۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

مرگ مرموزانه رستم غزالی، مرد آهنین رژیم اسد - نشکاف عمیق در خانواده اسد

شکاف عمیق در خانواده اسد

علاوه بر مشکلات نظامی که به آن‌ها اشاره کردیم، مرگ مرموزانه رستم غزالی، مرد آهنین رژیم در شرایط کنونی بسیار سوال برانگیز است. مرگ این مهره مهم رژیم، اختلاف عمیقی را در درون دستگاه حکومتی سوریه بوجود آورده است. پیش از مرگ رستم غزالی، حافظ مخلوف پسر دایی اسد که مقام ریاست دستگاه امنیتی را به عهده داشت از دمشق فرار کرد و زندگی در خارج از سوریه را بر پست و مقام در دمشق ترجیح داد.
به گزارش واشینگتن پست منذر الاسد پسر عموی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در زندان به سر می‌برد. او به طرح توطئه کودتا علیه رژیم سوریه متهم شده است.
این روزنامه به نقل از یک دیپلمات عالی رتبه سوری نقل کرده که اختلافات عمیقی در میان خانواده اسد بروز کرده است، و به گفته این روزنامه، بعید نیست که این شکاف عمیق در میان خانواده اسد، باعث از هم پاشیدگی نظامی نیروهای مسلح این کشور در آینده نزدیک شود.
از سوی دیگر، ایران، که یکی از حامیان اصلی اسد بوده است و در سه سال گذشته از اعزام جنگجویان و ارسال اسلحه و کمک مالی به او دریغ نکرده، اینک خود در بحران اقتصادی به جا مانده از تحریم‌های بین المللی دست و پا می‌زند.
رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه، در این باره می‌گوید: «فروپاشی و احتمال سقوط رژیم سوریه را نباید دور از ذهن تصور کرد، شکست‌های پی درپی میدان‌های جنگ، جدا شدن شخصیت‌های زیادی از افراد از ارتش و از دیپلمات‌های سوریه و کمبود نیرو‌ها همه نشانه‌هایی از ضعف این رژیم تلقی می‌شود».
فورد افزود: «شاید بتوان گفت که ما اکنون شاهد بروز نشانه‌هایی از آغاز مرحله پایانی رژیم اسد هستیم»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر