۱۳۹۳ اسفند ۲۳, شنبه

ژنرال پترايوس: دشمن واقعي در عراق داعش نيست!



روزنامه فيگارو در 13مارس 2015 يك مصاحبه با ژنرال پترائوس را درج كرده و مي نويسد: «ژنرال آمريکايي ديويد هاول پترايوس، 62ساله، مبتکر و طراح عمليات موسوم به SURGE در عراق (2008-2007) بود که يک استراتژي ضد شورش موفق توصيف شد. او که سابقا فرمانده کل نيروهاي ناتو و پس از آن نيروهاي بين المللي در افغانستان در سال 2010 بود، پس از انتصاب به رياست CIA، در سال 2012 ناگزير از استعفا شد. ژنرال پترايوس اکنون عليه تهديد ايران هشدار مي دهد.

فيگارو – نظرتان درباره وقايع و تحولات جاري چيست؟
ژنرال ديويد پترايوس : وقايعي که از اواخر 2011 روي داده، يک تراژدي است. پس از خروج آخرين سربازان آمريکايي در پايان آن سال، نخست وزير نوري المالکي هر چه را که ما در طول عمليات SURGE ساخته بوديم، و هدف از آن باز گردانيدن سنيان به جايگاهشان در جامعه عراق بود، ويران کرد. با اين حال، مالکي پيش از آن بي قيد و شرط از آشتي با سنيان، «بيداري» عشاير سني به ستوه آمده از اعمال القاعده و ديگر ابتکارات با هدف اطمينان دادن به آنان که در عراق جديد جايگاه خود را خواهند داشت، حمايت مي کرد. اما همه اينها را برهم زد و همچنين افسران با کفايت و غير فرقه گرا که در کنار ما به نحو مؤثري جنگيده بودند، را تصفيه کرد و به جاي آنان افراد تبهکاري را گماشت که من از همان سال 2007 خواستار اخراجشان بودم. نهايتا در زنجيره و سلسله مراتب فرماندهي نظامي شخصا به مداخله پرداخت و در شرايطي که شديدا به آن نياز بود، آن را فلج کرد. چنين بود که ارتش تحت فرماندهي افسران نالايق در برابر نخستين ضربه هاي داعش در سال 2014 تاب مقاومت نياورد. سقوط موصل براي کساني که در کنار لشگر 101 هوابرد آمريکا که من در سال 2003 فرماندهي اش را داشتم، جنگيده بودند، يک فاجعه دلخراش بود.

فيگارو : آيا فکر نمي کنيد که به ستوه آمدگي سني ها از اعمال القاعده که در سال 2007 يک عامل تعيين کننده براي چرخانيدن وضع به سود شما بود، بتواند بار ديگر در برابر داعش تکرار شود؟
ژنرال ديويد پترايوس : ما از هم اکنون شاهد آن هستيم. اعدامهاي سريع، بد رفتاري با اهالي، تحميلات اجتماعي طاقت فرسا به نحوي محسوس باعث تحليل رفتن پشتيباني برخي سنيان شده، در حالي که داعش ابتدا به عنوان نيرويي که امکان داده آنان از شر افسران شيعه فرقه گرا و خشن رها شوند، تلقي مي شد. اما داعش بزرگ ترين خطري نيست که هم اکنون عراق را تهديد مي کند. اين سازمان دير يا زود شکست خواهد خورد و عراق تماميت ارضي خود را باز خواهد يافت و حفظ خواهد کرد. چنانچه نخست وزير حيدر العبادي و پارلمان عراق موفق شوند سنيان را بار ديگر جذب کرده، انگيزه هاي محکمي به آنان جهت حمايت از عراق نوين بدهند، در آن صورت آنها به دولت بغداد کمک خواهند کرد شر داعش را بخواباند. با اين حال سني ها چاره ديگري هم ندارند و نمي توانند اجازه دهند اين فرصت از دست برود: نفتي توليد نمي کنند و هيچ موفقيت اقتصادي قابل توجهي در مناطق خود نداشته اند که اين باعث شده همچنان به بغداد و تقسيم عايدات فروش نفت وابسته باشند.

فيگارو: شبه نظاميان شيعه که اغلب در خط اول با داعش مي جنگند، کدام خطر واقعي را نمايندگي مي کنند؟
ژنرال ديويد پترايوس : ما آنها را به لحاظ نظامي طي ماه هاي مارس-آوريل 2008 در بصره و صدرسيتي (محله شيعه نشين بغداد) شکست داده بوديم و از آن زمان اصولا حضورشان به فراموشي سپرده شده و از آنها خبري نبود. اما تهديد داعش باعث شده که بار ديگر در خيابان ها ظاهر شوند و علاوه بر اين، از حمايت قابل ملاحظه ايران برخوردار گردند. نگراني فعلي اينست که آنها به پاکسازي مناطق تسخير شده [از نيروهاي داعش] اکتفا نکرده، در صدد اخراج جماعات سني بر آيند تا تعادل جمعيتي در برخي مناطق مانند استان ديالي در شمال بغداد و برخي محلات مختلط پايتخت را به سود شيعيان بر هم بزنند.

فيگارو : يا شبه نظاميان شيعه مي توانند به صورت پايدار در تکريت يا موصل مستقر شوند، يا اينکه نيروهاي مختلط کنترل اين مناطق را در دست خواهند گرفت؟
ژنرال ديويد پترايوس : حتي کردها که خطوط ارتباطي داعش در غرب موصل را قطع کرده اند، قبول دارند که چنانچه مناطقي را اشغال کنند، قادر به «نگاه داشتن» آنها نخواهند بود. آنها مي دانند که يک مقاومت (مسلحانه) از سوي سني ها دير يا زود شکل خواهد گرفت. حضور آنان در غرب موصل مسأله مهمي نيست، زيرا منطقه اي است اساسا بياباني. کردها همچنين در منطقه سنجار حضور دارند، اما عمليات خود را با عشيره سني نيرومند «شمار» هماهنگ کرده اند. در مقابل، ممکن است مديريت مناطق مسيحي نشين بر عهده آنها بيافتد، چرا که مسيحيان که شاهد نابود شدن کليساهايشان به دست داعش بوده اند، از تحت حفاظت کردها قرار گرفتن استقبال خواهند کرد. در مورد تکريت و موصل، سني ها بايد خود نيروهاي پليس و گشت را تأمين کنند. اين کار را به هيچ عنوان نمي توان به شبه نظاميان شيعه واگذار کرد. اين شبه نظاميان هر قدر هم که بر داعش ضربات خرد کننده وارد کنند، حضورشان جز تشديد نارضايي و راديکاليزاسيون فزاينده سنيان که پيش از اين نيز عملا باعث ظهور داعش شده، نتيجه اي نخواهد داشت.

فيگارو: يا مي توان به بازگشت افسران عراقي ارزشمند و با صلاحيت که شما در کنارشان جنگيده ايد و دولت مالکي کنارشان گذارد، اميدوار بود؟
ژنرال ديويد پترايوس : آري برخي از آنها از هم اکنون به خدمت فرا خوانده شده و برخي ديگر ارتقاء درجه و ترفيع گرفته اند. تصميم نخست وزير حيدر العبادي به جايگزين ساختن چندين فرمانده بسيار فرقه گرا، تأثيرات مثبتي داشته است. کساني که او به تازگي به پست هاي فرماندهي منصوب کرده، کمابيش اطمينان بخش هستند، مانند ژنرال رشيد خورشيد، يک فرمانده کرد بسيار کاردان، که ما با او در استان نينوا کار کرده بوديم و اکنون رئيس ستاد ارتش شده است. زنجيره معقول فرماندهي بازسازي شده است. اما هنوز تعداد زيادي بازيگران غير دولتي نقش مهمي در عمليات امنيتي جاري ايفا مي کنند. آنکادره کردن دقيق تر شبه نظاميان شيعه و نهايتا تمام يگانهاي درگير در نبردها ضرورت مطلق دارد.

فيگارو: يکي از سرسخت ترين دشمنان شما که مسئول کشته شدن شمار زيادي از سربازان آمريکايي در دوران عملياتSURGE بود، بار ديگر با قوت در صحنه ظاهر شده است. آيا اين نفوذ فزاينده تهران در صحنه عراق به نظر شما نگران کننده نيست؟
ژنرال ديويد پترايوس : آري، همين طور است. منظورتان قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس (نيروهاي ويژه سپاه پاسداران انقلاب ايران) است. او به طرزي شگفت آور در روز روشن آفتابي مي شود و عمليات را هدايت مي کند. اين براي کسي که معمولا عادت داشت در سايه عمل کند، عجيب به نظر مي رسد. و به هر حال. . . موجب نگراني است. با اين حال فکر نمي کنم تهران قصد «اشغال» اين مناطق را داشته باشد و حداکثر به اعزام تعدادي مشاور عملياتي، ارسال اسلحه و مهمات، پشتيباني لژيستيک و نظاير آن اکتفا مي کند. ايراني ها از خلاء موقت بوجود آمده در تابستان 2014 درست در زماني که آمريکا براي تغيير نخست وزير فشار مي آورد، و به همين جهت از کمک فوري به دولت بغداد [در برابر داعش] خودداري کرد، بهره برداري کردند. حال بازگردانيدن غول رها شده به داخل بطري به تلاش فراوان از سوي عبادي نياز دارد.

فيگارو: آيا اين به نظرتان قابل تصور و قابل قبول است که نيروي هوايي آمريکا در حمايت از شبه نظاميان شيعه که شهر تکريت را به محاصره در آورده اند، يعني دقيقا همان جا که سليماني حضور دارد، دست به حملات هوايي پشتيباني بزند؟
ژنرال ديويد پترايوس : پاسخ به اين سؤال را به افسران و رهبرانمان که مسئول اين عمليات هستند، وا مي گذارم. اما مي دانم که اين پشتيباني احتمالي ترديدهاي بسيار بر خواهد انگيخت. بويژه از آن رو که از نگاه سنيان، ما پشتيبان هوايي نزديک نيروي قدس و شبه نظاميان شيعه تلقي خواهيم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر