باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت فروش سامانه پیشرفته موشکی اس-۳۰۰ به ایران اشاره کرد و گفت این قراردادی برای شش سال تعلیق شده بود و تصمیم مسکو «مایه نگرانی» است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در حکمی، ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی روسی اس-۳۰۰ به ایران را که از سال ۲۰۱۰ میلادی اعمال شده بود، لغو کرد و تحویل آن در خارج از خاک روسیه از طریق کشتی یا هواپیماهای حامل پرچم روسیه بلامانع اعلام شد.

باراک اوباما در گفتگوی خود با شبکه ام.اس.ان.بی.سی آمریکا همچنین گفت: «باید این را در نظر داشته باشیم، بودجه دفاعی ما تنها اندکی کمتر از ۶۰۰ میلیارد دلار است و برای آنها (ایرانی‌ها) کمی بیشتر از ۱۷ میلیارد دلار؛ حتی اگر آنها برخی سامانه‌های دفاعی را تهیه کنند، اگر لازم باشد، ما می‌توانیم به آن نفوذ کنیم.»

وی در ادامه افزود: «در نهایت، این بستگی به تصمیم ایرانی‌ها دارد که با اطمینان از به یاد داشتن آنچه که با آن موافقت کرده‌اند، به پای میز مذاکره بیایند.»

ایران و شش قدرت جهانی گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، پس از بیش از یک سال گفتگوهای فشرده، سرانجام حدود سه هفته پیش در شهر لوزان سوئیس به یک تفاهم سیاسی درباره اجزای اصلی توافق جامع هسته‌ای دست یافتند.

واشنگتن و همپیمانان آن می‌گویند ایران در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای درصدد دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران این اتهام را می‌کند و می‌گوید هدف از برنامه هسته‌ای آن کشور تولید انرژی و کاربردهای علمی آن در زمینه‌های پزشکی و کشاورزی است.

دو طرف تا پایان ماه ژوئن فرصت دارند تا جزئیات توافق جامع را ثبت و آن را امضا کنند. توافقی که در صورت نهایی شدن، محدودیت‌های گسترده‌ای بر فعالیت‌های اتمی ایران اعمال می‌کند و در مقابل، بخشی از تحریم‌ها علیه آن کشور که به دلیل همین فعالیت‌ها اعمال شده است، لغو خواهند شد.

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات نمایندگان ایران و ۱+۵ در وین اتریش به منظور نگارش متن توافق جامع اتمی، بیان شد.