۱۳۹۳ بهمن ۲۳, پنجشنبه

كيسينجر: هرگونه توافق با ايران نيازمند بحث امنيتي و راي در كنگره



وال استريت : 9 فوريه 2015
آيا ايالات متحده، سابق بر اين، يك منطقه تكثير هسته اي را به رسميت شناخته است ؟
سئوال مهمي كه در اين هفته در كنفرانس امنيتي مونيخ مطرح شد اين است كه آيا ايران و ايالات متحده ميتوانند به يك معامله هسته اي قبل يا شايد معامله نهايي بعد از ضرب الاجل ماه مارس دست يابند . ولي سئوال بهتر ممكن است اين باشند كه چه اتفاقي خواهد افتاد اگر آنها موفق شوند و چه اتفاقي خواهد افتاد اگر آنها موفق شوند يك توافق را نزديك به شاخص هايي كه الان در گفتگوهايشان وجود دارد امضاء كنند ؟ دولت اوباما شايد متعهد به يك دوره جهاني تكثير هسته اي بشود .
واين همان سئوالي است كه هنري كيسينجر در شهادت اخير درسنا به شكل ديپلماتيكي مطرح كرد كه شايسته توجه بيشتري از طرف عموم بود . وزيرسابق خارجه آمريكا مدير استراتژيستي است كه مذاكرات هسته اي را با اتحاد شوروي سابق درسال 1970 برگزار كرد .  اين موضوع ديدگاههاي وي را در مورد مذاكرات ايران مطرح ميكند  به خصوص در ارتباط با اين كه پرزيدنت اوباما درحال پيش بردن روندي جهت يك توافق است كه اميدوار است ميراثي براي دور دوم رياست جمهوري وي برجاي بگذارد .
در 29 ژانويه آقاي كيسينجر دركميته نيروهاي مسلح سنا به همراه دوتن از وزراي خارجه ايالات متحده جورج شولتز و مادلن آلبرايت حضو يافت . و دراين مقاله شاهد خواهيم بود كه چگونه او مذاكرات را از نقطه نظر خودش توصيف ميكند :
مذاكرات با ايران به عنوان يك تلاش بين المللي كه توسط شش قطعنامه ملل متحد جهت منع ايران از توانايي داشتن تسليحات اتمي پشتيباني و تقويت شد ، شروع شد . آنها درحال حاضر يك مذاكرات اساسا دوجانبه بروي اين موضوع ميباشد كه براساس يك توافق يك محدوديت فرضي براي يك نقطه فرار يك ساله اعمال شود ( منظور از نقطه فرار زماني است كه رژيم معامله را نقض كند تا بتواند به حدي كه براي ساختن يك بمب نياز است اورانيوم غني سازي كند  – م ) تاثير اين رويكرد جلوگيري ازگسترش تسليحات هسته اي و مديريت آن خواهد بود.”
درمورد آن بايد فكر كرد. آقاي كيسينجر هميشه با احتياط صحبت ميكند تا دولت آمريكا را خراب نكند و همين موضوع در صحبت وي در اينجا نيز صدق ميكند . ولي او سابق براين نگراني خودش را ابراز داشته است  درباره اين كه به چه ميزان ايالا ت متحده ازاصل موضع خودش دور افتاده است كه ايران نتواند غني سازي اورانيوم انجام دهد و نتواند سانتريفيوژهايش را نگهدارد . و او همچنين نگران است درباره اين كه اين امتيازات به اين منجر خواهد شد كه جهان درك خواهد كرد كه اين چنين معامله اي ميتواند ايران را به عنوان يك قدرت هسته اي مطرح كند .
دولت اين موضوع را به رسانه ها درزداده است و روشن ساخته است كه موضع اخير وزير خارجه جان كري در مذاكرات اين است كه ايران نبايد نقطه فراري كمتر از يك سال داشته باشد . ولي همانطور كه آقاي كيسينجر درپاسخ به سناتورها گفت اين به اين معني ميباشد كه بازرسي و تاييد بسيار حساس و حياتي ميشود . آقاي كيسينجر گفت ” درفضايي به مدت يك سال ايجاد كننده مشكلات بازرسي عظيمي خواهد بود ، ولي من نظرم را حفظ خواهم كرد تا اصل توافق را ببينم ”.
ولي من همچنين بروي تكثير هسته اي تاكيد ميكنم. با فرض پذيرفتن يك بازرسي معتبر و حساب آوردن توده مواد هسته اي كه سابقا وجود داشته است ، سئوالي كه مطرح ميشود اين است كه كشورهاي ديگر منطقه چه خواهند كرد؟ و اگر ديگر كشورهاي منطقه به اين نتيجه برسند كه آمريكا ظرفيت غني سازي اورانيوم را تا فاصله يك سال به دست يابي به سلاح اتمي ميپذيرد دراين صورت آنها نيز اصرار خواهند داشت كه چنين توانايي را داشته باشند ، درآن صورت ما در دنيايي زندگي خواهيم كرد كه تكثير هسته اي درآن وجود دارد و هركسي حتي اگر توافق حفظ شود بسيار نزديك به نقطه چكاندن ماشه خواهد بود .”
آقاي كيسينجر اين را نگفت ، ولي ديگر كشورها ازجمله عربستان سعودي ميتواند يك بمب اتمي از پاكستان خريداري كند و تركيه نيز دست روي دست نخواهد گذاشت تا ايران شيعه بر منطقه حكمراني كند و مصر كه مدتهاي طولاني خود را رهبر جهان عرب ميداند وشايد يكي يا بيشتر از كشورهاي عربي خليج فارس كه ممكن است به عربستان اعتماد نداشته باشند . و اضافه بر همه اينها بايد اسرائيل را به حساب آورد كه مفروض بر اين است كه سالهاست داراي بمب اتمي ميباشد بدون اين كه منطقه را تهديد كند .
واين جهاني بسيار متفاوت تر از جهاني خواهد بود كه ما در آن از زمان ظهور سلاح اتمي زندگي كرده ايم ، جهاني با كشورهايي هسته اي متعدد از جلمه بعضي كه داراي انگيزه هاي مذهبي انقلابي هستند يا داراي جاه طلبي هاي منطقه اي ميباشند ، مكاني بسيار خطرناك خواهد بود . يك جهان عدم تكثير هسته اي به اعتبار بازدارندگي ايالا ت متحده از جانب متحدينش تكثيرهسته اي را محدود ميكند . و اين چنين جهاني همچنين نيروهاي ايالات متحده و حتي خاك اصلي آمريكا را بواسطه موشكهاي بالستيك كه ايران دارا ميباشد و لي درمذاكرات ايالات متحده و ايران  جايي ندارد در معرض خطر قرار خواهد داد .
پرزيدنت اوباما مدعي است كه سيستم بازرسي ها يك نقطه امن براي جلوگيري از شكست است ، ولي ايران برنامه هسته اي خود را براي سالها از ملل متحد مخفي كرده است . و به همين دليل است كه ملل متحد قطعنامه هاي بسياري را به تصويب رسانده است تا مذاكرات فعلي شروع شود .  ايران همچنين تاسيسات خود در قم را مخفي كرد ه است . همه اينها نشان دهند اين است كه چقدر حفظ يك سيستم بازرسي سخت خواهد بود آ ن هم در كشوري كه تصميم به  فرار از آن گرفته است . يا همانطور كه آقاي كيسينجر با ظرافت به آن اشاره كرد ” هيچ كسي نميتواند به طور كامل به سيستم بازرسي ها اعتماد كند يا حداقل درمورد بعضي كشورها نميشود اعتماد كرد .”
نظر ما اين است كه آقاي اوباما درباره يك معامله با ايران بيش از حد منعطف است كه در نتيجه تقريبا هرنوع امتيازي را ميدهد درمقابل بدست آوردن يك امتياز . در صورت هر معامله اي نگراني آقاي كيسينجر بر اين موضوع  تاكيد دارد كه هرگونه توافق با ايران نيازمند بحث امنيتي و راي در كنگره ميباشد .
ايران اسرار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر