الینا راس لتینن عضو برجسته مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری خواه، به شدت باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور را مورد حمله قرار داده و موضع او را در اوضاع یمن «ضعیف» توصیف کرد. او گفت که سیاست اوباما دچار «شیزوفرنی» است به گونه‌ای که همپیمانان آمریکا اعتماد خود را از دست داده‌اند و باعث شده است ایران در منطقه «عرضه اندام» کند. 

لتینن در مصاحبه با شبکه CNN در پاسخ به سوالی درباره چگونگی جلوگیری از تبدیل شدن یمن به سوریه‌ای جدید گفت: «باید پیامی واضح به ایران بفرستیم. گمان نمی‌کنم اوباما اینجا رفتار درستی از خود نشان دهد. همگامی که ما بر سر توافق اتمی ضعیفی مذاکره می‌کنیم، ایران هم با ما همچون احمق‌ها رفتار می‌کند. از همین رو که دست به چنین اقدام‌های نظامی می‌زند.»

او افزود: «این در مقابل دیده‌گان هم‌پیمانان ما در منطقه روی می‌دهد که دیگر سخنان ما را درباره این‌که برنامه اتمی ایران را تحت نظارت شدید قرار خواهیم داد، باور نمی‌کنند. اگر به اوضاع جهان بنگریم می‌بینیم که روسیه به شکلی سریع گفت که به ایران موشک‌های جدید خواهد فروخت. پکن هم با ایران بر سر ساخت پنج نیروگاه اتمی به توافق رسید. همه این‌ها در دوره مذاکرات ما با تهران روی می‌دهد که گمان می‌کند ما ضعیف شده‌ایم. از این رو ما را جدی نمی‌گیرد و در خارج عرضه اندام می‌کند.»

لتینن در پاسخ به سوالی درباره پیام قوی‌تری که آمریکا می‌تواند پس از تقویق ناوگان خود در خلیج عدن پس از اعزام کشتی‌هایی به منظور مقابله با کشتی‌های ایرانی ارسال کند گفت: «اوباما همان شخصی است که وعده از هم گسستن زیرساخت برنامه اتمی ایران را داد. ایران امروز می‌داند که این وعده محقق نخواهد شد. او همان رئیس جمهوری است که وعده تشدید تحریم‌های ایران را داد در حالی که امروز به سمت لغو این تحریم‌ها پیش می‌رویم.»

او ادامه داد: «تاریخ رئیس جمهوری نشان نمی‌دهد او شخصیتی قوی باشد که می‌توان سخنانش را باور کند. تفاوت بسیاری میان گفته و عملش وجود دارد. توافق با تهران درباره پرونده اتمی‌اش نشان از رفتارهای احمقانه رئیس جمهوری در خاورمیانه دارد. او پیشتر بسیار درباره سوریه سخن گفته بود و خط‌هایی قرمز برای اسد درباره به کار گیری اسلحه شیمیایی ترسیم کرده بود. نه تنها هیچ اقدامی نکرد بلکه گازهای شیمیایی بار دیگر به کار گرفته می‌شود.»

درباره از سر گیری حملات هوایی سعودی به مواضع حوثی‌ها در یمن با وجود درخواست آمریکا برای تعلیق موقت این حملات، لتینن گفت: «واشنگتن باید برای حمایت از سعودی فورا اقدام کند. ما باید همه گزارش‌های اطلاعاتی که سعودی برای تعیین دقیق اهداف و جلوگیری از قربانی شدن غیر نظامیان نیازمند آن است را د اختیارش قرار دهیم. اما دولت آمریکا دچار شیزوفرنی سیاست است و کشورهای همپیمان ما آن را دلیل ضعف می‌دانند. از همین رو ایران در منطقه عرضه اندام می‌کند.»