۱۳۹۴ فروردین ۳, دوشنبه

اوباما تهديد ناشي از موشكي هسته اي ايران را ناديده ميگيرد



نشریه آمریکایی «نشنال اینترست»  دوشنبه (3 فروردين 94) در مطلبی به قلم «دیوید کوپر» از مقام‌های ارشد اسبق وزارت دفاع آمریکا نوشت:

چرا  در مباحث عمومی امروزه درباره توافق هسته‌ای با ایران موضوعی بسیار مهم به طور کامل از قلم افتاده است؟ این بحث موضوع «برنامه‌های موشکی هسته‌ای ایران» است. بحث موشکی هسته‌ای ایران باعث شده تا این کشور تهدید باشد و نادیده گرفتن برنامه موشکی ایران گناهی است که متوجه دولت اوباما می‌باشد که تلاش می‌کند با مذاکره و چانه زنی امیال هسته‌ای ایران را مهار کند.
آشکار است که دولت اوباما همه کار انجام داده ولی از گنجاندن محدودیت بر برنامه‌های موشکی ایران سر باز زده است. به نظر می‌رسد اوباما و تیم هسته‌ایش  بر این باورند که فشار بر ایران و محدودیت در برنامه‌های هسته‌ایش مانعی در جلب نظر سران ایران در مسیر مذاکرات می‌باشد. در عوض دولت اوباما تلاش خود را بر توان ایران در ساخت مواد انفجاری گذاشته و شاید درست نیز باشد زیرا اگر ایران مجهز به کلاهک‌های هسته‌‌ای نباشند آنگاه  موشک‌های آن‌ها تا حدودی بی‌فایده باقی خواهند ماند. اما در مغایرت با این رویکرد باید گفت جنگ افزار های هسته‌ای و سامانه‌های پرتاب آن با هم مرتبط هستند و در هرگونه چارچوب عدم اشاعه سلاح هسته‌ای ضرورت دارد تا توافق پایدارتر را شامل شود.
در اين مقاله نويسنده 3 دلیل را در زمینه اهمیت لحاظ موضع موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای بیان کرده و نوشت:
1)     اولین مورد «سنجش نیات ایران» است زیرا عدم برخورداری از برنامه‌های ساخت موشک‌های برد بلند و متوسط بالستیک به طور قابل ملاحظه‌ای قابل اعتماد ترین معیار نیت صلح آمیز برنامه‌های هسته‌ای یک کشور است. این در حالی است که ایران هم اکنون به زرادخانه‌های موشکی خود در خاورمیانه می‌بالد و در راه افزایش برد و دقت آن بسیار تلاش می‌کند. اگر ایران از برنامه‌های موشکی خویش فاصله نمی‌گیرند و پاسخی قابل قبول نیز مبنی بر دلیل نیاز به چنین قابلیت‌هایی نمی‌دهند این مورد خود اهداف نهایی آن‌ها را آشکار می‌سازد.
2)     موشک ها نیز موضوعی برای تایید هستند. تایید موثر توافقنامه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیاز به توافق نامه‌‌ای برای بازرسی‌های سرزده دارد تا اطمینان حاصل شود که تقلبی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
3)     محدودیت بر برنامه‌های موشکی ایران ظرفیت ایران در بکارگیری توان هسته‌ای را کاهش خواهد داد. مادامی که به ایران امکان برخورداری از یک برنامه غنی سازی مسالمت آمیز نیز داده شود این کشور توانایی تولید مخفیانه جنگ‌افزارهای هسته‌ای را خواهد داشت که البته بستگی به تعداد سانتریفیوژهایش نیز دارد. ممنوعیت رسمی بر هرگونه طرح توسعه، آزمایش و تولید موشک‌های بالستیک زمان تصمیم‌گیری ایران در رد  توافق قابلیت استقرار موشک‌های هسته‌ای را که به ویژه تهدیدی علیه آمریکا و متحدین مهمش در خاورمیانه است، طولانی‌تر می‌کند.
ايران اسرار

۱ نظر: