علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، روز دوشنبه 9 مارس، گفت که نیروی دریایی ایران در دریای مدیترانه و باب المندب حضور دارد.
شمخانی، در مراسم الحاق ناوشکن «دماوند» به ناوگان منطقه چهارم نداجا، که متعلق به دریای خزر است، گفت: «ایران جلوی سقوط دمشق، بغداد و اربیل را گرفت». این اظهارت شمخانی همزمان با دیدار ژنرال مارتین دمپسی از بغداد بیان می شود.

دو روز پیش از این علی یونسی مشاور ویژه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که گفته بود: "امپراتوری ایران پس از قرن ها توانست مناطق تحت نفوذ خود را گشترش دهد و بغداد امروز هویت، فرهنگ و پایتخت ماست". این اشاره به دوران ساسانیان دارد که پایتخت خود را مداین شهری در جنوب بغداد قرار دادند. این سلسله در دوران اولیه اسلام از بین رفت.
به گزارش ایسنا، یونسی تاکید کرد که فرهنگ و هویت ایرانی و عراقی غیر قابل تفکیک هستند.
در مورد الحاق این ناوشکن آموزشی وی افزود: «امروز شاهد الحاق ناوشکنی هستیم که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است».
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه «دریای خزر، دریای صلح و دوستی و امنیت است» خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره نقشی در تامین امنیت و به ویژه امنیت انرژی در دریای خزر ایفا کرده است».
‌دریابان شمخانی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران توانست با بهره‌گیری از دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس، تهدیدات شکننده امنیت ملی از ناحیه دریا را با تدوین استراتژی کاملاً هوشمندانه و پیگیری و اجرای آن به فرصت تولید قدرت و بازدارندگی موثر تبدیل کند.»
‌دریابان شمخانی تاکید کرد: «در سایه امنیت دسته‌جمعی است که شکوفایی اقتصادی کشورهای منطقه دریای خزر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌بدیل این دریا حاصل می‌شود. در مقابل رویکرد همکاری که ایران در حوزه تعامل با مجموعه همسایگان خود دنبال می‌کند، برخی قدرت‌ها مایل به استفاده از ابزار ایجاد تفرقه و شکاف تصنعی برای شکل دادن به اختلافات و زمینه‌سازی برای حضور خود در منطقه هستند».
دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها گفت: «تن‌ها راه دستیابی به توافق هسته‌ای مبتنی بر نفع متقابل و لغو تمام تحریم‌ها است. درعین حال باید توجه داشت که با تحریم یا بی‌تحریم، ملت ایران مسیر توسعه را ادامه خواهد داد».
‌دریابان شمخانی افزود: «برنامه هسته‌ای کاملاً بومی است و با عربده‌های هیچ عربده‌بکشی در کنگره آمریکا قابل زایل‌شدن نیست» ادامه داد: ایران فرصتی به طرف مقابل در مذاکرات داده است تا بر مبنای منطق و در چارچوب حقوق بین‌المللی به بحران ساختگی پایان دهد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: «تصور نیاز ایران به توافق به هر قیمتی ناشی از خطای محاسباتی طرف مقابل بوده و تصوری اشتباه است.»
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد اوضاع عراق و سوریه گفت: «ایران با خیرخواهی و خواندن نیت دشمنان جلوی سقوط دمشق، بغداد و اربیل را گرفت»