۱۳۹۳ اسفند ۱۹, سه‌شنبه

هشدار ژنرال دمپسی در مورد شکاف فرقه‌ای در عراق


منطقه

هشدار ژنرال دمپسی در مورد شکاف فرقه‌ای در عراق

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داد وجود شکاف‌های فرقه‌ای در عراق می‌تواند ادامه کار ائتلاف جهانی علیه تروریست‌های "دولت اسلامی" را به خطر اندازد. دمپسی از بررسی میزان همکاری عراق و ایران خبر داد.
بالاترین مقام نظامی آمریکا روز دوشنبه (۹ مارس/ ۱۸ اسفند) هشدار داد اگر دولت عراق در غلبه بر اختلافات فرقه‌ای شکست بخورد٬ ائتلاف بین‌المللی شکل‌گرفته برای نبرد با گروه تروریستی "دولت اسلامی" به خطر می‌افتد.
ژنرال مارتین دمپسی٬ فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا٬ پس از دیدار از بغداد گفت مقامات سیاسی عراق هنوز به وعده‌های خود برای شرکت‌دادن جمعیت سنی‌تبار کشور در قدرت، عمل نکرده‌اند و نگرانی‌هایی مبنی بر ارتباطات نزدیک‌تر خود با ایران شیعی نیز برانگیخته‌اند.

دمپسی پس از دیدار از بغداد در جمع خبرنگاران گفت به این ترتیب در طولانی مدت٬ ائتلاف جهانی علیه "دولت اسلامی"٬ که دربرگیرنده دولت‌های عرب سنی نیز می‌شود٬ می‌تواند به خطر افتد.

دمپسی که در دیدار خود از بغداد با هلی‌کوپتر بر فراز این شهر پرواز کرده بود٬ در این رابطه گفت پرچم شیعیان در فراز بسیاری از ساختمان‌ها برافراشته است. وی گفت در میان مجموعه‌ای از پرچم‌هایی از این دست تنها ممکن است پیش بیاید که یکی از آن‌ها پرچم ملی عراق باشد.

دمپسی اظهار نگرانی کرد که حفظ ائتلاف بین‌المللی در این وضعیت سخت خواهد بود مگر این‌که دولت عراق بتواند زمینه وحدت ملی را شکل داده و به آن متعهد باشد. در حالی که "دولت اسلامی" در تلاش است تا از نارضایتی‌های سنی‌تبارها در عراق بهره‌برداری کند٬ دمپسی از بغداد خواست تا با آن‌چه که او مسایل "بنیادی" فرقه‌ای خواند مقابله کند.

نبیل عربی٬ دبیر کل اتحادیه عرب٬ نیز روز دوشنبه٬ خواستار اتحاد نیروهای عرب برای مبارزه با گروه‌های اسلام‌گرای تندرو شد. او گفت نیاز فوری برای شکل‌دهی نیروهای ن‍ظامی مشترک و چند منظوره‌ی کشورهای عربی برای مداخله سریع در مبارزات علیه تروریسم و فعالیت‌های تروریستی وجود دارد.

نگرانی از همکاری بلند مدت ایران و عراق
نقش ایران در روزهای اخیر که نیروهای شیعه‌ای که از سوی ایران تجهیز شده و آموزش دیده‌اند در حال ایفای نقش پررنگی علیه مواضع "دولت اسلامی" در تکریت هستند، از اهمیت تازه‌ای برخوردار شده است.

دمپسی در نشست خبری روز گذشته گفت کشورهای عرب سنی منطقه٬ که تعدادی از آن‌ها نیز در حملات هوایی در سوریه مشارکت داشته‌اند٬ نسبت به نفوذ ایران در عراق نگران هستند.


ژنرال دمپسی پیش‌تر کمک‌های ایران به عراق برای بازپس گرفتن تکریت را مثبت ارزیابی کرده بود
خالد عبیدی٬ وزیر دفاع عراق٬ که پیش از این در کنفرانس خبری مشترک با دمپسی در بغداد٬ درباره قبول کمک نظامی از ایران صحبت کرد، گفت: «ما در شرایط جنگی هستیم و نگاهمان برای کمک در این نبرد به دوستان‌مان است.» وی البته رویکرد عراق را "متوازن" خواند و گفت: «می‌خواهم شما را مطمئن کنم که عراق نمی‌خواهد با هیچ یک از کشورهای همسایه درگیری پیدا کند.»

دمپسی نیز پس از دیدار با حیدر عبادی٬ نخست‌وزیر عراق٬ از مشاهده "غریزه" تقاضای کمک در مقامات عراق از هر کشوری که آماده ارایه کمک باشد سخن گفت. با این‌همه وی تاکید کرد که آن‌ها «باید از چالش‌های نگه داشتن ائتلاف نیز آگاه باشند.»

او گفت روشن نیست که ارتباطات عراق با ایران به مبارزه با "دولت اسلامی" محدود است یا بخشی از دستور کاری گسترد‌ه‌تر است. او گفت در پی آن است که بداند چه میزان از پذیرش کمک ایران واکنشی به تهدیدات موجود از سوی تروریست‌های "دولت اسلامی" است و چه میزان امری بلند مدت است. او البته گفت: «به هر حال می‌تواند امری بلند مدت باشد ولی منفی نباشد.»

او که با مقامات بحرین٬ و همچنین همتای فرانسوی خود در منطقه و مقامات عراق دیدار داشته است خاطرنشان کرد آن‌چه برای موفقیت ائتلاف جهانی ضروری است همبستگی است و هر چیزی که تهدیدی برای همبستگی محسوب شود باید نسبت به آن هشیار بود.

دمپسی از عملیات‌های نظامی ائتلاف جهانی علیه "دولت اسلامی" اعلام رضایت کرد و گفت نیروهای "دولت اسلامی" «تقریبا در هر گوشه از عراق تحت فشار هستند».



DW.DE

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر