۱۴۰۳ فروردین ۱۸, شنبه

نماینده مجلس: مسئولان و فرماندهان به صلاح نمی‌دانند درگیر جنگ با اسرائیل شویم

نماینده مجلس: مسئولان و فرماندهان به صلاح نمی‌دانند درگیر جنگ با اسرائیل شویم

خامنه ای بر جنازه ۷ پاسدار  نماز میگذارد 

 در حالی که مقامات آمریکایی مقابله به مثل ایران در برابر کشته شدن فرماندهان سپاه در سوریه را «حتمی» توصیف می‌کنند، یک نماینده اصولگرای مجلس ایران می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی درگیری مستقیم با اسرائیل را «به صلاح نمی‌دانند».

همزمان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش رادیوفردا درباره تبادل پیام با ایران در این زمینه تأکید کرد که دولت بایدن به تهران «هشدار داده» که از این حمله به عنوان «بهانه‌ای» برای حمله به آمریکا و منافعش در منطقه سوء استفاده نکند.

پاسخ این وزارت خارجه پس از آن به دست رادیوفردا رسید که محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران، در شبکه ایکس ادعا کرد که «آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند».

در حمله منتسب به اسرائیل که روز دوشنبه هفته گذشته به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد، محمدرضا زاهدی، فرمانده حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس سپاه پاسداران، و شش افسر دیگر سپاه پاسداران کشته شدند.

زاهدی پس از قاسم سلیمانی بلندپایه‌ترین فرمانده سپاه توصیف شده که تاکنون در خارج از کشور کشته شده است.

در واکنش به این حمله، عده‌ای از حامیان و نزدیکان حکومت ایران شروع به انتقاد کردند که اکنون زمان پاسخ مستقیم به اسرائیل است و دیگر زمان «صبر استراتژیک» به سر رسیده است.

از زمان مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، در عراق، مقامات جمهوری اسلامی بارها از «انتقام سخت» سخن گفته‌اند، اما تعلل آنها در اجرای این «انتقام» اکنون انتقاد خود حامیان حکومت را نیز به دنبال داشته است.

اما در مقابل جناح دیگری هم هست که همچون حسین جلالی، نماینده اصولگرای رفسنجان، بر این عقیده‌اند که در مقابله رودررو با اسرائیل و آمریکا نباید عجله کرد.

او در مصاحبه‌ای که وب‌سایت «رویداد ۲۴» روز شنبه، ۱۸ فروردین، منتشر کرد تأکید کرده است که «اینکه به صورت علنی وارد جنگ شویم را مسئولین و فرماندهان ما به صلاح نمی‌دانند که کشور را درگیر جنگ با اسرائیل کنیم».

جلالی در ادامه گفت: «علیرغم اینکه اسرائیلی‌ها اصرار دارند حضور آشکار و علنی در جنگ داشته باشیم، این خواسته اسرائیل عملی نخواهد شد و ما به صورت نیابتی از طریق گروه‌های‌مان پاسخ اسرائیل را خواهیم داد.»

این رویکردی است که در سخنرانی محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران، هم تکرار شده است.

باقری روز شنبه در یک سخنرانی در اصفهان گفت: «انتقام لازم را از اسرائیل خواهیم گرفت اما از شهید سلیمانی و شهید زاهدی یاد گرفته‌ایم که زمان، نوع، تدبیر، طرح و نقشه عملیات را ما تعیین کنیم.»

او با اشاره به وعده علی خامنه‌ای برای گرفتن انتقام و «پشیمان کردن» اسرائیل گفت: «عملیات به‌ جا و به هنگام خود، با دقت و تدبیر و طرح لازم و با حداکثری آسیب‌رسانی به دشمن به نحوی که او را از کارش پشیمان کند قطعا انجام خواهد گرفت.»

روز جمعه، چند رسانه آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان و پولیتیکو گزارش‌های مشابهی از آماده شدن ایالات متحده برای احتمال حمله ایران به منافع و پرسنل اسرائيل یا آمریکا در خاورمیانه منتشر کردند.

در این گزارش‌ها آمده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی خود در خصوص حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران صحبت کرده‌اند.

سی‌ان‌ان نوشته بود که مقامات ارشد آمریکایی در حال حاضر معتقدند که حمله ایران «حتمی» است و مقامات اسرائیلی نیز بر این باورند.

منابع: رویداد ۲۴، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر