۱۴۰۳ فروردین ۲۹, چهارشنبه

کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس، مانند عربستان سعودی، از حملهٔ ایران اطلاعات محرمانه دادند

 کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس، مانند عربستان سعودی، از حملهٔ ایران اطلاعات محرمانه دادند

تصویر: زنی در مرکز تهران، ۱۵ آوریل ۲۰۲۴، از مقابل بانری با تصویر موشکهایی با لوگوی جمهوری اسلامی ایران در آسمان می-گذرد. (ATTA KENARE / AFP)
تصویر: زنی در مرکز تهران، ۱۵ آوریل ۲۰۲۴، از
 مقابل بانری با تصویر موشکهایی با لوگوی جمهوری
 اسلامی ایران در آسمان می-گذرد. (ATTA KENARE
 / AFP)

وال استریت جورنال گفت ایالات متحده چندین کشور را به مشارکت در آمادگی برای مقابله با حملهٔ ایران به اسرائیل ترغیب کرد و امکان برقراری یک سپر دفاعی جامع ایجاد کرد.

روز دوشنبه، وال استریت جورنال با استناد به مقامات سعودی، ایالات متحده، و مصر گزارش کرد کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس، مانند عربستان سعودی، و امارات متحد عربی خبر طرح حملهٔ ایران به اسرائیل را منتقل کرده و اطلاعات حیاتی ارائه کردند که برای موفقیت در تدابیر دفاع هوایی ایشان اهمیت کلیدی داشت، و باعث شد این حملهٔ عظیم تقریبا به تمامی خنثی گردد.

در این گزارش آمد که همکاری یاد-شده از سوی ایالات متحده که سالها است در آرزوی تشکیل شراکت غیررسمی نظامی برای مقابله با خطر ایران است، پیشنهاد شد.

ایران در فاصلهٔ شنبه-شب تا بامداد یکشنبه صدها موشک بالستیک و کروز بهمراه صدها پهباد به اسرائیل شلیک کرد. بااینحال، صبح یکشنبه، نیروهای دفاعی اسرائیل، با پشتیبانی ایالات متحده و دیگر متحدان توانستند تأیید کنند که ۹۹٪ از پرتابه-های مهاجم سرنگون شده و تنها یک مشت از آنها موفق به نفوذ شده و آسیب جزئی ببار آوردند.

گرچه پیش از آن نیز گفته شده بود که اردن در سرنگونی پهبادهایی که از قلمرو هوایی این کشور به سمت اسرائیل می-رفتند مشارکت فعال داشته، ابعاد فعالیت مشترک، که از سر تا سر منطقه کشیده شد و شامل کشورهایی نیز هست که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند، برای اولین بار در گزارش این مجله فاش شد.

در گزارش با استناد به مقامات رسمی گفته شد موفقیت در بستن راه پهبادها و موشکها مدیون کشورهای عربی است که اطلاعات محرمانهٔ طرح ایران را منتقل کرده، امکان استفاده از قلمرو هوایی خود و ردگیری رادار را مهیا کردند. بنا به این گزارش، در برخی موارد، ارتش کشورهای عربی در دفع تهدیدات نقش فعال بعهده گرفتند و «نیروی خود را برای کمک در اختیار گذاشتند»، با این اشاره که اردن تنها کشور عرب نبود که چنین کرده است.

طبق گزارش یاد شده، ابعاد کامل نقشی که عربستان سعودی و «دیگر دولتهای کلیدی عرب» عهده-دار شدند، محرمانه نگاه داشته شده است.


تصویر: تصویر دفاع هوایی حین شلیک رهگیرها بر فراز اورشلیم، در حملهٔ پهبادی و موشکی ایران، ۱۴ آوریل ۲۰۲۴.
(Jamal Awad/Flash90)

تهران عهد کرده بود از کشته شدن هفت عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله دو سرلشگر که در حملهٔ هوایی ۱ آوریل، منتسب به اسرائيل، به ساختمانی در نزدیکی سفارت ایران در دمشق انتقام بگیرد. در گیرودار جنگ کنونی در مرز شمالی اسرائيل، و حمله-های تقریبا روزانهٔ گروه تروریستی تحت حمایت ایران، حزب الله، این واقعه زدوخوردی بزرگ بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر