۱۳۹۷ مهر ۴, چهارشنبه

گزارش وزارت‌خارجه آمریکا در مورد اقدامات مخرب ایران

گزارش وزارت‌خارجه آمریکا در مورد اقدامات مخرب ایران

گزارش وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا
گزارش وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا
گزارش وزارت‌خارجه ایالات متحده در مورد رژیم ایران منتشر شد که به‌گفته مایک پومپئو، در برگیرنده «وسعت رفتارهای مخرب حکومت ایران در داخل و خارج از مرزها، در آستانه ۴۰مین سالگرد انقلاب اسلامی» است.
این گزارش ۴۸صفحه‌ای دارای هفت فصل می‌باشد با عنوانهای «حمایت از تروریسم»، «برنامه موشکی»، «فعالیت‌های مالی غیرقانونی»، «تهدید علیه دریانوردی»، «تهدید علیه امنیت مجازی»، «نقض حقوق بشر» و «سوءاستفاده در حوزه محیط‌زیست» که از یکدیگر جدا شده‌اند.
مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در مقدمه این گزارش تأکید کرده هدف ایالات متحده این نیست که ایران برای همیشه منزوی بماند؛ جامعه ایران از پتانسیل بسیار بیشتری برخوردار است و واشنگتن قصد دارد با تهران به توافق تازه‌یی دست یابد تا صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی آن را تضمین کرده، از حمایت از تروریسم دست بردارد و به مردم خودش امکانات بیشتری بدهد.
پومپئو شرط همکاری با رژیم ایران را مشخص کرده و می‌گوید: «ما آماده همکاری با رژیم ایران هستیم، اما فقط در صورتی‌که این رژیم دست به تغییرات اساسی بزند. تا آن زمان حکومت ایران باید مطمئن باشد که ما با اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن، مقابله خواهیم کرد».

جمهوری اسلامی یک سیاست دولتی برای تسهیل اقدامات تروریستی

در گزارش وزارت‌خارجه ایالات متحده به روند شکل‌گیری رژیم ایران اشاره شده است و این‌که از زمان برپایی جمهوری اسلامی، به یک سیاست دولتی برای مدیریت، اجرا و تسهیل اقدامات تروریستی در سطح جهانی روی آورده‌ است. آمریکا نیروی قدس سپاه و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به حمایت از فعالیت‌های تروریستی متهم کرده و می‌گوید جمهوری اسلامی «تقریبا برخلاف هر کشور دیگری در جهان» برای حمایت از تروریسم از نهادهای نظامی و امنیتی خودش بهره می‌برد.

سیاست مالی فریبکارانه برای حمایت از گروه‌های نیابتی

در فصل سوم از این گزارش به جزئیات مربوط به آنچه «اقدامات مالی غیرقانونی» تهران نامیده، پرداخته‌شده است و به‌گفته این وزارتخانه، تهران از ساز و کارهای مالی «فریبکارانه و غیرشفاف» برای حمایت از گروه‌های نیابتی و توسعه موشکهای بالستیک و دیگر جنگ‌افزارها استفاده می‌کند.

تهران تهدیدی برای امنیت ترابری دریایی

در این گزارش، آمریکا، تهران را تهدیدی برای امنیت ترابری دریایی در خلیج‌فارس و دریای سرخ توصیف کرده و می‌گوید سپاه پاسدارن در خلیج‌فارس دست به مجموعه‌یی از اقدامات غیرایمن و غیرحرفه‌یی زده‌است و در «بازداشت غیرقانونی» ملوانهای آمریکایی و بریتانیایی، سابقه دارد.

جمهوری اسلامی مجموعه‌ای فزاینده از خرابکاریهای اینترنتی

در زمینه اینترنت و سایبری، وزارت‌خارجه آمریکا جمهوری اسلامی را مجموعه‌یی فزاینده از خرابکاریهای اینترنتی، حملات سایبری و جاسوسی‌ در فضای مجازی علیه زیرساخت‌های اساسی، نهادها و شخصیت‌های مالی و اقتصادی، و نهادهای آموزشی می‌داند.

نقض حقوق‌بشر در داخل و خارج مرزها

موارد نقض حقوق‌بشر توسط جمهوری اسلامی نیز در این گزارش ذکر شده است و این‌که به مجازات کنشگران مدنی، در انزوا قرار دادن گروه‌های تباری و دینی، دوری گزیدن از قانون و معیارهای حقوقی، شکنجه و اعدام‌های بی‌رویه اشاره کرده‌ است. رژیم ایران متهم شده که نه تنها در داخل، که خارج از مرزهای خود نیز به نقض حقوق‌بشر اقدام کرده‌ است.

سوءاستفاده در حوزه محیط‌زیست

در این گزارش، رژیم تهران در زمینه انهدام محیط‌زیست نیز مورد توجه قرار گرفته شده و به بهره‌برداری و سو‌ءاستفاده در حوزه محیط‌زیست متهم شده‌ است. وزارت‌خارجه آمریکا می‌گوید حکومت ایران «دهه‌هاست مشغول اجرای سیاست‌های گمراه‌کننده در زمینه کشاورزی، پروژه‌های سدسازی توسط سپاه و نزدیک شدن بی‌سابقه به یک بحران زیست‌محیطی است». آمریکا می‌گوید حکومت ایران در واکنش به شرایط وخیم آبی ناموفق بوده و همین موضوع به مهاجرت اجباری میلیون‌ها نفر انجامیده‌است.

اتهام های منتشر شده سابقه چندین ساله دارد

لازم به یادآوری است که بیشتر اتهام‌های منتشر شده در این گزارش تازه، در دولتهای قبلی آمریکا نیز مطرح شده‌اند. از جمله اتهام حمایت دولتی از تروریسم، اتهام نقض حقوق‌بشر، اتهام‌ها در زمینه برنامه موشکی و یا فعالیت‌های مالی جمهوری اسلامی.

بیشتر بخوانید

جان بولتون خطاب به رژیم ایران:‌ اگر به تقلب و فریب ادامه دهید، باید هزینه جهنمی آن را بپردازید

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس سالانه اتحاد علیه ایران اتمی به رژیم ایران هشدار داد:‌ رژیم آدمکش ایران و حامیان آن اگر رفتارشان را عوض نکنند با پیامدهای جدی روبه‌رو خواهند شد، اگر به دروغ گفتن، تقلب و فریب دادن ادامه دهید، باید هزینه جهنمی آن را بپردازید.

جان بولتون روز سه‌شنبه طرح اتحادیه اروپا برای یک نظام پرداخت ویژه جهت دور زدن تحریم‌های ایالات متحده را رد کرد و به سیستم پرداخت جهانی سوئیفت SWIFT فشار آورد تا معاملاتش با رژیم ایران را مجدداً مورد بررسی قرار دهد...
بولتون همچنین گفت ایالات متحده در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه رژیم ایران «تهاجمی و ثابت قدم»‌ خواهد بود...

جان بولتون در مورد تجارت با رژیم ایران هشدار داد: ما قصد نداریم اجازه دهیم اروپا یا هیچ‌کس دیگری تحریمهای ما را دور بزند.
بولتون همچنین گفت ایالات متحده انتظار دارد که خریداران نفت ایران واردات نفت خود از ایران را تا ۴نوامبر به صفر برسانند...
او افزود کسانی که بعد از روز ۴نوامبر به تجارت با ایران ادامه می‌دهند باید منتظر "پیامدهای ناگواری" باشند.
آمریکا در این روز باقی تحریمهای معلق شده بر اساس برجام را احیا خواهد کرد که شامل صادرات نفتی می‌شود.

جان بولتون:‌ روزهای مصونیت رژیم تهران تمام شده است

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد "پیامدهای ناگوار" ادامه تجارت با ایران هشدار داد.
او گفت: «روزهای مصونیت تهران و مشوقان آن تمام شده است. رژیم آدمکش ایران و حامیان آن با پیامدهای جدی روبه‌رو خواهند شد اگر رفتارشان را عوض نکنند. بگذارید پیام امروز من روشن باشد: ما شما را زیر نظر داریم، و سراغ شما خواهیم آمد.
جان بولتون در هشداری به رژیم ایران گفت: "به گفته ملاها در تهران، ما شیطان بزرگ هستیم.... برای همین تصور می‌کنم که مرا جدی خواهند گرفت وقتی می‌گویم: اگر علیه ما، متحدان ما، یا شرکای ما اقدام کنید؛ اگر به شهروندان ما آسیب برسانید؛ اگر به دروغ گفتن، تقلب و فریب دادن ادامه دهید، باید هزینه جهنمی آن را بپردازید."


ضمیمه: 20180925-DOS-گزارش۴۸ صفحه ای وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا (1)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر