برت مک‌گورک معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق و ایران می‌گوید که دولت آمریکا از کمکی که ایران به گروه حوثی در یمن ارائه داده آگاه است. او خاطرنشان کرد اکنون و با تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحریم تسلیحاتی حوثی‌ها، وضعیت متفاوت است. 

مک‌گورک در مصاحبه با شبکه خبری CNN گفت: «می‌دانیم که ایران اقدام به مسلح کردن حوثی‌ها کرده است. این را رئیس جمهوری آمریکا هم گفته است. ما از همپیمانانمان همچون سعودی در این عملیات حمایت می‌کنیم. خشنود شدیم هنگامی که شنیدیم این عملیات نظامی که ریاض آن را رهبری می‌کند، وارد مرحله بشر دوستانه‌تری شده است و خواهیم دید اضاع به چه سمت خواهد رفت.»

او افزود: «اکنون هر عملیات سلاح رسانی به حوثی‌ها از سوی ایران، نقض فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد به شمار می‌آید. نقش ما در منطقه همانگونه که پرزیدنت اوباما گفت، حمایت از خطوط کشتیرانی و تجارت بین‌المللی است. این کاری است که از دهه‌ها پیش انجام می‌دهیم.»

درباره اوضاع ایران در عراق مک‌گورک گفت: «وضعیت بسیار پیچیده است. ایران نفوذ بزرگی در عراق خواهد داشت اما پایه‌های بزرگی برای مقاومت در برابر این نفوذ وجود دارد همچون آیت‌الله سیستانی و اندیشه متفاوتش با اندیشه علی خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران درباره تشیع در اسلام.»

او ادامه داد: «هنگامی که هفته پیش نخست وزیر عراق در آمریکا بود، با قاطعیت درباره مقابله با تشکیل گروهی وابسته به ایران در عراق سخن گفت و تاکید کرد چنین اقدامی تجاوز به کشور عراق به شمار خواهد رفت.»