هم‌نظر هستند که به کارگیری مجدد اسلحه شیمیایی، به پاسخی قوی‌تر خواهد انجامید».
بولتون که پس از یک سخنرانی انتقاد آمیز از دادگاه کیفری بین‌المللی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت که عدم تحرک دادگاه در قبال حملات شیمیایی سابق نشان می‌دهد که دادگاه در پیش‌گیری از جنایت‌های جنگی، بی تاثیر است.
او همچنین ادعاهایی که می‌گوید سیاست‌های آمریکا در سوریه، جنگجویان القاعده را به استفاده از اسلحه شیمیایی تشویق می‌کند را رد کرد.
بولتون گفت: «در تاریخ تبلیغات در دو قرن بیستم و بیست و یکم، این یکی از شرم‌آورترین ادعاهایی است که می‌توانم به آن فکر کنم».
در روزهای اندک گذشته شماری از مسئولان آمریکایی گفته‌اند دلایلی در دست دارد که حاکی از آمادگی نیروهای نظام سوریه برای به کارگیری اسلحه شیمیایی پیش از حمله به مناطق تحت کنترل مخالفان در ادلب هستند.
ژنرال ژوزف دنفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود که در گفت‌وگوهای دوره‌ای با کاخ سفید درباره گزینه‌های نظامی در صورت نادیده گرفتن هشدارهای آمریکا توسط نظام سوریه و به کارگیری اسلحه شیمیایی، شرکت می‌کند.