جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن مجبور خواهد شد برای انتقال سیاسی در سوریه، در ‌‌نهایت با بشار اسد مذاکره کند.
کری که با شبکه سی. بی. اس گفت‌وگو کرده افزود آمریکا در حال بررسی راه‌های فشار بر اسد است تا او را متقاعد به مذاکره کند.

ایالات متحده آمریکا از مدت‌ها پیش بر ضرورت کناره گیری اسد از قدرت از راه روند سیاسی ناشی از مذاکرات، اصرار دارد. اما به نظر می‌رسد ظهور گروه تندروی دولت اسلامی موسوم به داعش، موضع غرب را در قبال نظام بشار اسد، ملایم کرد.

در مذاکره‌ای که قرار است یکشنبه ۱۵ مارس (امروز) پخش شود، کری موضع آمریکا را مبنی بر این‌که اسد همه مشروعیت خود را از دست داده و باید از قدرت کناره گیری کند، تکرار نکرد.
 

او با اشاره به کنفرانسی که در سال ۲۰۱۲ برگزار شد و در آن خواستار انتقال سیاسی در سوریه از راه مذاکره برای پایان دادن به تنش شده بود، گفت: «در ‌‌نهایت باید مذاکره کنیم. همواره آماده مذاکره در چارچوب کنفرانس ژنو۱ بودیم.»
او ادامه داد که ایالات متحده و کشورهای دیگری که نامشان را ذکر نکرد، در حال بررسی از سر گیری روند دیپلماتیک برای پایان دادن به تنش در سوریه هستند.

او ادامه داد: «آنچه می‌خواهیم انجام دهیم این است که اسد بیاید و این کار را انجام دهد (مذاکره کند) و این ممکن است نیاز به افزایش فشار از راه‌های مختلف باشد. ما به خوبی روشن کردیم که در حال بررسی افزایش گام‌هایی هستیم که می‌تواند این فشار را فراهم کند.»

ایالات متحده آمریکا تلاش‌هایی را برای انجام مذاکرات صلح در سوریه با پشتیبانی سازمان ملل رهبری کرد. این مذاکرات میان نمایندگانی از دولت و اپوزیسیون سوریه که از سوی غرب حمایت می‌شود، انجام شد. اما پس از دو دوره، مذاکرات به بن بست رسید و زمانی برای از سر گیری آن اعلام نشد.

ژانویه نیز نمایندگانی از دولت و اپوزیسیون سوریه در روسیه گردهم آمدند اما این دور از گفت‌وگو‌ها نیز مثمر ثمر نبود، به ویژه این‌که ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه آن را تحریم کرد.

کری گفت: «برای مجبور کردن نظام اسد به مذاکره باید برای او روشن کنیم که عزمی همگانی به منظور رسیدن به این نتیجه سیاسی و تغییر حساب‌هایش برای مذاکره وجود دارد. اکنون تلاش‌ها بر این محور در جریان است. من باور دارم که با تلاش‌های ما، همپیمانانمان و دیگران، فشار‌ها بر اسد افزایش خواهد یافت،»

سوریه پس از اعتراض‌های مسالمت آمیزی که در مارس ۲۰۱۱ آغاز شد، در پی سرکوب نظامی معترضان، به ورطه جنگ داخلی افتاد. این اعتراض‌ها برای پایان دادن به چهار دهه حکومت خاندان اسد در سوریه آغاز شد. اما صعود پدیده داعش و برخی دیگر از گروه‌های تندرو، به تضعیف جایگاه اپوزیسیون انجامید.

اسد برای بقا در قدرت از پشتیبانی شدید جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همچنین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه همچون حزب‌الله لبنان و برخی از گروه‌های عراقی برخوردار است.