۱۴۰۳ فروردین ۲۵, شنبه

بازگشت زودهنگام جو بایدن به واشینگتن برای جلسه با مشاورانش درباره تنش ایران و اسرائیل

 بازگشت زودهنگام جو بایدن به واشینگتن برای جلسه با مشاورانش درباره تنش ایران و اسرائیل


بایدن 

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن سفر آخرهفته خود را نیمه‌تمام می‌گذارد و بعدازظهر شنبه به وقت آمریکا به واشینگتن برمی‌گردد تا درباره تنش درگرفته میان ایران و اسرائیل با مشاوران امنیت ملی خود صحبت کند.

رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پیش به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد از حمله انتقام‌جویانه به اسرائیل در پاسخ به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق خودداری کنند، هرچند که گفت انتظار دارد این اتفاق «به زودی» رخ دهد.

آقای بایدن در عین حال بر تعهد آمریکا به دفاع و حمایت از اسرائیل تأکید کرد و گفت: «ایران موفق نخواهد شد.»

در همین حال، وزیر دفاع ایالات متحده نیز روز شنبه ۲۵ فروردین گفت که اسرائیل در برابر هرحمله ازسوی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش می‌تواند روی «حمایت کامل» آمریکا حساب کند.

این در حالی است که شنبه نیروهای سپاه پاسداران یک کشتی باری با پرچم پرتغال را که رسانه‌های ایران ادعا کردند «مرتبط» با اسرائیل است، در تنگه هرمز توقیف کردند.

در واکنش به این اتفاق، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید خواستار آن شد که ایران این کشتی و خدمه‌اش را «فورا آزاد کند.»

آدرین واتسون اقدام جمهوری اسلامی در توقیف یک کشتی غیرنظامی را «نقض شدید قوانین بین‌المللی و اقدام به دزدی دریایی توسط سپاه پاسداران» خواند.

ساعاتی پیش‌تر، وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به توقیف این کشتی، جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرده و خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شده بود.

شرکت سوئیسی-ایتالیایی ام‌اس‌سی روز شنبه با تأیید توقیف شدن کشتی خود گفت نیروهای ایرانی سوار بر هلی‌کوپتر وارد این کشتی شدند.

در بیانیه این شرکت آمده است که کشتی ام‌اس‌سی اِریز ۲۵ خدمه دارد و شرکت «از نزدیک با مقامات مرتبط در حال اقدام است تا سلامت آنها و بازگشت امن آنها از کشتی را تضمین کند.»

این کشتی همچنین مرتبط با شرکت «زودیاک مَریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به نام «ایال اُفر» معرفی شده است.

یک مقام هندی که حاضر نشد نامش فاش شود، به خبرنگاران گفت که ۱۷ تن از کارکنان این کشتی شهروندان هند هستند.

همچنین در ادامه هشدار کشورهای غربی به شهروندان خود درباره خودداری از سفر به خاورمیانه،‌ وزیر خارجه کانادا نیز از هموطنان خود خواست به ایران و اسرائیل سفر نکنند.

همچنین شرکت هوایی هلندی کی‌ال‌ام شنبه اعلام کرد بر اساس اقدام احتیاطی،‌ پرواز هواپیماهای خود بر فراز ایران و اسرائیل را متوقف می‌کند.

پیش‌تر شرکت هوایی آلمانی لوفت‌هانزا، هواپیمایی اتریش و ایرفرانس نیز پروازهای خود به ایران را لغو کرده یا مسیرهای پروازی خود را تغییر داده بودند.

اعمال محدودیت‌ها در اسرائیل

در حالی که شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز روز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نام‌شان را فاش نکرد نوشته بود که ایران ده‌ها موشک‌ کروز و بالیستیک و پهپاد را برای حمله احتمالی به اسرائیل آماده کرده است،‌وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه گفت کشورش همه‌چیز را زیرنظر دارد.

یوآو گالانت در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات گفت که اسرائیل «از نزدیک حمله برنامه‌ریزی‌شده» علیه خود توسط ایران و گروه‌های نیابتی‌اش را رصد می‌کند.

از او از شهروندان اسرائیلی خواست از دستوراتی که توسط ستاد فرماندهی ارتش درباره حمله احتمالی صادر می‌شود، پیروی کنند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در میانه تهدید حمله احتمالی ایران، از اعمال محدودیت‌هایی درباره گردهمایی غیرنظامیان خبر داد.

بر اساس اعلام ستاد فرماندهی جنگ اسرائیل، فعالیت‌های آموزشی مدارس در کل کشور و تجمع افراد بیش از هزار نفر ممنوع است. این محدودیت‌ها در مناطقی در نزدیکی غزه و مرز لبنان از قبل اعمال شده بود.

دانیل هگاری اعلام کرد از آنجا که موسسات آموزشی در تعطیلات عید فصح به سر می‌برند، این محدودیت‌ها شامل اردوها و سفرهای مدرسه‌ای نیز خواهد شد.

او همچنین اعلام کرد سیستم دفاع هوایی اسرائیل در حالت «هشدار» است و «ده‌ها هواپیما در آسمان» به گشت‌زنی می پردازند.

از سوی دیگر کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده ارزیابی نهادهای امنیتی اسرائیل همچنان نشان می‌دهد که ایران در پاسخ به حمله به کنسولگری خود در دمشق، همچنان اهداف نظامی اسرائیلی را مد نظر دارد و به مواضع غیرنظامی حمله نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ع.م

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر