استراتژی امریکا برای رویارویی با رفتار تروریستی ایران، به نظر می‌رسد از مرز تحریم‌های اقتصادی علیه خود ایران گذشته و اعمال تحریم‌ها بر نمایندگانش در منطقه را شامل می‌شود، از طریق هدف‌گیری مستقیم یا فشار برآنها از راه گنجاندن نام‌شان در فهرست تروریست‌ها که جای واقعی آنهاست. اگر برنامه بلند مدت عربی را که مملکت عربی سعودی برای مواجهه با نمایندگان ایران در یمن یا در دل کشورهای خلیج رهبری می‌کند یا تلاش‌های سعودی برای بازگرداندن عراق به آغوش جهان عرب را به این استراتژی اضافه کنیم، می‌بینیم همه در آستانه ثمر دادنند و روزها نشان خواهند داد، خیال کسی را که فکرمی‌کرد «هلالش» در آستانه کامل شدن است، نقش برآب کرد.
بعد از گنجاندن نام «گروهان‌های اشتر»(میلیشیای بحرینی که در سرزمین ما را به تروریسم آلود و چند مأمور پلیس بحرینی را کشت) وال ستریت ژورنال روز پنجشبنه گذشته گزارش کرده که کنگره امریکا گنجاندن یکی از مهم‌ترین دسته‌های «حشد الشعبی» عراق یعنی «عصایب الحق/چریک‌های خدا» را بررسی می‌کند. بخشی که قیس الخزعلی، مردی که تمام قد در خدمت ایران قرار دارد، آن را فرماندهی می‌کند.
دامنه اختلافات میان گروه‌های شیعه عراق در راستای تشکیل دولت و فشارهای امریکا بالا گرفته، وضعیتی که در آینده هزینه ماندن دسته‌های ایرانی-عراقی را به شدت بالا می‌برد، ایرانی که ناآرامی‌های داخلی‌ آن را به شدت دست خوش بحران کرده است.
از سویی دیگر، روند کوتاه کردن دست نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه دنبال می‌شود، همچنانکه شاهرگ طرح توسعه طلبانه‌اش را که برای رسیدن به آن هزینه‌های هنگفتی متحمل شد، قطع می‌شود. هدفی که مملکت عربی سعودی، امریکا و حتی اسرائیل در گفت‌وگوهای هلسینکی برآن مصرند.
اینگونه است که پلی را که تهران با بهره گیری از نیروهای شیعه عرب و غیرعرب برای رسیدن به مدیترانه ساخت و میلیاردها دلار هزینه‌اش کرد، در معرض فشارهای شدید قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای قرار گرفته تا آن را از کار بیاندازند و نابود کنند. با حمایت امریکا و چشم پوشی عامدانه روسیه، اسرائیل کار پاکسازی ایران در بخش سوریه را به عهده گرفته است تا هزینه حفظ این پل را در کنار فشارهای داخلی، بسیاربالا ببرند.
براساس گزارش سایت «نگهبان استراتژیک» بعد از اینکه اسد تسلط خود بر بلندی‌های جولان سوریه را کامل کند، اجازه حمله به نیروهای تابع ایران در دست اسرائیل خواهد بود به گونه‌ای که احساس می‌شود جنوب سوریه در مرحله آینده شاهد درگیری بین نمایندگان جدید خواهد بود.
برجسته‌ترین نیروهایی که در عمق سوریه تمرکز کرده‌اند و کار تشکیل آنها هفت سال، به طول عمر جنگ در سوریه وقت برد و میلیاردها دلار هزینه‌شان شد(سالانه ۱۰۰ میلیون دلار فقط هزینه «حزب الله» می‌شود:
۱-لشکر قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران با تعداد ۲ تا ۵ هزار عضو.
۲-« نیروهای دفاع میهنی سوری»، گروه‌های مسلحی هستند که ایران ایجاد، حمایت مالی و مسلح کرد و شامل ۹۰ هزار داوطلب سوری از دو طایفه شیعه و علوی هستند.
۳- «نیروهای دفاع محلی»، واحدهای نیروهی پلیس هستند که در زمینه حفاظت و مدیریت شهری زیرنظر ملیشیای محلی فعالیت می‌کنند و تعدادشان به ۵۰ هزار نفر می‌رسد.
۴-ملیشیای شیعه از افغانستان و پاکستان که تعدادشان بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر می‌رسد.
۵-نیروهای حمایتی شیعی که اعضای آن به ملیشیای عراقی و لبنانی وابسته‌اند. ایران از آنها به عنوان نیروهای واکنش سریع در مناطق جنگی استفاده می‌کند. سرلیست اینها «حزب الله» و مزدوران اوست که تابع خود گروه‌های مسلح نیستند و احتمال می‌رود تعدادشان به ۳۰ هزار نفر برسد.
اسرائیل منتظر آماده شدن شرایط برای حمله به این نیروها نمی‌نشیند. این گزارش می‌افزاید، اسرائیل وقتی دید نمی‌تواند پوتین را قانع کند تا ایرانی‌ها را از سوریه بیرون کند، شروع به هدف قرار دادن تک تک فرماندهانش کرد. کار حتی به کشتن فرماندهان سوری رسید که به دست ایران آموزش دیده بودند.
دولت نتانیاهو، موساد را مکلف کرد عملیات از بین بردن رهبران متخصص در زمینه موشک را آغاز کند. عملیاتی که به کشتن عزیز اسبر انجامید. اسبر به عنوان یکی از افسران عالیرتبه در این زمینه محسوب می‌شد. کشتن اسبر روز ۴ آگوست پس از عملیات مشابهی روی داد که براثر آن ۳ نفر از افسران در منطقه سویداء (اول آگوست) کشته شدند. کشته شدگان عبارت بودند از سرتیپ خلبان ندیم اسعد از اطلاعات نیروی هوایی، فرمانده گروه امنیت بازار در منطقه الضمیر، سرتیپ سلیمان اسماعیل از اهالی روستای اوبین از بخش صافیتا و سرتیپ عاصم فرمانده پلیس منطقه فرودگاه در منطقه الضمیر. پس از آن عملیات مشابهی انجام شد که به کشتن احمد عیسی حبیب مسئول اطلاعات نظامی سوریه نزدیک شهر مصیاف منجر شد(۱۸ آگوست). احمد، افسر عالیرتبه در بخش فلسطین بود. به گفته منابع نزدیک به دولت نتانیاهو، تلاویو تصمیم گرفته در آینده سیاست “منع نیروهای دشمن از دستیابی به اسلحه پیشرفته” از طریق نابود کردن مسئولان و کارشناسان در بخش اسلحه شیمیایی و فنون موشکی است را دنیال کند.عملیات کشتن عزیز اسبر و همکارانش در این چارچوب اتفاق افتاد.
با پیشرفت نیروهای ائتلاف عربی در یمن به خصوص در صعده و حدیده، به نظر می‌رسد شاهد گسترده شدن انواع تحریم‌ها(از جمله تحریم‌های ربانی) بر نمایندگان ایران در منطقه خواهیم بود که به کشورهای‌شان خیانت کردند و خودشان را به قیمتی بسیار ناچیز فروختند.